/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
dimensionering bjælke
Fra : bema
Vist : 6451 gange
100 point
Dato : 12-07-04 19:49

jeg har et bobbelt carport med fladt let tag
det er ca 6 x 6 meter med en bjælke og en stolpe i midten
nu er spørgsmålet hvilken dimension skal bjælken have for at kunne bære taget uden stolpe
jern eller træbjælke.
bema

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 12-07-04 19:52

En par træbjælke på 100 * 60 skal nok kan holde det

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-07-04 20:16

Hej bema.
Det kommer meget an på hvad dit tag er lavet af. (vægten)
Jeg tror Henrik´s forslag giver problemer, jeg vil forslå en limtræsbjælke i stil med dem som bruges til "murrem" på etplanshuse.
Men som sagt dimensioneret efter vægten på dit tag. De er helt sikkert behjælpelig med størrelsen i byggemarkedet. Hellere lidt for kraftig, end for svag. Du skal også tænke på et ordentligt lag tø-sne, især hvis dit tag er fladt, det er meget tungt.
Held og lykke med det mvh Benny

Kommentar
Fra : bema

Dato : 12-07-04 20:30

taget er metalplader så jeg håber der er en som kender beregningen for dette projekt
det må ikke blive en gætteleg
bema

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-07-04 21:26

Jeg kan give dig et par link til ekspertviden:
http://www.husetoghaven.dk
eller:
http://www.boligtorvet.dk

her på det sidste link er nogle beregningsmuligheder på limtræ:
http://www.flexwood.dk/dimensionering.asp
så kan du selv prøve at beregne - god fornøjelse
Benny

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-04 23:20

jeg har før lavet en carport i ca samme størrelse som du beskriver her du skal bruge nogle remme i størrelsen 100'200 en i hver side selvfølgelig men du skal også have en på midten som spær skal du bruge 50'150 som skal ligge pr meter så har du en carport der holder det er de størrelser vi bruger når vi bygger en carport og vi har aldrig haft problemer med underdimmentionering limtræ er alt for dyrt de tre stykker du ville skulle bruge kan du godt regne med vil koste 5-10000kr

Kommentar
Fra : smut

Dato : 12-07-04 23:30

ups jeg misforstod vist dit spørgsmål
jeg går ud fra du kører ind fra "enden" du skal have et stykke limtræ på 115' 365 ude foran og 115*300 på langs men det er MEGET dyrt hvis du køber nyt prøv om du kan finde noget brugt det er meget billigere

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 13-07-04 00:31

Her er et link til noget du kan regne på
http://www.by-og-byg.dk/content.aspx?itemguid={F6B62C03-C946-4FD7-8A21-4DD541EC5252}&type=3&menu=
Hvis jeg har forstået dig ret vil du have 6 meter uden understøtning i midten, det er godt nok meget, snetrykket bliver ret voldsomt, jeg turde ikke selv bygge (beregne) en så bred carport uden midterstolper.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-07-04 08:26

Prøv kig på http://www.thulinsite.dk/house/DCP_2452.JPG
Til den carport har vi brugt en 100 X 200 Bjælkespær. Vi overvejede også at lave den uden understøtter, men så skal du anvende en I profil, som du sikkert kan skaffe forholdsvist billigt hos et nedrivningsfirma.

Den carport som jeg har bygget med en 100 X 200 Bjælkespær er dimmensioneret til at kunne bære uden den midterste understøtter, men jeg har valgt at sætte den i alligevel, da alt træ (uanset dimmensionen) vil synke en smule over tid. Jeg kunne også have valgt I profilen, men den er ikke så nem at arbejde med som træ og prisen er også en noget andet.

Hvis den forreste lodrette understøtte skal fjernes, skal du også bruge en I profil her.
Det kan sagtens lade sig gøre, med en I profil.
Hvis det skal gøres i træ skal dimmensioner være så store at limtræ er din eneste mulighed og du kommer til at betale 3-5000 bare for den limtræs drager.

Min vurdering at sætte en understøtter i, var at jeg havde for 400.000 kr biler stående i carporten, hvis den skulle falde sammen, og et forsikringsselskab som blot ville fnise af mig.

Hvis det vil hjælpe dig noget kan du sagtens få et kopi af min ansøgning til kommunen, samt tegningerne.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 13-07-04 22:18

Der findes nogle forskellige pjecer som nogle af de rigtige tømmerhandlere har til at stå på hylderne, bla.a. en der hedder træhuse i haven som er udgivet af TUN = Trælasthandlerunionen, desuden findes også en bog der hedder spær. prøv at spørge hos en RIGTIG TØMMERHANDEL hvor der er nogle folk som er inde i sagerne.

m.v.h.
slemmert.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 14-07-04 11:48

Vil give Athn ret i at 6m spænd for konstruktionstræ er i alt for meget. Både vil træets styrke være overskredet og ligeledes vil nedbøjningen være meget stor! Jeg ville, som der tidlige er nævnt, anvende stålprofiler hvis der er tale om fritspænd på 6meter med last fra mindst 3meter tagfalde. Last vil evt. være 25% højere (dette er hvis dine tagbjælker løber fra facade til facade uden at være "afbrudt" - altså kontinuerlige bjælkespær.

Godkendelse af svar
Fra : bema

Dato : 15-07-04 20:23

Tak for svaret smut.