/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Det er tæt på nu. Hjælp det sidste stykk~
Fra : kongbuur
Vist : 616 gange
20 point
Dato : 13-07-04 16:52

Her er netværk nu. De to computere er begge på nettet og kan begge finde hinanden i workgroups. Men når man vil ind og se hvad den anden pc har delt, altså når man dobbeltklikker på den anden pcs navn under workgroup, så får man denne besked:

"\\***** is not accesible. You might not have permission to use this network resource. contact the administrator of this server to find out if you have acces permissions - acces is denied"

Det er Win XP
Der er ikke firewall på.

Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-04 16:58

Lav lige en mappe eks. delemappe. H-klik på mappen>deling>del denne mappe>anvend>ok> så burde den være til at se, fra den anden comp.

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 13-07-04 17:31

Højre klik på mappen du vil dele vælg deling og sikkerhed vælg del mappen på netværk Nu kan du finde den fra den anden computer hvis der er alt du vil finde fra den anden computer skal du bare dele din c: eller hvad nu du har kaldt den

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 17:34

Der er allerede en del delte mapper på begge pc (+shared documents, my pictures etc) jeg kan sagtens se de delte filer på de forskellige pcers egne workgroup/pc-navn, men jeg får ikke lov at kigge på den andens workgroup/pc-navn.

Men jeg prøver da lige igen...
(øjeblik)
...og det virkede ikke. tak, ellers!

Altså. Det er det samme fra begge pcer - acces denied/adgang nægtet - når man vil ind i /workgroup/den-anden-pcs-navn

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 17:38

Grunden til at jeg tror jeg er tæt på er at den nu kan finde den anden PC i workgroups. Det har taget det meste af dagen.
Mapperne er delt korrekt, det er jeg sikker på. De delte mapper dukker frem når jeg trykker workgroup/pcnavn fra den pc de er delt på. Det ville de sikkert også gøre hvis jeg måtte komme ind fra den anden pc, men der er altså acces denied.

Flere muligheder?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 17:51

Hvis TCP/IP protokollen er optaget til Internetforbindelse vil du kunne opleve det der.
Prøv at installere NWLink IÅX/SPX/ netbios kompatibel protokol på begge, det skulle lukke op.
Husk sikkerheden og luk af med firewall hvis Internet anvendes.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 17:52

Der skulle stå IPX/SPX protokol

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 13-07-04 18:07

jeg havde samme problem med workgroup men lavede en ny netværks installation og kalde dem mshome på alle maskiner det hjalp på mine computere

mvh Granslam

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 18:07

Nope, den gik heller ikke. Men nu er der da ipx/spx også

Når de ikke er på internettet - altså når der bare er de to pc'er i HUB, så laver den samme fejl. Argh, jeg er ved at eksplodere. Findes der et shareware/freewareprogram eller lign. som tager sig af den slags her?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 18:25

Hvis du har kørt XP netværksguiden sker det ofte, at du får den slags problemer.
Hvad har du koblet det sammen med?

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 18:30

Hej igen. Jeg er startet heeelt forfra. Har slettet alle TCP/IP, Filer/printer sharing, IPX og hvad der ellers står i den firkantede boks "this cooenction uses the following items" - har u-delt alle filer, disablet LAN-forbindelsen og genstartet. og helt forfra:

Der sidder en adsl-forbindelse i en Hub-port.
2 pc er i samme hub, begge med win XP.

guiden netværksinstallation.
"andre/flere muligheder"
"Denne computer opnår forbindelse til nettet gennem en HUB (eller deromkring. den øverste på valgside 2)" - installeret på begge.
Denne gang kaldte jeg begge MSHOME (default)
gennemfør, genstart.

Så fjernede jeg firewall.
lavede en mappe på begge skriveborde og valgte "deling" "tillad andre" og såmænd også "tillad dem at ændre i filerne"

Enable!

Uden nogen problemer er de begge på nettet og finder lynhurtigt hinanden i workgroups så der er navnene på de to pcer under MSHOME.

OG så holdt jeg vejret og dobbeltklikkede på navnet på den anden PC, MEN NEJ! "acces denied"
- på begge.

Er der virkelig ikke nogen der bare lige redder min dag med den helt rigtige oplysning? Jeg har desværre kun de 20 point, ellers måtte i sgu' få en million.

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 18:36

Efter ovenstående starten-forfra installerede jeg så NWlink IPX på begge. Samme resultat.

Piiiiiv

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 18:52

Prøv at se om du ikke kan lære lidt her for der må være noget du har kikset med
http://www.s-p.dk/Netvaeksopsaetning/popup/opsaetwinxp.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-04 19:13

Det er egentlig meget sjovt, for vores netværk laver egentlig samme ballade nu hvor jeg lige kiggede på vores arbejdsgruppe. Vi plejer lige at kunne kigge ind på de delte filer/mapper, og jeg ved der er delte mapper...............hmmm.
Det kan være, at vores Norman viruskontrol spærrer for adgang, eller en af de mange windows opdateringer.
Og vi har kunnet før - selv nyindstallerede comp med bare arbejdsgruppenavn og en delt fil/mappe, virkede med det samme.
kongbuur - tag det roligt..................du er ikke alene.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-04 21:34

Jeg lavede lige en 98 comp og på den kan jeg dele ud.
men den anden vej gik det ikke - win 2000 forlanger log on. XP/win2000 er næsten ens.
Hvis du får en popup med to linier kan du logge på som administrator + password og måske kan du benytte dit eget password - men ellers den andens password.
Eyvind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 21:42

Du skulle måske starte helt forfra uden guiden netværksinstallation da det ofte er den der driller hvis man vælger forkert.
Du skal så først få begge på Internet og derefter sætter du IPX/SPX protokollen på sammen med de rigtige arbejdsgrupper og deling. Arbejdsgruppenavnene skal bare være ens ellers er det ligegyldigt og så skal du give netkortene tid til at finde hinanden.
Du skal sætte TCP/IP protokollerne til automatisk IP adresse (DHCP)
Du skal selvfølgelig have administratorrettigheder på begge maskiner for at lave opsætningen.

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 21:44

Jeg har nu løst - eller dvs omgået - problemet.

Det lykkedes aldrig på konventionel måde at connecte til den anden computer. Men med en simpel kommando fik jeg kontakt. Det tog en hel dag - og så 5 minutter. Damn, nogle ting er unødvendigt indviklede.

Jeg kan da lige dele løsningen med jer andre der kigger ind.

"START"
"Run..." (ell. "KØR...")

\\computernavn\delt_mappenavn

så dukker det gudhjælpemig op. Så smed jeg de filer frem og tilbage som skulle overføres. Ingen brok.

Jeg kunne jo heller ikke få kontakt med netværksprinteren og det er - for det ikke skal være løgn - ligeså simpelt:

På pc'en der har printeren: kontrolpanel/printers and faxes/egenskaber for printeren/deling
"del denne printer"
navngiv printeren til noget man kan huske, f.eks "printer1"

og så er det over på den anden computer:
"Start"
"Run..."
\\computernavn\printer1

så installerer den driver og det hele uden brok. Udskrev ved første forsøg.

Det var da ufatteligt. Alle de wizards og ip-indstillinger og advanced sharing og og og UTROLIGT! (det virker forøvrigt stadig ikke)

Tak for de venlige forsøg!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 21:45

Her er endnu en god guide du kan bruge til at tjekke dine indstillinger og lad være med at fortvivle - det kan lade sig gøre, men en hub er ikke god da den har svært ved at fordele data.
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 21:46

Du har fucked den opsætning min ven og det er ikke løsningen du har der.

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 21:53

Du har ganske givet ret, men det var sgu' et gennembrud af de helt store.

Læser guiden!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 13-07-04 21:57

Ja det beviser at der er hul, men det er helt sikkert en forkert indstilling der blokerer eller også gør du det forkert hvilket vi jo ikke kan vide da vi kun har dine informationer.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 22:12

Taktak. Nu kørte jeg lige den sidste guide igennem. De er begge to konfigureret præcist som der står der. Helt fra bunden. Det med at disable TCP/IP i advanced settings var nyt og min nødløsning fungerede også før jeg (igen) installerede IPX. Det virker dog stadig ikke. Men nu står det som dit seneste link foreskriver.

Jeg er overbevist om at alle settings der har noget at gøre med netværksforbindelser, deling og workgroups, navngivning etc. er korrekte nu. Tror fejlen skal findes i den ene PC's brugerkonto, noget med noget administrator eller nogle permissions eller et enkelt tåbeligt flueben et sted. Eller måske kablerne? nej...

For din ihærdighed accepterer jeg lige svaret. Hvis du har flere inputs så send dem endelig. Takker!

Godkendelse af svar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 22:13

Det var jo ikke lige præcis det her svar, men det at du gad sætte dig ind i det og hjælpe. Tak, BjarneD!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-04 22:14

Jeg fandt lige ud af, at der ikke var tilgængelig deling på vores net.
Og det gør det jo lidt sværere, at teste.
Eyvind.

Kommentar
Fra : kongbuur

Dato : 13-07-04 22:15

Og her fik jeg så bevist at jeg er total NOOB på KANDU.DK - troede da at det var en personlig besked under "godkend svar"

Hmmm....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 22:18

Du mosler da bare videre og spørger løs hvis du får brug for det.

Kommentar
Fra : jyden_bording

Dato : 13-07-04 22:58

du skal ind i netværksteder> opret et hjemme- eller mindre kontornetværk>næste>næste> computeren har forbindelse til internettet gennem en anden computer på netværket eller gennem en local gataway> næste> computernavn eks= frank>næste arbejdsgruppenavn= eks mshome( det køre jeg med!) det skal du på alle de pcer der skal på netværket!!!!!!!! prøv ellers skriv til min msn Michaeljuelnielsen@hotmail.com.... så finder vi ud af noget andet!!!!!!!!