/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
vandskuring : cementmørtel??
Fra : demal
Vist : 6928 gange
100 point
Dato : 11-07-04 22:31

Vi skal til at vandskure vores facade. Vi har allerede skuret vores skorstene (1½ år siden), hvor vi brugte 9% kalkmørtel, cement og betonbinder. Det sidder stadigvæk flot fast.

Er der nogen der ved om det er rigtigt at gøre det på den måde, og skal metoden man bruger til at skure sit hus tilpasses til den fuge der er imellem stenene? Jeg har forsøgt at søge svaret på nettet, men er blevet noge forvirret, idet nogen skriver at man ikke må bruge cementmørtel til nogle skuringer, f. eks. hvis de eksisterende fuger ikke indeholder cement i forvejen.

MEN spørgsmålet er kort: Er det korrekt at bruge det ovenstående??

DEMAL

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 12-07-04 00:27

Jeg skulle mene at det er lige meget med hvilken fuge du har mellem dine sten hvis du nu bare ikek har lavet en i en farve.

Jeg fandt dette spg på en anden side måske du kan bruge dette..

Kalkning af cementholdig vandskuring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Sidste år renoverede vi facaden på vores hus (bygget år 1910). Renoveringen gik på sandblæsning, udbedring af diverse skader og ændringer gennem tiderne, samt afsluttende vandskuring med cement og strandsandsmørtel i forholdet 1:5. Endvidere er der brugt cement og mørtel (forholdet 1:8) til reparationen af murene (før vandskuringen).
Vores ønske er at kalke huset (som det også var oprindeligt), men desværre er kalk og cement jo ikke så gode venner.
Kigger på forskellige hjemmesider, står der at man kan bruge sandkalk ved svagt cementholdige overflader, og hermed kommer vi frem til mit spørgsmål. Er forholdet 1:5 stærk eller svagt cementholdig ?, og er der nogen der har erfaring med at benytte sandkalk på cementholdige overflader ?.

J.Boisen, Struer (29-06-2004)
Svar:
1:5 er meget stærkt. Jeg tror ikke I vil opnå et tilfredsstillende resultat ved en kalkning, men jeg må indrømme at jeg ikke ved det 100%!

Kasper, Frederiksberg (30-06-2004)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-07-04 00:46

I de sidste 100 år har man brugt cement til opmuring og fuger, så du kan roligt fortsætte som du har gjort, du skal bare være opmærksom på at der ikke må være alger på muren, da de lever videre og kan presse et tyndt lag puds af.
Så nogle oversprøjter muren med algemidel (Pas på glas kan skades)
En del cement til 9 dele mørtel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bgram

Dato : 12-07-04 09:30

Som hovedregel siger man, at et lag, der bliver lagt uden på et andet, må ikke være stærkere end det lag det skal binde på. Med andre ord, hvis du blander vandskuringen for stærk, er den ikke i stand til at arbejde sammen med fugerne, og vil højst sandsynlig revne med tiden. Der er en grund til, at man i gamle dage brugte kalkning af facader istedet for vandskuring. Kalk kan arbejde med muren, hvor i mod cement snarere ar bejder i mod muren. Ved en forstærk blanding af vandskuringsmørtel ødelægger man murens evne til at holde sig selv tør, da man lægger et lag på der ikke er diffusionsåbent. DVS at det vand der er og kommer ind i muren, har meget svært ved at komme ud, og man risikerer at få fugt problemer. Mit råd til ejere af ældre huse er "drop vandskuring, men renovere facaden med nye fuger i stedet." Vandskuring ødelægger den "sjæl" som ældre huse oftest er i besiddelse af, men nye fuger højner kvaliteten og udseendet af et ældre hus. Vandskuring er den nemmeste, men sjældent den bedste løsning!

Kommentar
Fra : demal

Dato : 14-07-04 11:51

Jeg er nok tilbøjelig til at prøve pallebhansens forslag, og lave en "svag" blanding, subsidiært at købe færdig vandskuringsmørtel fra f. eks. optiroc. Jeg vender tilbage, og accepterer et svar, når jeg er sikker.

mvh.

Kommentar
Fra : villis

Dato : 05-12-04 20:10

Forsæt i bare med samme recept - ( 6-7 dele sandmørtel 1 del cement plus en skvæt betonbinder), men sørg for at fugerne ikke er løse og ikke for dybe samt endelig at facaderne er rene, hvis det er lidt snavset så få facaderne højtrykspulet, hvis meget snavset vil jeg anbefale en sandblæsning.

Kommentar
Fra : murerhans

Dato : 30-12-04 12:51

Hvis jeg var dig ville jeg ikke bruge betonbinder (akryl) hvis facaden ikke skal males med akrylfacademaling bagefter.Acyl gør overfladen mindre diffusionsåben. Prøv med en svagere blanding og silikat maling