/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Nybegynder
Fra : calista
Vist : 1134 gange
50 point
Dato : 14-07-04 13:23

Findes der en "start- manual" til slægtsforskning?

Jeg er lige begyndt at snuse lidt til hvor min familie oprinder fra, men det er ikke så nemt.
Begge hold bedsteforældre er afgået ved døden, og mine forældre ved ikke ret meget om deres baggrund.

Jeg derimod har en stor trang til, at grave i mine rødder, for det første fordi jeg har et meget anderledes navn, som jeg er stødt på i fex Frankrig og fordi min mormors fødenavn også er anderledes. (- har bla set navnet i forbindelse med Petri- kirke)

Jeg håber i kan hjælpe mig, tak.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 14-07-04 13:38

En side at kigge lidt på.
http://www2.db.dk/ns/slaegt.htm
Jeg vil anbefale et besøg på bibl. de har gode bøger
om hvordan man kommer i gang med slæktsforskning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 13:54

Har du prøvet bare at søge på navnene. Så dukker der nogen gange noget op

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-07-04 14:33

Du skal gå på biblioteket og låne bøger om slægtsforskning, hvad, hvordan osv.

Derudover start med dine forældre, deres fødested, navne påderes forældre igen , skriv det hele ned.
har du ældre nulevende slægtninger spørg dem, skriv alt ned og så på arkivet

På denne adresse kan du se lidt om hvordan, hvad du kan finde på arkivet.
http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/default.htm
Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 14-07-04 14:57

En del begyndere oplyser her på Kandu navne og data i det håb at nogle af brugerne så kan hjælpe dem, og i nogle tilfælde lykkes det.
Bl.a. Senta er ret god til at finde navne på f.eks. http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Så hvis du tør så kan Senta sikkert hjælpe dig med forslag. Andre forskere kender andre muligheder, og der er så mange at det måske endda er muligt at nogen kender familien/slægten.

En god begyndermulighed er også at anvende søgeprogrammer som. f.eks. http://www.google.dk/
hvor man så skriver for- mellem- og efternavn, eventuelt to ægtefæller, far eller mor og søn/datter. Hvis udsøgningen bliver uoverskuelig stor (det gør den nemt), så præv at tilføje et dansk ord som eks. slægt eller familie.
Bruger du det engelske ord Family kan søgningen nemt blive meget større, idet amerikanerne synes at være ret vilde med at søge slægtningen.

Jeg selv fandt en gren i Danmark som en amerikansk halvkusine til min mor havde fundet. Så kunne jeg til gengæld supplere med min mors forældre og samtlige efterkommere (hun havde ikke fundet dem p.g.a. en skrivefejl i hendes data. Ellers havde det energiske familiemedlem sikkert også fundet. Den slags familie og slægt har mange af os. Så prøv.

Jeg ønsker held og lykke.
Varla

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 14-07-04 16:26

Hej Calista.
Prøv også på Google at søge på dit specielle navn + slægtsforskning, måske får du ad den vej kontakt til andre der fordker i slægten.

Desuden er der en god vejledning via linket:
http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/

Lis

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 17-07-04 20:20

Tak for svaret Teil.

Den side du linkede er ret god!!

Ikke at jeg er kommet videre med slægten, fandt tilfældigt en kone til en langt ude grandfætter via Google. Hendes mands farfar var min farfars bror..
Regner med at gå på Landsarkivet når ungernes sommerferie er slut. Men er det i det hele taget der, jeg skal gå hen, når jeg knap nok kender min farfars fødedato og- by?!