/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt tag på tilbygning
Fra : Vatos
Vist : 2394 gange
50 point
Dato : 12-07-04 11:45

Jeg har købt en muremestervilla fra 1934, med en tilbygning der er næsten ligeså gammel.

Taget på tilbygningen (ca. 25-30 m2) er lavet af Onduline plader (iflg synsrapporten) hvilket ikke er godkendt til beboelse. Taget hælder kun til den ene side og med et beskedent fald (5-10%).

Jeg skal derfor i løbet af sommeren (forhåbentlig) skifte taget og har derfor et par spørgsmål.

1. Hvilken type tag skal jeg vælge så jeg selv kan lægge taget, og uden at skulle spare op i flere måneder. (Jeg har tegl på hovedhuset)?

2. Kan jeg bruge onduline pladerne som undertager, eller er det heller ikke lovligt?

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 50 point
Dato : 12-07-04 14:44

Hejsa

Den billigste måde er at lægge et fast tag bestående af tagplader og så komme tagpap på.

Hvis du med den beskedne hældning skal bruge noget andet er alternativet til onduline plader i virkeligheden kun stålplader, som så godt nok kan været lavet så de ligner tagsten.

Jeg ville ikke bruge onduline plader som undertag, men der blot vælge en god kraftig plastic.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-07-04 15:02

Jeg er også slev lidt lun på stålplader. Der regner jeg med at kunne genbruge spærene

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-07-04 15:35

Vi har Deccra stålplader på vores. Det ligner alm. tegl. Og hvis en godkendt tømrer har lagt dem, er der 15 års garanti på det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-07-04 15:56

Hej Vatos.
Til det tag du beskriver vil stålplader helt sikkert være løsningen, og som flere skriver fås de jo så de ligner tegl.
Den store fordel er at pladerne fås så lange, at du undgår samlinger på tværs af taget, hvilket er særdeles godt med den lille hældning dit tag har, du undgår utætheder ved stærk blæst, fygesne o.s.v.
Som Henning også skriver, så er Onduline-pladerne ikke velegnet som undertag, en kraftig plastic vil være at foretrække. Jeg tror helt sikkert du vil kunne genbruge spær, og måske også lægter, til stålpladerne er en lægteafstand på 50 - 60 cm tilstrækkelig.
Held og lykke med projektet mvh Benny

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 22-09-04 12:31

Tak for svaret henningborchert.