/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Løs scart-hun i TV'et
Fra : NKSDK
Vist : 591 gange
200 point
Dato : 12-07-04 22:57

Hej alle

Det er lidt vanskeligt at placere dette spørgsmål, da det handler om et ganske almindeligt Grundig 28" 16:9 TV, som der er billedproblemer med.

Apparatet er forsynet med 2 scart-stik, hvor det ene ligesom "sidder løst", således man kan "vrikke" scart-kablet op og ned.

Jeg ved ikke, om det er noget, der kan repareres, men det er brandirriterende, at man - indtil fjernsynet er blevet godt varmt - må hen og skubbe scart-stikket op eller ned, for at få billedet til at være normalt. Billed-fejlen er oftest, at siderne buer udad eller at øverste eller nederste halvdel af skærmen er sort.

Kan det repareres, tror I? Kan nogen give mig et bud på, hvad der kan være galt? Læste på ingeniøren.dk noget om løse lodninger i scart, men her virker det, som om hele hun-delen (som jo sidder i fjernsynet) sidder løs.

Please hjælp - der er ikke lige penge til et nyt apparat lige nu

På forhånd tak

Mvh
NKSDK

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 210 point
Dato : 12-07-04 23:02

Det er sikkert scartstikkets plasik der er revnet.
Eller to løse skruer.
Bagbeklædningen fjernes, undersøg hvordan
stikket er monteret.

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 12-07-04 23:07

OK - jeg prøver at skille tingene ad i morgen, når apparatet er blevet koldt. Foreløbig tak

/NKSDK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 23:12

Billedfejlen kan være potentiometer for billedhøjde og form.
Du skruer lidt frem og tilbage på dem, for at få forbindelsen på kulbanen
i orden. Stil dem til normal billedstørrelse og form.
De sidder i nærheden af scartstikket.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-07-04 23:12

Det kan også være knækket fra i printpladen, hvis det er et almindelig vinkelmonteret stik....Så er det nok nogle printbaner der skal samles....
God fornøjelse
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 12-07-04 23:17

Hvor er I kloge allesammen - mange tak, jeg skal checke det hele. Om jeg så har tommelfingre nok til selv at fikse problemerne er en helt anden sag

Mvh
NKSDK

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 12-07-04 23:56

Hej
Som Teil siger er det sikkkert en fejl i nærheden af scart stikket.
En dårlig forbindelse i scartstikket giver ikke "geometri fejl". hvis det hjælper at vrikke med stikket er det fordi du vrider hele printet lidt. Det er enten en dårlig lodning eller et defekt potmeter. Mange gange er det på komponenter der bliver varme at lodningerne svigter, så du kan starte med at kontrollere de lodninger der er på komponenter hvor printpladen er lidt misfarvet.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-04 00:24

Det kan godt være at der er noget løst inde i fjernsynet, men kan det ikke bare løses ved at bytte hanstikket/kabelet om, da ikke alle hanstik har lige store ben, det er lige som i menneskeverdenen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : NKSDK

Dato : 13-07-04 14:38

Tak for svaret Teil.

Det er ikke let at fordele point til jer alle, så jeg er nødt til at lade det første svar løbe med det hele. Der var intet knækket og ikke umiddelbart nogle lodninger, der så skidt ud, så jeg gennemgik alle jeres forslag og kunne ikke gøre andet end støve af og fastgøre scart-stikket. Siden har der ingen problemer været - tak for hjælpen allesammen.

Mvh
NKSDK