/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Opmadning af nymfeparakit! HLÆÆÆLP!!
Fra : Bekkamus
Vist : 4910 gange
100 point
Dato : 11-07-04 16:05

Jeg har en gammel nymfeparakitdreng, som jeg synes skal have lidt selskab. Derfor har jeg fundet en opdrætter hvor jeg vil købe en lille unge. Jeg har fået tilbudt at kunne købe den lige så snart den kommer ud af redekassen så jeg selv kan opmade den det sidste stykke tid. Er det en god ide? Jeg har aldrig prøvet at opmade nogen selv, men har læst en hel del om det og ved nogenlunde hvad det indebærer. Jeg fandt et sted inde på nettet hvor der stod at man skulle lade forældrene opmade dem fordi det også er dem der lærer dem at spise normalt. Er det rigtigt? Kan man ikke selv lære den at spise frø eller fortæller deres instinkt dem ikke hvad de skal gøre? Håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg vil jo helst have den så tidligt som muligt så jeg kan få en sød lille tamfugl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-04 16:32

Prøv at spørge de mennesker her:
http://www.vestfuglen.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 16:36

Du kan også sagtens få en sød lille tamfugl selv om du først får den når den er opfodret af forældrene. Vores var 8 uger da vi fik den ,og efter en uge, var den så tam at den selv hoppede ud på hånden og satte sig op på skulderen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 16:39

En anden ting er, at nu er det ikke sikkert din gamle fugl også synes det er en god ide med en legekammerat.Sådan nogen kan godt være ret territoriale, og du skal i hvert fald sikre dig, at det er en hun du får hvis de skal gå sammen, og det er ikke nemt at se forskel når de er meget små.

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 11-07-04 16:54

Det er taget til overvejelse. Jeg har skaffet et ekstra bur som skal stå ved siden af vores nuværende nymfes bur. På den måde får de mulighed for at være tæt på hinanden, men ikke alt for tæt. Jeg havde også tænkt mig at de ikke skal sættes sammen før den nye er tam. Hvis de altså kan enes. Dvs at de i hvert fald har et par måneder til at se hinanden an. Både i hvert sit bur og ude i stuen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 11-07-04 17:06

Jamen held og lykke med det. Og selvfølgelig kan en fugl der bliver håndopmadet, lære at spise frø. Jeg tror bare ikke det er så almindeligt at man gør det ved små fugle. Men de fleste papegøjer er da fodret op på den måde, og det virker da udmærket. Ham jeg købte vores fugl af, sagde at det var nemt nok at håndopmade en nymfeparakit hvis det var det man ville, men at det ikke var et problem at gøre den tam selv om man venter til den kan klare sig selv.

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 11-07-04 17:19

Okay. Det var godt. Det jeg søger er et tillidsfyldt forhold til den lille nymfe og det har jeg hørt skulle komme næsten helt ad sig selv ved håndopmadning. Vi har også en grå jaco. Hende fik vi fra unge og selv om at vi ikke opmadede hende selv har hun og min kæreste fået et helt specielt forhold hvor hun gylper mad op til ham og sådan. Det er noget lignende det jeg søger. Selvfølgelig forventer jeg ikke at det kan blive helt det samme, men man håber vel altid. Desværre er vores nuværende nymfe knap så medgørelig. Han er sød til at gå op på hånden og kan "narres" til at komme ud på badeværelset og under bruseren mens han sidder på ens skulder, men der er stadig tidspunkter hvor han bider og er meget bange for hænderne. Fx skal man rende 117 gange mellem papegøjeburet og nymfeburet før han "nedværdiger" sig til at gå op på ens hånd og så flyver han næsten øjeblikkeligt tilbage til sit bur. Ham fik vi som voksen fra en dyrehandler og det har virkelig kostet blod, sved og tårer at få ham den lille smule tam.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 17:46

Vores nymfe er en hun. Jeg havde hørt, at hanner skulle være nemmere at gøre tam, men vi havde ikke problemer med hende her. Men det er jo klart at en voksen fugl der måske aldrig har været "i hænder" kan være umulig at gøre tam.

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 11-07-04 18:06

Ja. Problemet var bare at jeg fik ham af min mor da jeg var 14 og hverken hun eller jeg vidste særlig meget om fuglehold. Det var først 3 år senere da jeg flyttede sammen med min kæreste at jeg fik gjort ham lidt tam. Det har taget os et helt år. Han er godt nok stædig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 18:09

Ja, stædig, men nu er det jo også en han såe..

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 11-07-04 18:12

Hehe. Meget morsomt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 18:21

Jeg gik da ud fra du mente det var fuglen der var stædig.

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 11-07-04 18:22

Det gjorde jeg også

Godkendelse af svar
Fra : Bekkamus

Dato : 12-07-04 11:00

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-04 17:09

Bekkamus - jeg har talt med en "fuglemand" i dag og han siger, at den mest tamme fugl får du ved håndopmadning - helt i starten ca. hver anden time.
Men den præcise oplysning om håndopmadning kan du få i vestegnens fugleforening.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 26-07-04 10:23

Tak skal i have for hjælpen! Vi har købt en nymfeparakitunge for ca. 10 dage siden, der var den 20 dage gammel. Den er allerede MEGET tam og fortrolig. Den var ude at flyve for første gang igår, så nu går det stærkt. Jeg er glad for at vi valgte selv at opmade, da Totti er blevet en rigtig dejlig fugl. For bare 10 dage siden have aldrig set mennesker og nu er den så fortrolig at man kan tage rundt om den, putte med den og den kan sidde og sove helt oppe ved ens ansigt.
Men, men, men! Jeg vil ikke anbefale det til andre at opmade nogensom helst fugleunger hvis ikke de VIRKELIG har tænkt sig at sætte sig ind i det før man anskaffer sig ungen. Der er mange ting som er vigtige at huske! Jeg foreslår fx at man ikke køber nymfeunger der er under 18 dage gamle, der har de overstået den kritiske fase , med hensyn til vækst og videre trivsel. Hvis man gør dette er man også sikker på at ungen ikke er blevet fejlernæret og kan derfor undgå senere sygdomme og dyrlægebesøg.
Hvis du stadig står med ubesvarede spørgsmål kan du gå ned på biblioteket og låne disse bøger:

Undulathåndbogen - Annette Wolter, Monika Wegler (side 93)
Australske parakitter - Matthew M. Vriends (side 49)

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 26-07-04 10:33

Tak skal i have for hjælpen! Vi har købt en nymfeparakitunge for ca. 10 dage siden, der var den 20 dage gammel. Den er allerede MEGET tam og fortrolig. Den var ude at flyve for første gang igår, så nu går det stærkt. Jeg er glad for at vi valgte selv at opmade, da Totti er blevet en rigtig dejlig fugl. For bare 10 dage siden have aldrig set mennesker og nu er den så fortrolig at man kan tage rundt om den, putte med den og den kan sidde og sove helt oppe ved ens ansigt.
Men, men, men! Jeg vil ikke anbefale det til andre at opmade nogensom helst fugleunger hvis ikke de VIRKELIG har tænkt sig at sætte sig ind i det før man anskaffer sig ungen. Der er mange ting som er vigtige at huske! Jeg foreslår fx at man ikke køber nymfeunger der er under 18 dage gamle, der har de overstået den kritiske fase , med hensyn til vækst og videre trivsel. Hvis man gør dette er man også sikker på at ungen ikke er blevet fejlernæret og kan derfor undgå senere sygdomme og dyrlægebesøg.
Hvis du stadig står med ubesvarede spørgsmål kan du gå ned på biblioteket og låne disse bøger:

Undulathåndbogen - Annette Wolter, Monika Wegler (side 93)
Australske parakitter - Matthew M. Vriends (side 49)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-07-04 15:54

Hej Bekkamus

med den nye fugl.

Dejligt at høre det går godt med at fodre og få den gjort tam

Held og lykke med den i forhåbentlig mange år

Hilsen dova