/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
anlæg i bil.. (watt)
Fra : mikkelgj1
Vist : 557 gange
49 point
Dato : 12-07-04 22:26

hej. har lige et par spørgsmål angående anlæg i bil..
1. er 2 subwoffer på 1000watt stort nok til mig der godt vil høre højt nok musik?
2. passer 4/6 mellemtoner på 260watt til overstående? altså kan de godt opnå max effect?
3. hvad størrelse discant højtaler skal jeg have til spg. 1 og 2? og hvor mange?
4. har set forstærkere på 1000watt, men så står der at der er f.eks er 2*500watt ? kan man godt sætte begge porte sammen så de når 1000watt? til en subwoofer?

ved du kan svare på det her pallebhansen.. :D

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 22:31

14 år og kører bil?

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 12-07-04 22:44

det er min store bror der spørger

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 22:52

Ok fortæl ham han hellere må købe et høreværn osse

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 12-07-04 22:54

jep.. men kan du ikke svare på de der spørgsmål?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 22:55

Bilen får nok en anden form ret snart, lidt mere rund tror jeg.

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 12-07-04 22:59

er der bare ingen der kan svære på min brors spørgsmål?

Kommentar
Fra : smut

Dato : 12-07-04 23:32

prøv og ring til hifi klubben de kan helt sikkert hjælpe dig

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 12-07-04 23:33

De to subwoofere skulle være ligeligt til det formål, hvis kabinetterne bliver lavet rigtigt.. Hvis du leverer 500watt til hver subwoofer, vil det nok passe meget godt hvis du bruger en 2*250 watt forstærker til mellemtonerne (der i øvrigt skal placeres foran i bilen. Køb diskanter af god kvalitet på ca. 100 watt, så vil jeg tro det passer nogenlunde. De FLESTE 2*500 watt forstærkere (2 kanals) kan brokobles til (1 kanal) 1000 watt mono, men du har jo to subwoofere. 500 watt er rigeligt til én subwoofer. Forstærkeren skal helst have indbygget delefilter, så subwooferen kun spiller de lave frekvenser.

Vær opmærksom på at dette kun er vejledende, da det hele afhænger af kvaliteten på dine enheder. Dine mellemtoner skal være af rimelig kvalitet for at kunne følge med de to subwoofere. Kig eventuelt ind på min hjemmeside.
www.chc.1go.dk

God fornøjelse

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-07-04 23:54

Det irriterer mig at Teil blander sig næsten altid i om spørgeren må eller har lov til...
Han/hun tænker ikke på om de der spørger måske spørger for en annen person eller af generel interesse . I en annen tråd her i kandu så siger han:Hvis du har den indstillingen så fortjener du ikke svar her. Hvorfor Kan han/hun ikke bare svare på spørgsmålet hvis han/hun kan og ikke komme med disse unødvendige komentarer. Tak for opmærksomheden.
Jeg var bare nødt til at sige det.
alimak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-07-04 07:58

Det er ok alimak.
Jeg vil ikke diskutere med dig her.
mikkelgj1 er ordstyrer.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 49 point
Dato : 13-07-04 10:34

ad 1: !000 W til subwooferen er aldeles mere end nok, og næsten uanset hvor træls siub'en er at trække, kan du få astronomiske lydtryk.

Med så mange kræfter, ville jeg foretrække at bygge en båndpass subwoofer og koble de to enheder mod hinanden push pull. Det koster lidt virkningsgrad, men kabinettet kan gøres mindre. Alt selvfølgelig afhængig af enhedernes thiele/small parametre. Det snedige vil være at anlægget ikke kommer til at fylde astronomisk meget, men stadig vil have et væsentlig output i sub-området.

ad 2: Du skal ikke bruge mellemtoner oppe foran, men et eller andet der starter fra mellem/øvre bas og opefter. Et forslag kan være, et eller andet tre vejs bygget ind i dørene og et par tune op diskanter i forruden. Fedest hvis du laver noget lignende bagi (dog minus tune-up'perne). Glem Watt'ene. Det er i denne sammenhæng en ligegyldig parameter. Hvis du brænder noget af, er det i 99% af tilfældende fordi du har overstyret en forstærker - og den sidste ene procent er ren mekanisk voldtægt - dvs for mange Watt til for lille højttaler.

ad 3: Det er ikke sort og hvidt hvad der matcher. Kombinationsmulighederne vil være uendelige.

Ad 4: Korrekt at visse forstærkere kan brokobles. Dette gøres ved at fasevende den ene kanal og lade denne trække modsat af den anden. De to kanaler kobles til hver sin højtalerklemme og vupti, har du FIRE-DOBLET effekten i en given modstand, ifald forstærkeren er tilstrækkelig stabil. Og hvorfor så det? Hvis en forstæker er rigtig godt bygget, kan den f. eks. producere 2 x 250W i 8ohm og 2 x 500 W i 4 ohm. Er den perfekt og stabil i 2 ohm, vil den der kunne lave 2 x 1000W i 2 ohm. Brokobler du sådan en svend, hedder effekt f. eks 1 x 2000 W i 4 ohm (kanalerne "deles" om impendansen). Det er dog sjældent at det just forholder sig sådant.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-07-04 11:01

Modspørgsmål:

Hvorfor går man så højt op i Watt? En langt mere interessant parameter er for forstærkerens vedkommende, dens strømformåen. Denne vil i utrolig høj grad afhænge af strømforsyningen. Igen, forudsætningen for succes, vil være en aldeles voldsom strøminstallation i bilen, med meget tykke kabler. Allerhelst et eksta batteri + kraftigere generator. Strømforsyiningen bør hjælpes med et par alvorligt store kondensatorer for at sikre rigeligt med power ved pludselig og store strømtræk (batterier er ikke så hurtige).

For højttaleres vedkommende er Watt'ene nærmest uendelig ligegyldige. En af de vigtige parametre er enhederne drifteffekt (bør være lavest mulig) Denne parameter opgives i Watt/96dbm altså hvor meget effekt der skal til at få enheden til at spille 96 db i en meters afstand. Normalt har en enhed der er opgivet til f. eks. 100 Watt ikke noget problem med at kapere både 200 og 300 Watt - BARE DU IKKE OVERSTYRER FORSTÆRKEREN. Omvendt vil en 20 Watt's forstærker der er stygt overstyret nemt kunne kvæste samme højttaler.

Den bedste opbygning opnår du ved følgende:

Glem Watt ræset. En tiendedel af det du skriver om for oven vil kunne spille til smertegrænsen, hvis det bliver lavet rigtig.

Find nogle enheder du synes lyder godt. Lav kaninetter der er samlet ordentligt og af ordentlige materialer.

Sørg for at få rigeligt med højttalere up-front (man sidder jo ikke med ryggen til orkestret).

Hjælp den uhensigtsmæssige placering i dørene, ved at smide et par tune-up diskanter i forruden.

Brug som minimum elektronisk deling mellem bas og subbas.

Køb ordentlige kabler (ikke det juks der er med i kasserne med højttalere).

Planlæg føringsveje. Læg ikke signalkabler sammen med kabler der trækker strøm.

Forsyn headset og amp's direkte fra batteriet. Husk sikringer.

PS Pas nu på ørerne. Tinnnitus er en grim ting.

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 13-07-04 14:44

skulle sige fra min bror at alle subwoofer/mellemtone/forstærker og discanter er fra cerwinvega = godkvalitet

nogen der har et link til en side hvordan man kan style højtalerne ind i bilen så det ser fedt ud?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-07-04 16:30

Cerwin Vega = Mega ondt i ørerne. Det lyder som et blæret projekt. Smut på biblioteket og lån en dynge V-Max blade. Der er der masser af inspiration at hente. Som ovenfor nævnt er HiFi klubben heller ikke et dårligt sted at søge oplysninger/hjælp.

I kan også søge på nettet. Brug søgeordene Carfi, ICE osv osv.

Hvis jeg ikke husker galt, har Cervin Vega Stroker (sub'erne) det rarest i trykkammmer, men der er et datablad medleveret, der foreslår forskellige kabinetopbygninger.

PS For mange år siden spillede UFO, Slayer, Pretty Maids og en masse flere på en festival i Belgien. Der anvendte man 56 stk Cervin Vega 189ES (jordskælvshorn). Det var ret overbevisende skal jeg hilse og sige.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-07-04 16:37

PSPS. Husk nu at strøminstallationen til et projekt af den der kaliber skal laves særdeles godt og været særdeles barsk dimensioneret, ellers går det galt. Vær obs på at det er særdeles store strømme i skal arbejde med, idet forsyningsspændingen kun er sølle 13,5 Volt. Det giver mange mange ampere i forsyningskablet, hvorfor dette skal være særdeles kraftigt.

Godkendelse af svar
Fra : mikkelgj1

Dato : 14-07-04 12:23

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-07-04 12:51

Det var så lidt