/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Biltransport - tyskland/danmark
Fra : minila
Vist : 1960 gange
50 point
Dato : 12-07-04 16:03

Jeg skal have transporteret en bil fra det sydlige Tyskland til det nordlige Danmark.
Har I nogle gode idéer, anbefalinger, gode råd eller andet jeg kan bruge i forbindelse med transporten. Hvad siger de ved grænsen, hvis man selv henter, og kan det betale sig?

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 12-07-04 16:12

det kan kun betale sig hvis det er en nyer bil.. må jeg høre lidt om bilen? mærke? km tal?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 16:18

Prøv at kigge f.eks. i den blå avis. Nogen af dem der handler importbiler, har selv lastbiler der henter biler i Tyskland.
Måske er det muligt at Booke en plads til din bil.
Med hensyn til om det kan betale sig. Økonomisk kan det sjældent, og der kan evt. blive problemer med typegodkendelse hvis det ikke er en model der også findes i DK. Men det der er fordelen, er, at man som regel får en bil i betydelig bedre stand (især rust) end hvis den har kørt i DK fra ny. Man skal dog være yderst grundig med f.eks. undervognsbehandling, for ofte får de ikke det i Tyskland, og derfor er det tit et "kulturchok" for en bil at opleve de danske veje( de irrer og ruster Hvis man ikke passer på)

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-07-04 18:23

Du skal have fat i nogle tyske prøveplader hvis du selv vil hente den dernede. De er gyldige i 5 dage fra du får dem udleveret og du må gerne køre i bilen i DK med dem på. De koster 500 kr. hvis du får dem på et tysk motorkontor. og efter de er udløbet skal du bare smide dem væk (der er en udløbsdato på selve pladen så de er ugyldige når den er overskredet).

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-07-04 18:24

Ring evt. til grænsepolitiet i Padborg. De ved alt om den slags og kan evt. henvise dig til en der kan skaffe pladerne til dig mod et vederlæg.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 50 point
Dato : 12-07-04 18:41

Ja det er helt tydeligt om den kan køre selv eller skal på en trailer? Der er som Flash 77 påpeger ikke de store problemer mht til prøveplader. Hvis du skal have nogen til at hente den til DK, har jeg kontakt med én som kan klare dette for lidt til "kagekassen".

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-07-04 18:42

Ja det er IKKE helt tydeligt....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 18:57

Jeg er nu ikke sikker på at du må køre i DK på tyske prøveplader. Der har været mange problemer for folk der hentede biler, fordi når de kom til danmark, måtte de ikke engang køre fra tolden og 1 km. til politistationen for at få danske prøveplader til hjemturen fra grænsen. Du må i Dk kun køre i en importbil uden afgift på prøveplade ,nødvendig i forbindelse med toldbehandling og godkendelse på synshal.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-04 19:31

Du må ikke køre en bil på tyske plader (medmindre du er tysk statsborger) her i danmark.
Her er en lille importvejledning http://www.bmwe30.dk/import/importvejledning.htm

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-07-04 20:47

Hvis man køber de plader i tyskland der gælder 5 dage svarer det til en midlertidig indregistrering og dermed er bilen forsikret m.m. og det er lovligt at køre den hjem med dem på. Jeg undersøgte det hele med grænsepolitiet og en mand de henviste mig til m.h.t. pladerne inden jeg hentede bilen og der var ingen problemer med det. Der er grænseplader som man må køre på til grænsepolitiet i padborg og som de sagde ikke en meter længere ind i DK, men hvis man får tyske prøveplader med udløbsdato må man gerne køre i bilen i 5 dage. Det svarere til en midlertidig indregistrering fik jeg at vide og det var ikke noget problem at man kørte i DK i bilen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-07-04 20:51

Jeg vil give Flash77 ret. Vi har prøvet det samme bare med en mc.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : minila

Dato : 13-07-04 07:40

Mange tak for jeres interesse. Til "pallenoc" vil jeg sige, at ham med kaffekassen lyder spændende, så skriv endelig noget mere!

Hilsen minila

bo@minila.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 15:05

Reglen er normalt, at man ikke må køre en tysk registreret bil , alm. plade og prøveplade, og det har både at gøre med, at der ikke er betalt afgift på køretøjet, og at man ikke som dansker må køre rundt her i en tysk indregistreret bil. Og en tysk prøveplade er en midlertidig registrering i Tyskland og er omfattet af samme regler som en nr.plade. Og den besked fik vi fra vores lokale politi i forbindelse med hjemkørsel af en bil. Det eneste tidspunkt man i DK må køre i en importbil uden afgift, er på dansk prøveplade i forb. med syn og indregistrering. Og det er ikke bare et politimæssigt spørgsmål, men i allerhøjeste grad også et spørgsmål der vedrører Toldog Skat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 15:21

> dova
Jeg er enig, men nu tyder det på at minila vil bruge ham med "kagekassen"

Godkendelse af svar
Fra : minila

Dato : 13-07-04 16:16

Tak for svaret pallenoc.
Til I andre vil jeg sige TAK for de gode råd. ANS din vejledning er meget fin!
Hvad jeg vælger, lader jeg stå i det uvisse - lad os nu se om jeg handler i det hele taget.

minila