/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Helstegt pattegris???
Fra : Thomas26
Vist : 4627 gange
100 point
Dato : 13-07-04 10:44

Hej alle.

Vi skal snart holde en sommer fest,og der havde vi planer om en helstegt pattegris. Men så er det jeg gerne ville høre hvad jeres erfaringer med det er? Jeg har fået oplyst forskellige måder jeg kan lave den på men syntes jeg mangler en god en. Har en med Øl, Hvidtøl,vin, osv osv. Grisen har vi. Vi bliver 20-25 og grisen vejer 30 kg.
Håber på nogle gode råd!!!

Mvh. Thomas

Kommentar
Fra : return

Dato : 13-07-04 11:00

hej her er et link med en god opskrift på en helstegt patttegris http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=3134

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 11:47

Jeg kender en slagter der "tager ud" og steger grise. Han bruger et system med at koge en "lage" af vand,løg og krydderier. Så bruger han en injektionsprøjte med en lang kanyle, og sprøjter krydderilagen ind i kødet. Det smager godt, og kødet bliver ikke tørt, som det godt kan blive hvis man ikke ved hvordan sådan en skal steges.

Kommentar
Fra : Thomas26

Dato : 13-07-04 12:05

Tak for den gode opskrift! Det kan være vi bruger den!
Og den slagter du kender? Hvor bor han og hvor meget tager han ca.? og kan det betale sig. Er det svært?

Mvh. Thomas

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 12:27

Jeg ved faktisk ikke hvad han tager, men han bor ovre mellem Kjellerup og Viborg. Jamen det tager 8-10 timer mener jeg for en gris på små 50 kg. Det sværeste er helt klart at styre temperaturen og hvis du selv vil lave det skal du jo have et eller andet stativ til at sætte grisen på, og som kan drejes. Derudover ved jeg ikke så meget om selve processen.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 12:48

Har siddet og kigget efter opskrifter på nettet, men synes de alle ligner
hinanden. Sad dog og fik et mindre grineflip, fordi en spørger spurgte om en
kuglegrill går an til stegningen ja, godaw do!

Jeg synes du skal undersøge om din lokale slagter "tager ud" som Dora foreslår.
De er kanon dygtige, og det er altså ikke nemt at skære kødet ud, uden at man laver et forfærdeligt spild, hvis ikke man har prøvet det før.
Det med at de sprøjter en krydderi blanding ind i kødet har jeg aldrig hørt om, men det lyder da enormt spændende, og ikke mindst opfindsomt.

God fest

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-04 12:57

Hvis ikke man lejer en egnet grill, og i stedet bruger et stativ, skal svinet vendes hvert 5min. Det kan skisme blive en langvarig affære.

http://www.webline.dk/kogebog/opskrifter/32.html

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-04 13:10

Taget herfra: http://www.kandu.dk/dk/news/168014/groupid/20202

Citat
Vi har lavet det nogle gange, og jeg sidste gang havde vores slagter
anbefalet at grisen blev flået, i stedet for at man skærer ridser i sværen -
og jeg må sige at det var det bedste resultat jeg har fået. Det giver en
mere brugbar "overflade" med en flot sprød stegeskorpe. Kødet tar også
lettere md salt og krydderier. Det er altså svært at lave sprød svær på en
grilgris, enten bliver den gummiagtig eller også for hård.
En tommelfingerregel er at der går ca et kg grillkul pr kg gris, så det kan
være en god idee at starte op med et stort bål og lave en masse gløder hvis
man har brænde og tid nok.
Ellers skal du nok regne med 5-6 timers stegetid, men det er svært at sige
nøjagtigt. Det er meget vigtigt at der ikke er træk omkring bålet, så kan
det være næsten umuligt at holde tilstrækkelig varme på "stegen" og så kan
det altså tage rigtig lang tid og kul før man er færdig.
Når I placerer gløder/kul under grisen så læg mest i enderne ved
skinker/bov for der er "stegen" tykkest. Hvis midterstykket ser ud til at
have fået for meget inden resten er færdig kan man dække det af med staniol.
Det kan være en god idee at have en lille blomstersprøjte til at dæmpe
flammer med, nogen gange kan gløderne godt flamme op når fedt fra grisen
drypper ned, men det er som regel kun lige i starten det er et problem. Det
er barae ret ærgerligt hvis stegen bliver soddet/branket. (i øvrigt har jeg
engang været med til at bruge en stor lodret grill, lavet af en gammel 1200
l olietank, den var altså ret genial fordi der ikke kom problemer med
flammer)
GOd fornøjelse

Prøv i øvrigt at skriv helstegt pattegris i søgefeltet øverste højre hjørne. Der dukker ca 20 gl. tråde op der handler om helstegt pattegris..

Godkendelse af svar
Fra : Thomas26

Dato : 15-07-04 09:16

Tak for svaret creamygirl. Så må vi se om den opskrift virker.

Mvh. Thomas

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 06-09-07 05:35

grilgris
grill haves/evt.også stegning op til 180 personer

Kommentar
Fra : ehtrib01

Dato : 25-02-08 15:07

Heh Hvem kan hjælpe mig jeg skal bruge en kok til familiefest der kommer med gris det hele og tilbereder hel stegt pattegris på Sjælland (((Fuglebjerg ))))) samt pris

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 26-02-08 07:48

det er langt væk fra midtjylland, men prøv under grillgris på nettet,der er en del

Kommentar
Fra : Olgaoline

Dato : 27-06-08 11:42

Hejsa

jeg er bosiddende i Midtjylland og søger en der kan stå for kødet (gris) Lørdag d 23 august 2008. Kan du giev et tilbud charlotte_kehlet@yahoo.dk