/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
KObling i Carina E
Fra : mqnorholt
Vist : 2007 gange
50 point
Dato : 12-07-04 15:33

Jeg har en Carina E fra 12/96 der har kørt 111000. Har på det seneste oplevet en skurrende lyd når man slipper koblingen ved igangsæting i første gear (hvis den presses også i anden gear). Er der nogen der kan svare mig på hvad dette skyldes?

Kommentar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 12-07-04 15:59

Har samme problem med min bil. En Carina E fra 12/95 som har kørt 135tkm. Vil gerne høre om der er nogen med gode ideer.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 12-07-04 16:12

Uden at jeg skal sige at jeg har specielt meget forstand på biler, lyder det som et slidt udrykker - leje..

Udrykker lejet er det leje der sidder på mellem koblingspladen, og den mekanisme der trækker koblingspladerne fra hinanden. Jeg kan huske at jeg engang blev advaret mod at køre med foden hvilende på koblingspedalen, da føromtalte leje ellers ville blive hurtigt opslidt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 17:01

Din kobling er slidt hvis det er en lang skurren.
Kobling bør skiftes inden dit svinghjul også skal skiftes på grund af ridser fra nitterne i koblingspladen.
Et kort piv så kan det være fjedrene i koblingspladen som gi'r sig.
Eyvind.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 17:49

Hvis det er udrykkerlejet kan du høre det når bilen står i tomgang, og så forsvinder lyden når du træder koblingen ned.
Kunne som Eyvind siger skyldes slitage på koblingen.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-07-04 19:49

Jeg har en Carina E stationscar fra 1997. Jeg har nu kørt 112.000 km. Den siger det samme. En lille og kortvarig "skurrende", når jeg sætter i gang i 1 gear. Jeg har spurgt på mit autoriserede Toyota værksted, hvad det er. Fik at vide at lyden godt kunne stamme fra koblingen, men at det ikke betyder noget.
Efter at have læst de ovenstående indlæg, bliver jeg da i tvivl, om værkstedet har ret.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 20:32

Koblingspladen er indrettet sådan at den kan optage kraftige tilkoblinger uden at vride det hele i stykker. Der sidder 6-8 kraftige trykfjedre, og de sidder som en perlekæde midt på pladen i en cirkel.
En meget kort lyd som et "uu" og holder op med det samme er nok disse fjedre.
En længerevarende lyd "skruuuu" kan være slidt kobling, som kører på nitterne.
Det er hvad jeg har oplevet på diverse biler vi har skilt ad gennem tiden.
Eyvind.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-07-04 22:03

111000 km er tidlig hvis koplingen er nedslidt, synes jeg. Men det kommer jo an på hvordan man kører og om man kører en del med trailer. Synes de plejer at holde ca 200000 +- på den type bil. Men men.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 23:27

Ja, det er tidligt, det vil jeg give alimak ret i, men noget kunne tyde på et generelt problem hos den model, eftersom der er tre personer her med nøjagtig samme problem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 23:37

Citroén Xantia 1999 90.000 km ..........lille piv når jeg kobler til i 1. gear.
Den køres "pænt"
Eyvind.

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 50 point
Dato : 13-07-04 11:16

Hvis det er en hyle/skurren lyd der kun er der i 1 gear, vil jeg sige det er en "defekt" koblingsplade. Jeg har skifte mange af dem på garenti. Men ved også der er mange der vælger og køre vidre når lyden først er kommet efter garentien er udløbet.
Det er ikke noget det gør noget, det er svingninger i koblingspladen der giver lyden.

VH Toyota Tekniker

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-07-04 20:49

Til geu

Det var vist også denne forklaring jeg fik hos Toyota. Iøvrigt, de sidste 2 dage har "den" ikke haft denne lyd. Heller ikke når jeg har prøvet "at provokere" bilen til at sige lyden. Igangsætte langsomt eller hurtigt (lige før hjulspind)

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : geu

Dato : 14-07-04 22:33

Ja de kan godt køre lidt uden og sige noget for så igen og begynde og larme.

Godkendelse af svar
Fra : mqnorholt

Dato : 27-07-04 16:02

Tak for svaret geu.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-07-04 18:19

Jeg kan ikke forstå hvorfor du giver poitene til "geu". Eivind svarte først og han siger det samme som "geu". Vil du forklare det?
alimak

Kommentar
Fra : kristiankk

Dato : 10-07-05 08:36

Det er et problem på nogle af Carinaerne, det er ikke slid som sådan, det er det materiale koblingen er lavet af der gør det.
Så hvis du kan leve med piv lyden sker der ikke noget.