/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Spørgsmål om Fast public IP adresse og a~
Fra : Aben_I_Bur
Vist : 331 gange
20 point
Dato : 13-07-04 21:36

Hej.

Jeg har mit internet gennem vores fælles antenne. Og de har en aftale med arrownet.

Mit problem er, at jeg ikke kan hoste servere. Fordi jeg ikke har en fast public ip. Og det koster 25,- i måneden at få sådan en. Og da jeg ikke har en router kan jeg ikke åbne portene selv.

Men hvis jeg nu køber en router. Kan jeg så selv åbne de porte det/de spil jeg vil lave en server til skal bruge?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 13-07-04 21:48

Yep, hvis du har en fast public IP kræver det ikke andet. Arrow-net bruger sandsynligvis DHCP og så behøver du egentlig ikke en router. Så sørger de for at du får samme IP hvergang.
Hvis du gerne vil hoste servere, på f.eks. port 80, skal du bruge NAT for at dirigere portene til de enkelte maskiner. Og ja, så skal du have en router. Her snakker vi om under 500 kr. - selv for en trådløs. Så hæng bare i.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 21:54

Arrownet bruger samme IP til hele boligforeninger så det er ikke en unik IP du har.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 13-07-04 21:55

Jeg misforstod dig måske. Det at du køber en router, løser ikke at du ikke har en fast IP. Som jeg lige ser det, må du købe en router og oveni betale de 25 kr. for en fast IP - hvis du vil have egne servere. Men det lyder som om der også kunne blive råd........

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 13-07-04 22:07

Jeg gider bare ikke at betale 25,- i måneden.

Dog kan man ikke på deres hjemmeside bestille en fast private ip. Og det har jeg gjort.

Hvis jeg nu køber en router, og åbner de nødvendige porte, vil jeg så kunne hoste en server?

Og hvis jeg kan. Vil serveren så have en forskellig ip fra gang til gang?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 22:11

Hvordan havde du tænkt dig, at man udefra skulle kune finde din server når du ikke er tildelt en særskilt IP adresse. Nu kender jeg ikke forholdene hos jer, men normalt tildeler Arrownet en hel boligblok den samme adresse og for at nogen skal kunne finde dig skal du have helt din egen.

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 13-07-04 22:12

Ok. Jeg ved ikke så meget om det hele. Så sry for at være lidt n00b-agtig:D.

Så jeg bliver altså nød til at betale de 25,- om måneden?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 22:20

Ja, men før du gør det skulle du prøve at surfe lidt efter informationer om hvordan du gør. Når du har læst tilstrækkeligt er du ikke n00b mere

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 14-07-04 08:22

Hvis du har en fast IP og en router kan du endda have flere servere. Du kan nemlig rediregere på portniveau således at webtrafik går til en server, ftp til en anden o.s.v. Men vær opmærksom på at du også skal have adressen registreret på DNS. Det tager Arrownet sikkert også betaling for (hver måned).