/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
skifte computernavn
Fra : eksfynbo
Vist : 1406 gange
200 point
Dato : 21-06-02 09:10

Jeg er igang med at lave et lille program,som jeg kan bruge til at skifte compuetrnavn på en klient.
Kan det lade sig gøre i VB. Jeg er Newbie, men har dog lavet enkelte små programmer.

Accepteret svar
Fra : pete

Modtaget 210 point
Dato : 21-06-02 09:17

Ja, du kan kalde Windows API :

Declare Function SetComputerName Lib "kernel32" _
Alias "SetComputerNameA" (ByVal lpComputerName As String) As Long

Private Sub Skift_ComputerNavn(iNavn as string)
SetComputerName iNavn
End Sub

Kommentar
Fra : eksfynbo

Dato : 21-06-02 09:21

Er det en tekstboks du bruger til Private Sub Skift_ComputerNavn(iNavn as string)?

Kommentar
Fra : pete

Dato : 21-06-02 09:29

Det kan det godt være...i eksemplet har jeg blot lavet en SUb som du kan kalde med det nye navn som en parameter...men det kan også være teksten fra en TextBox :

SetComputerName mittekstfelt.Text

Deklarationerne :

Declare Function SetComputerName Lib "kernel32" _
Alias "SetComputerNameA" (ByVal lpComputerName As String) As Long

skal enten stå i "Declarations" sectionen i din F9orm eller i et .BAS-modul...

OK?

Kommentar
Fra : pete

Dato : 21-06-02 09:39

Læg iøvrigt mærke til at API-deklarationen blot er een linie, som har et fortsættelsestegn, du kan også blot skrive den på en linie :

Declare Function SetComputerName Lib "kernel32" Alias "SetComputerNameA" (ByVal lpComputerName As String) As Long

...det var vist det... ;)

Kommentar
Fra : pete

Dato : 21-06-02 11:15

Har du fået det til at virke...?

Kommentar
Fra : eksfynbo

Dato : 21-06-02 11:20

Nej, ikke endnu. Den vil ikke ændre navnet, men det er nok, fordi jeg endnu ved for lidt om det. Jeg er lidt i tvivl om selve opbygningen, men jeg arbejder med problemet.

Kommentar
Fra : pete

Dato : 21-06-02 11:25

Ellers prøv at sende mig sourcen, så kan jeg lige kigge på det...
Og ellers må du jo meget gerne godskrive mig mine point...! ;)

Godkendelse af svar
Fra : eksfynbo

Dato : 21-06-02 11:39

Selvfølgelig får du dine point. Jeg ville bare gerne have haft det til at virke, men inden jeg gav dig pointene, men okay her er de.

Kommentar
Fra : pete

Dato : 21-06-02 11:55

OK, men sig til hvis du har problemer...og som sagt kan jeg evt. kigge på din source-kode...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-06-02 16:03

eksfynbo <eksfynbo.news@kandu.dk> wrote:
> Jeg er igang med at lave et lille program,som jeg kan bruge til at
> skifte compuetrnavn på en klient.
> Kan det lade sig gøre i VB. Jeg er Newbie, men har dog lavet
> enkelte små programmer.
Hej eksfynbo

Prøv at kigge på disse API funktioner som enten kan returnere navnet
på computeren eller sætte det (kræver dog et reboot før det
opdateres). Funktionerne kan også findes på http://www.allapi.net/

' KODE START ----------------------------------
Option Explicit

Private Const MAX_COMPUTERNAME_LENGTH As Long = 31
Private Declare Function GetComputerName _
Lib "kernel32" _
Alias "GetComputerNameA" ( _
ByVal lpBuffer As String, _
nSize As Long) As Long

Private Declare Function SetComputerName _
Lib "kernel32" _
Alias "SetComputerNameA" ( _
ByVal lpComputerName As String) As Long

Private Sub setName()
'KPD-Team 1999
'E-Mail: KPDTeam@Allapi.net
Dim sNewName As String
'Ask for a new computer name
sNewName = InputBox("Please enter a new name.")
'Set the new computer name
SetComputerName sNewName
MsgBox "Computername set to " + sNewName
End Sub

Public Function getName() As String
Dim dwLen As Long
Dim strString As String
'Create a buffer
dwLen = MAX_COMPUTERNAME_LENGTH + 1
strString = String(dwLen, "X")
'Get the computer name
GetComputerName strString, dwLen
'get only the actual data
strString = Left(strString, dwLen)
'Return the computer name
getName = strString
End Function
' KODE SLUT ----------------------------------

Håber du kan bruge det til noget

--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen
http://officehelp.gone.dk
Codito, Ergo Sum

Kommentar
Fra : eksfynbo

Dato : 24-06-02 08:24

Jeg har fået løst mit lille problem.
Jeg siger tak både til Pete og Mikkel. Jeg sendte ikke source koden, fordi det var for nemt og ville ikke lære nok af det.
Som sagt jeg er newbie og derfor kan det være svært at få tingene passet ind i de rigtige forme, moduler m. m..
Tak alle sammen.
mvh
Eksfynbo