/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
barn født på fødselstiftelsen
Fra : geoing
Vist : 747 gange
400 point
Dato : 14-07-04 11:56

wilhelm Ferdinand Franck blev født på fødselstiftelsen 13-2-1845
moderen var Henriette Elisabeth Larsen

det ved jeg efter henvendelse til fødselstiftelsen , men hvordan får jeg at vide hvem der var faderen

hun blev 5 år senere gift med Carl Christian Franck den 25.8.1850
altså 5 år efter wilhelms fødsel han har dog navnet Franck men er carl christian hans biologiske far ?????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 12:04

Han behøver ikke være biologisk far p.g.a. navnet.
Også dengang var det "en skam" at få børn uden for ægteskab.
Muligvis er han adopteret af Franck, jeg ved ikke om det var muligt dengang.
Men ellers var det en mulighed, at folk søgte Statsamt(ved ikke om det hed sådan dengang),og der kunne man søge om, at barnet fik samme navn som stedfaderen. Der blev så udstedt et navnebevis, som dokumentation for navneskiftet.

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 410 point
Dato : 14-07-04 12:20

Muligvis kan det relevante Landsarkiv hjælpe. I hvert nu om dage findes en jordemoderprotokol, og muligvis kan noget fremgå af denne (hvis der da var en sådan dengang). I hvert fald er nøjagtigt fødselstidspunkt noteret i jordemoderens indberetning, og det bruger astrologerne. Så det er i den forbindelse jeg har hørt om protokollen.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 12:31

Det er ikke sikkert at faderen har "eksisteret" på papiret. Hvis moderen var ugift er det sandsynligt at der stod fader ukendt. Og i kirkebøger og dåbsattester blev faderen ikke skrevet i, medmindre forældrene var gift. Dengang var det alene moderen der havde fuld forældremyndighed over børn født uden for ægteskab.

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 14-07-04 12:46

Jeg var på Rigsarkivet i går for at lede i fødselsstiftelsens kirkebog efter min oldefar, der er født 1 1839. Jeg fandt ham. Men der var ikke noget navn hverken for mor eller far. Der var et nummer for barn og et andet for mor. Jeg udfyldte en ansøgningsformular med henblik på at få yderligere oplysninger. De vil blive tilsendt mig med posten. Jeg ved, at oldefar er blevet sat i pleje, og jeg kender plejeforældrene. De forkommer flere gange sammen med plejesønnen og deres egen søn i folketællingerne. Måske er plejeforældrene hans bedsteforældre?

Du kan jo i første omgang se i fødselsstiftelsens kirkebog, og hvis det ikke giver opysninger nok, så søge om flere oplysninger, ligesom jeg gjorde.
Venlig hilsen
Ole

Godkendelse af svar
Fra : geoing

Dato : 29-08-04 19:59

Tak for svaret Varla.
det må jeg undersøge nærmere

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 30-08-04 14:31

Jeg skrev til dig den 14-7-04. Siden har jeg fået svar fra Rigsarkivet og fået oplyst moderens navn. Ved yderligere forespørgsel og efter underskrift på, at jeg ikke lader det gå videre (6 måneders fængsel) har jeg undtagelsesvis fået oplyst navnet på den person, der er udlagt som far, og som skal betale alimentationsbidrag. Det har jeg fået bekræftet sammen med yderligere oplysninger fra Københavns Stadsarkiv.
Hilsen
malerole

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 30-08-04 14:45

Det er altså "farlig viden", men i det mindste fik du dit spørgsmål afklaret. Det glæder mig på dine vegne.
Mange hilsener fra Varla