/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
"skattemæssigt årsregnskab"
Fra : Interkriller
Vist : 1964 gange
250 point
Dato : 14-07-04 11:47

Jeg har mit eget firma sammen med 2 andre, og er meget grøn indenfor de regnskabsmæssige aspekter af det at være selvstændig.

Jeg har afleveret min udv. selvangivelse, men skal også indsende et "skattemæssigt årsregnskab"...

Hvad indeholder et sådant?

Kristian

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 12:09

Et skattemæssigt regnskab indeholder de skattepligtige indtægter og de udgifter det er muligt at trække fra, derudover kan komme evt. afskrivninger, skattemæssige værdiforringelser o.s.v.
Det kan være alt for indviklet hvis du ikke selv har meget forstand på det.
Muligvis kan du hente hjælp i pjecer hos skattevæsenet, men mit bedste råd er, at kontakte en revisor til at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 14-07-04 12:41

Nu er regnskabet for 2003 meget simpelt...

(Vi producerede CD-rommer med billeder og info om københavnske seværdigheder)

Vi solgte CD-rommer for 30.000 og vores eneste udgift var til tlf regninger. (lad os sige 5.000)

hvordan vil sådan et regnskab se ud?

PS: Skal der også sådan noget som renteudgifter med?

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-07-04 12:47

(det hele ex. moms)

Omsætning 30.000
Omkostninger:
Administration 5.000

Resultat før renter 25.000

Renteudgifter 5.000

Skattem. res. 20.000

Overskuddet på 20.000 skal jo så ligeledes stå på selvangivelsen.

Forskellen mellem regnskabsmæssigt og skattemæssigt resultat er i dette tilfælde 0....det er ofte sådan med små enkeltmandsvirksomheder at der ikke er nogen forskel herimellem på grund af de transaktioner der foretages.

Håber du kan bruge det til noget!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 12:53

Ja, men nu er de 30000 jo ikke ren fortjeneste. Der må jo være omkostninger vedr. indkøb af materialer, arb. løn o.s.v..
Kan der ikke fratrækkes noget der?
Jeg er kun vant til regnskab vedrørende udlejningsejendom, og ved ikke så meget om sådan et firma, hvad der kan trækkes fra.

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-07-04 12:57

jo du skal selvfølgelig trække alle de omkostninger fra som er afholdt i forbindelse hermed....

arbejdslønnen kan du ikke trække ud hvis det er din egen løn.....det er jo den der bliver beskattet igennem virksomhedens resultat!

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 14-07-04 12:59

Forskel på skatteregnskab og alm. regnskab er oftest ved posten afskrivninger hvor afskrivningensmåden kan være forskellig.

Ligesom der kan være noget regulering ved repræsentation (bespisning af kunder/medarbejdere).

Oftest bliver skatteregnskabet lavet som et tillæg til alm. regnskab. dvs

Almregnskab
+ side med ovennævte reguleringer.

Regnskabsmæssigt resultat
+/- afskrivninger
+/- bespisning
+/- andet (bøder og renteudg. til det off. mm)
= skattemæssigt resultat.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 14-07-04 13:00

De 30.000 er ren fortjeneste (Vi lavede alt selv + indkøb af materiale blev fratrukket i 2002 regnskabet)

Jeg kigger lige tallene lidt igennem og vender tilbage.

Men, undskyld det tåbelige spg, skal jeg så bare sende et regneark ind til dem med ovenstående tal.....

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-07-04 13:02

ja du sender et ark ind til skattevæsenet, der viser hvordan virksomhedens resultat er fremkommet....

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 14-07-04 13:02

hov og af skatteregnskabet skal fremgå ejerfordelingen af aktiver/resultat i "virksomhed".

Husk du skal på din personlige selvangivelse kun medtage resultat mm. fra andelen som du "ejer"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 13:03

Det er sgu da ikke et tåbeligt spørgsmål!!!!!!!!
Ja det burde være nok bare at sende et stykke papir til "gribbene"

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-07-04 13:03

klart....typisk vil det være reguleret i et I/S

Accepteret svar
Fra : Dkkasper

Modtaget 250 point
Dato : 14-07-04 13:03

nej de skal have alt i parpirform.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 14-07-04 13:07

Så begynder brikkerne at falde på plads for mig.....
OK, jeg sender en opgørelse i papirform til dem med med aktiver/passiver for 2003 og angivel ejerfordelingen. så burde den være i hus.

Tak for det.

Svært at beslutte hvem der skal have pointene, desværre umuligt at dele point her på kandu

Tror Dkkasper for pointene, hans svar var dem der lige fik de sidste brikker på plads :)

Men tak for det allesammen

Godkendelse af svar
Fra : Interkriller

Dato : 14-07-04 13:07

Tak for svaret Dkkasper.

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 14-07-04 13:08

jeg takker - men tror lige der skal opsummeres... opsummering er på vej....

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 14-07-04 13:11

Hej

Der skal også medtages et vareforbrug, det opgøres således:

Varelager ved starten af året
plus varekøb i løbet af året
minus varelager ved slutningen af året
= årets vareforbrug.

Alle ovenstående beløb er kostpriser excl. moms.

Hvis I har fratrukket jeres private telefonregninger, så skal man indtægtsføre en privat andel (her skal man også huske at modregne i købsmomsen).

Der er sandsynligvis flere beløb som skal med.

Kontakt en som kan udarbejde regnskabet, bemærk at revisorer ikke er helt billige, så du kan med fordel kontakte en som ikke er revisor, men udarbejder regnskaber.

Hvis du bor i nærheden af trekants-området, så vil jeg tillade mig at anbefale mig selv.

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

P.s. hvis I ikke er momsregistreret, så ændres mit svar til at beløbene skal være incl. moms.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 14-07-04 13:17

Godt man har Kandu nu når "Gribbene" ikke er til at have med at gøre....

Leo.pedersen tak for dit bidrag, men tror jeg selv kan lave det med informationerne fra denne tråd, da det er et meget simpelt regnskab.

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 14-07-04 13:17

du laver alm.regnskab.

Hertil vedligger du et stykker papir hvorpå du skriver øverst:

Skatteregnskab 200X for XXXXX

herefter viser du følgende

Regnskabsmæssigt resultat
+/- afskrivninger
+/- bespisning
+/- andet (bøder og renteudg. til det off. mm)
= skattemæssigt resultat.

og såfremt du ikke har aktiveret maskiner mm. i alm.regnskab. Har bespisningsomk. eller medtaget bøder og renteudg. til det offentlige. ja så bliver dit skatteregnskab som følgende

Regnskabsmæssigt resultat xx

Reguleringer:
Ingen 0

Skattemæssigt resultat xx

Ejere af virksomhed 3 personer

navn ejerandel 1/3

Skattemæssigt resultat for dig (xx*1/3) medtages så på din selvangivelse

NOget helt andet med renteomkostnignerne dem der evt. vedrører virksomden skal vist nok stå særskilt på selvangivelsen. Kan ikke helt huske det... i dette tilfælde skal dit udgangspunkt i skatteregnskabet være resultat i virksomhed før renter. og så vise renteudg. i særlig spec. på skatte opg. og så medtage hver jeres andel på selvangivelsen.

lidt forvirrende - men håber det kan bruges...

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 14-07-04 13:27

Det er rigtigt godt, mange tak.........

Ligefør jeg glæder mig til at komme igang med det nu