/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Aarup, København
Fra : cschannong
Vist : 693 gange
100 point
Dato : 14-07-04 18:16

Min ane Anne Margrethe Aarup bliver gift med Jens Musted i 1755. Hun er døbt i helligåndskirken (KBH) d 23/12-1730 Hendes forældre er Christian Aarup (1687 - 1755) og Helene Madsdatter Lund (1695 - 1750). Christian var tjener og undergraver v. Frue kirke.
Mit spørgsmål lyder:
1. Christians Fødsels- og dødsdage og hvor?
2. Helenes Fødsels- og dødsdage og hvor?
3. Deres Bryllupsdag og hvor?
4. Har Anne Margrethe søskende?
5. Hvordan kommer jeg videre?

Christina

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 14-07-04 18:37

Mon der findes nogle arkivalier om kirkedegne, så kan du måske komme videre af den vej. Har du kigget i skifte efter dem om der kunne stå noget? Måske skal du have fat i mandtalslister eller lign. Prøv at Kigge på http://winkip.dk/mant/man.htm for at finde noget du måske kan komme videre med.

Lis

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 16-07-04 05:25

I Dansk bigrafisk lexikon (side 550 og 551) omtales Jens Musted (1731-25. juni 1798). Han var kgl. skuespiller og operasanger. Det nævnes også, at han blev viet til Anne Margrethe Aarup den 8. dec. 1755. I øvrigt omtales hans spændende karriere.
Han nævnes også på www.bronsted.dk, "Om Brønsted" - "H. Hansen" - "Hans Hansen: Portrætmalerens Dagbog". Her er han omtalt i note 10, side 4, hvor der står: "Præsten ved Horsens Hospital Magnus Christian Horn (1753-1843), der var gift med Anna Helene Musted (1759-1845), Datter af kgl. skuespiller Jens Musted".
www.familyseach.org står der, at Magnus Christian Horn var døbt 7 marts 1753 i Hof- og Slotskirken, København. Han var søn af Christian Peter Horn og Magretha Sophia Horn.
www.ddd.dda.dk kan du søge på "Musted" "København". Der er Jens Musted omtalt flere gange. I FT 1787 boede han i Store Kongensgade 58 og var "enkemand og Acteur ved den Kongl. Danske Skueplads". Her nævnes hans børn også (han kan have haft flere, der var flyttet hjemmefra):
Frideriche Juliane ca. 1755-
Christiane ca. 1760-
Mariane ca. 1762-
Caroline ca. 1768-. Hun var gift med pakhusforvalter Peter Otto Bertelsen ca. 1749-. De blev gift i Nikolaj Kirke, København 11. sept. 1795.(familysearch)
Jens Musted havde også sin svigerinde Christiane Aarup boende. Hun var født ca. 1743.
I ddd.dda er der omtalt flere med navnet Musted. Hvordan de evt. er i familie med Jens Musted har jeg ikke undersøgt. Jeg vil dog lige nævne, at en Christian Musted i FT 1845 er med på listen over de i Citadellets Fangetaarn No. 2 hensiddende fanger, hvor han benævnes som "uærlig Rasphusfange".

Torben

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 28-01-06 20:07

Hej Christiana!
Er dit spørgsmål aktuelt?
Hvis ja, har du så imellemtiden fundet nye oplysninger?
Jeannie

Kommentar
Fra : cschannong

Dato : 13-02-06 20:54

Hej
Ja mit spørgsmål er stadig aktuelt, men jeg er ikke stødt på nye oplysninger

Christina

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 10:49

Ikke meget nyt i dette efter Torbens fine udredning:
"
MUSTED, Jens      Wife:   Anne Margrethe AARUP
Marriage Date:   8 Dec 1755   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
Svend, der har svært ved at finde ældre Aarup og Lund

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 17:14

>4. Har Anne Margrethe søskende?
Ja, mindst en søster Christiane, født ca 1743, Svend
"
kbhv, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hofetaten rundt om i Byen, , Store Kongensgade 58, 354, FT-1787
Jens Musted, 57 , Enke(mand), , Acteur ved Comoedien,
Friderica Juliana, 32 , Ugift, Datter, ,
Christiane, 27 , Ugift, Datter, ,
Mariane, 25 , Ugift, Datter, ,
Caroline, 19 , Ugift, Datter, ,
Christiane Aarup, 44 , Ugift, Forrige Kones Søster,
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 17:39

Undskyld, det har Torben også fundet og fortalt...
Finder ellers ikke nogen Aarup ældre end disse, Svend
"
kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Kokkegade 453,2.Sal, 6, FT-1845
Carl Fredrik Aarup, 57 , Gift, , Snedkersvend, Kjøbenhavn
Carren Elisabet Grube, 44 , Gift, , hans Kone, Kjøbenhavn
Lodvig Aarup, 18 , , , deres Barn, Kjøbenhavn
Lovise Aarup, 14 , , , deres Barn, Kjøbenhavn
Peter Ferdinandt Aarup, 12 , , , deres Barn, Kjøbenhavn
Niels Christian Aarup, 9 , , , deres Barn, Kjøbenhavn
Theodor Eduard Aarup, 7 , , , deres Barn, Kjøbenhavn
"