/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
fisk med "trannet" smag? :(
Fra : christina3018
Vist : 1118 gange
20 point
Dato : 11-07-04 22:39

Hej!

HVORFOR kan man være så pokkers uheldig og få købt rødspættefiletér eller rejer f.x. som bare er helt uspiselige pga en trannet smag??? Og HVAD er det der giver den smag? Vi har oplevet dette fra flere forskellige steder hvor vi har købt fisk...hvilket er brand-ærgerligt!! :(

Mvh. Christina

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 11-07-04 22:46

Det kan have noget at gøre med hvor fisken er fanget. Fisk som går i brakvand (vand med lavt saltindhold hvor f.eks å-vand løber ud), eller fjordvand, siges at have tendens til at smage mudret eller trannet. Men umiddelbart ville jeg ikke tro det var problem med rejer, da de som oftest er fanget længere ude i havvand.

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 11-07-04 22:48

oki-doki takker :)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-07-04 22:48

Sikkert for dårlig opbevaring på et eller andet tidspunkt "fra hav til bord".

Der er her en beskrivelse af problematikken vedrørende fisk/fiskeoliers harskning.
Læs på side 11 og frem http://www.dfu.min.dk/dk/publication/files/22122003$FH55.pdf

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : christina3018

Dato : 11-07-04 22:48

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 11-07-04 22:50

...og tak jakjoe :) kigger lige på det

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-07-04 23:05

Giver dig ret... det smager af h.... til når den smag er der.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 11-07-04 23:07

yes... ikke lige frem fordi man bliver særligt sulten af det :S

og det er riiimlig meget "lol" når det sker når der er gæster på besøg! Det er ikke altid det kan lugtes på dem og de kan egentlig godt virke friske nok i kødet... underlig fisk :)

Mvh Christina