/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Overtryksventil virker muligvis ikke
Fra : Noris
Vist : 7621 gange
100 point
Dato : 12-07-04 19:35

Hej alle -

Overtryksventilen ved min varmtvandsbeholder har ikke dryppet i den seneste
tid - hvordan kontrollerer jeg om den virker og hvordan justerer man på den.

Der sidder en rund fingerknap på ventilen, en pil der peger begge veje rundt
indikerer vel at den kan justeres - på knappen står der 10 Bar.

Har nogen erfaringer med ovennævnte vil jeg gerne have et godt råd.

Venlig hilsen
Noris.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 19:38

Den er ikke justerbar, men det betyder , at du kan dreje begge veje for at åbne for trykket så den skyller vand igennem.
pas på med at gøre det for er den ikke blevet aktiveret vil den nok ikke kunne lukke igen.
Få den skiftet for den er nok "groet" til.

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 12-07-04 19:41

Hej skift den med det samme den koster ikke så meget og så er du sikker hvis den normalt drypper og pludeselig stopper er det tegn på at den ikke virker mere

MV Henrik

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-07-04 19:42

Hej Noris.
Bjarne har ret "den er ikke justerbar" - Prøv at beskrive den "fingerknap" du omtaler.
Ligner den reguleringshanen på en radiatorventil og er sort plast ?

Kommentar
Fra : xt600e

Dato : 12-07-04 19:43

Hej Noris!
Sikkerhedsventilens runde fingerknap er beregnet til at dreje på for at chekke funktionen.
Drej på den, så ventilen bliver skyllet godt igennem.
Er det et gasfyr som jeg også har, er det normalt at den drypper når varmtvandsbeholderen varmes op.
xt600e

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 19:47

Sikkerhedsventilen skal mindst én gang pr. år lettes for at
undgå tilgroning.
Det påhviler installatøren at informere om dette.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-07-04 20:07

Hej igen Noris.
Grunden til at jeg spørger efter den du kalder en "fingerknap" er at den på mange typer sikkerhedsventiler blot er en beskyttelseskappe som kan vrikkes af, under denne sidder så en lille vippebar, fjederbelastet arm som trykker på ventilen ovenfra, ved at vippe denne åbner du så sikkerhedsventilen for gennemskylning.
Det er sandsynligvis kalk der er årsag til at den ikke længere drypper, og det kan så være årsag til at den efterfølgende har svært ved at lukke rigtigt.
Men som Henrik også skriver er den ikke så dyr, så det kan være en god ide at skifte den ud.
mvh Benny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 20:47

Grunden til at din fingerknap på sikkerhedsventilen kan drejes begge veje, er at den inde i ventilen drejes op over en lille "bakke" og deved åbner. Den kan aktiveres begge veje. Drypper ikke mere - den har sat sig fast / kontraventilen som sidder lige før eller indbygget er blevet utæt så det ekspanderende tryk ved opvarmning kan vandre ud i tilgangsledningen.
Men det var da noget af en sikkerhedsventil, der sidder på det varme vand - 6 bar havde da været rigeligt, men det gør man måske nu.
Det med at dreje den - det skal man vist en gang om året så vidt jeg husker.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 21:00

Vores ventil er på 10 bar. p.g.a. overtryk når forbruget i området falder.
Astand til vandverk spiller også ind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 21:26

Nåe ja - med små/tilstoppede rør over længere afstande - ja så er man vel nødt til det. Men prøvetrykket er jo 10 bar, så der køres "tæt på".
Eyvind.

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 12-07-04 21:36

Hej til alle som har svaret mig - tak for hurtig respons.
Knappen er af messing og ca. 3 cm. i diameter, ventilen er monteret på en
messingenhed hvorpå der også sidder 2 sorte plast drejeknapper og en slangestuds.
Da der aldrig har været drejet på knappen vil jeg vælge at skifte ventilen ud.
Må man i grunden selv skifte den ? - Med alle de svar jeg har fået er spørgsmålet
besvaret fuldt ud - jeg takker for hjælpen.

Venlig hilsen
Noris

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 21:38

Med nyere teknik kører pumperne med tyristorstyring.
Dermed reguleres trykket efter forbruget, og der spares
meget på vandverkets elregning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 21:42

Du har ikke bare en sikkerhedsventil, men en kombination af
afspærringsventil (stilbar kontraventil)
tømmeventil
sikkerhedsventil
Jeg er ikke sikker på om du må..........men den skal være magen til (samme type)
Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 21:45

Ja Teil - de sidste par bar koster. Vi har eget vandværk (7 huse) og holder den nede på 3,5 bar

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 21:56

Læser i en vejledning.
- Er højeste vandværkstryk under 5 bar, vælges en 6 bar sikkerhedsventil.
Over 5 bar vælges en 10 bar sikkerhedsventil. -
Eyvind.
Fornuftigt med 3,5 bar når muligheden gives.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-04 22:12

Hej igen Noris.
Det er i så fald en ventil af den type som Eyvind henviser til, det er en sammenbygget enhed som er leveret sammen med varmtvandsbeholderen.
Du skal nok til VVS-grossisten for at få en mage til, husk enten at medbringe den gamle eller i alt fald navnet på beholderen.
Helt konkret, så må du ikke skifte den selv, det kræver autorisation, da det er på brugsvandet. Men jeg vil sige: der er ikke de store "ben" i det, så lad være med at råbe om det på gaden. Du lukker bare på hovedhanen for vandet (ved måleren) og så skruer du den gamle af og suser til grossisten.
Held og lykke med det mvh Benny

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 12-07-04 23:16

det er således at det er de lokale vandforsyninger der sætter normen for størelsen af bar og til Teil man kan da ikke få overtryk når forbruget i området falder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 23:20

Når forbruget falder vil trykket stige i vandrøret,
hvis pumpen kører med samme omdrejninger.
Sådan er det i ældre vandværker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 23:23

old_dane - tag en vandslange, luk op for vandet så det småtisser ud af slangen.
sæt enfinger i slangen og vent. Nu er der ikke forbrug men trykket stiger - puf du kan ikke holde længere.
Det er det der sker i vandforsyninger med små rør/lille kapassitet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 23:26

Er min forklaring helt gal, må jeg bruge natten til at læse min gamle skolebøger igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 23:28

Jeg sad og skrev mens du sendte

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 23:31

Eyvind.
Det kalder vi referencelitteratur til old_dane.
Altid lettere at forstå, forklaret på flere måder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 23:33

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 13-07-04 10:18

nu kan man jo ikke få mere tryk i rør og vvb end hydroforbeholder på vandværk er stillet til. og når vvb bliver fyldt med koldt vand, der jo udvider sig ved opvarming stiger trykket men da kun i vvb hvis ellers ikke bliktuden har pillet indmaden ud af kontraventilen, og har han ikke det, skal sikkerhedsventilen jo åbne

Godkendelse af svar
Fra : Noris

Dato : 13-07-04 22:56

Tak for svaret bennymanden.
Da jeg jo skal vælge et af svarene blev det dit.
Tak til alle for interessen i mit problem.

Venlig Hilsen -
Noris