/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Er på herrens mark. ???
Fra : gamle61
Vist : 343 gange
100 point
Dato : 12-07-04 16:35

Har her nogle spørgsmål , som jeg ikke kan finde kategori til , og har derfor stilet dem hertil.
1.Hvor mange ha. udgør Danmarks landbrugsjord (dyrket jord) og hvor stor en del heraf er skov.
2.Hvor mange landbrug findes i Danmark.
3.Hvor mange milliarder uggør EU støtten til landbrug og skovbrug (incl.braklægningsstøtte og incl.støtte til industri, vedrørende landbrug, og de landbrugsdisponerede industrier (slagteri og mejeri m.m.)
4.EU støtte pr. husdyr
Ovennævnte spørgsmål er en del af en større diskussion- og jeg ved i kender svarene, vil i hjælpe , enten med svar eller links der kan give svar
på forhånd tak- m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-04 16:37

Søg på danmarks stastistik.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-04 16:38
Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 12-07-04 16:57

i følge statistikkerne er der

2.657.706 ha dyrket landbrugsareal
486.234,6 ha skov
48613 bedrifter i Dk

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 12-07-04 17:00

Dk fik i 2002 8,758 mia. kr i EU støtte fra landbrugspuljerne altså næsten 9mia.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 12-07-04 17:02
Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 12-07-04 17:45

Hej gamle fra 61.

På siden:

http://www.dansklandbrug.dk/minimain.jsp?o_id=17506

kan du se at tilskuddet er 6.4 mia. kr til landmændene, med en virkning der er 10 gange større
til det øvrige samfund, der har bedre muligheder for at hæve egne lønindtægter.

Nu må vi lige huske på, at der hovedsagelig er tale om kompensationer for udgiftskrævende
politiske tiltag og præmieringsordninger.
Det er forbrugerne, der høster den store fordel af systemet, idet fødevarerne ellers ville være
langt højere. Det man kalder "verdensmarkedspriser" er spotvarer, som sælges med stor
støtte.

Du kan se én specielt statistik for landbruget her:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/statistik.htm

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 17:55

Lidt interessant at landmænd for mere i bistand end bistandsklienter!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-04 17:56

Og nej det er ikke rigtigt at forbrugerne får lavere priser på fødevarer, det ville de kun kunne få gennem fri konkurrence!

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 12-07-04 18:58

Tak for svaret Teil.

du vidste lige hvor man kunne slå op , det var dejligt og gav os alle svarene
hav fortsat en go' sommer - vorherre har fyret meteologerne fra på lørdag og selv taget over . han håber det hjælper , men ved at det ihvertfald ikke kan blive ringere
og derfor har min nabo lavet et lille digt

OM ET ÅBENT BREV TIL VORHERRE
kære Vorherre. Jeg fornemmer
du forglemmer
en ret alvorlig del af dine pligter
Det går da ikke an,hvis du svigter
os i lille danmark,som er et dejligt land,
det syn's jeg ikke,at du kan.
Jeg bebreder ikke dig,jeg ved,du vil det godt,
men jeg synses blot,
at de,du har sat til at passe vejret,
ta'r for let på alt besværet.
Hvad med at fyre dem og så ta' over sel?
Det er da virkelig så lidt,forlangt alligevel.
Du ved jo alt, ja også hvem jeg er,
de bedste hilsner fra os alle her.

Jeg synses at et sådant brev kan godt gå an,
og svaret lyder (sikkert nok) sådan:

Kære alle i det lille land
I har vist fået rigelig af blæst og vand,
men jeg vil ikke fyre meteorologer,
men sørge for at de bliver kloger.
Jeg vil love,
at fra nu af vil de ikke vove
at sende dårligt vejr til jer,
hør her:
Det er nu,det gode vejr det kommer,
jeg ønsker jer en rigtig dejlig sommer!
For sådan skal det være,
Venlig hilsen,vorherre.

På gensyn - gamle61

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 12-07-04 20:03

Hej tedd!

Jo - det er faktisk rigtigt. Det er forbrugeren, der støttes, idet EF/EU far starten
ville sørge for selvforsyning - og at landmanden skulle have samme rettigheder som de øvrige
befolkningsgrupper.
Det interssante er, at det ikke er landmanden, der høster den største fordel ved
det nuværende system - se 1. link.
Alle (næsten alle) politikere ved det, men siger noget andet.

Al den planstyring fra politisk hold har så fået det til at løbe løbsk. Når man presser
ordninger ned over hovedet på et erhverv så øges omkostningerne. Det udløser så
kompensationer til erhvervet - det kaldes så støtte.
Hvis der var fri konkurrence alle steder kunne dansk landbrugs sagtens klare sig -
i så fald ville priserne stige.
Ovennævnte forudsætter utopisk, at alle subsidier forsvinder overalt.
Det sker ikke, da fødevarer er næsten det eneste u-landene har at rejse
penge til indkøb at diverse varer (krigsmateriel, skudsikre biler til ledelsen etc.)

Rent faktisk skal en dansker arbejde stadig kortere tid for at købe sine
fødevarer - (se link 2.)

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-07-04 21:25

Velbekomme gamle61
Digtet fra din nabo kan jeg lide.
Vorherre har passet vejret hos os på en tilfredsstillende måde.
En jordbæravler går rundt med et smil på læberne, hans bank ligeså.
Jeg slog græsset i lørdags den 10. juli, forrige gang plæneklipperen
var på arbejde, ja det var den 20. maj. Græsplænen var noget gul.
Vorherre holder måske ferie i vores område, hvem ved.
M.v.h.