/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Skoleleder Jens Kristian Hansen
Fra : 2601
Vist : 1477 gange
316 point
Dato : 11-07-04 12:48

Er der nogle der ved hvornår Skoleleder i Hadsten Jens Kristian Hansen gift med Marie Sofie Tarp døde. Jeg har fået opgivet 18 februar 1932 i Hadsten, men der er intet i Hadsten Kirkebog fra 1928 til 1941

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 13:10

Har du forsøgt dig med FS. brug dine evt. data om Jens Kristian Hansen , hvor han er født,gift osv.du kan være heldig der er ,"Film or Fiche Number ", med henvisning til Kirkebøgerne i det sogn , hvor han er født, gift, død.
Senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-07-04 13:14

Jeg har alle data på ham, også billed af den sten som gamle elever rejste på hans grav. Desvære står der intet årstal på den. Arkivet ved ikke hvornår han er død (Hadsten).

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 13:18

Hvad med Marie Sofie Tarp hvor er hun død og begravet,det er evt. en mulighed , ad den vej at finde hvornår Jens Kristian Hansen er død
Senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-07-04 17:14

Til Senta.

Jeg ved ikke hvor Maria Sofie Tarp er død, kun hendes dåbsdag. Jeg brugte hele dagen (Torsdag) i Viborg med at se Herning og Hadsten Kirkebøger igennem så langt som jeg måtte. Jeg håbede at jeg via dødsdag kunne finde skifteprotokol for at finde de tre døtre som familien havde. Arkivet i Hadsten kender ikke dødsdagen og på den sten i Hadsten som gamle skoleelever har rejst er der ingen årstal.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 17:19

Hvornår er Maria Sofie Tarp født og hvor????????
Senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 11-07-04 17:25

Måske skal du så prøve at kigge i dødsanmeldelserne, i samme område.
Bor han I Hadsten i 1930? se i folketællingen.
Lis

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-07-04 17:30

Til Senta.

Født 05 oct 1878 i Herningade, Rind sogn i Hammerum herred, Ringkøbing amt.
Hjemmedøbt 07 oct i Herningade, Rind sogn i Hammerum herred, Ringkøbing amt.
Herning Kirkebog fødte kvinder 1878 nr. 36.

Jeg har set efter konfirmation, men ikke fundet den. 1892??.

Fader Jakob Jensen Tarp og Moder Christine Givskov.

Jeg har også set efter giftemål 1896 og frem i Herning.
Faderen var Drejermester.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-07-04 17:42

Til LisBJensen.

Ja, det har jeg forsøgt, men nåede ikke igennem hele Hadsten. Jeg ved at han havde en skole i Kirkevej 8. Den er nu nedlagt. Han han solgte den i 1930.

Jeg ved godt at jeg kan skrive til folkeregisteret formedes 52 kr., men da jeg senest 19 sep skal til Viborg igen forsøger jeg mig af denne vej

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 11-07-04 17:49

Hej.
Det kan jeg godt forstå, men det er jo sjovere hvis man "kan selv".
god jagt
Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 19:07

Har du disse data fra FS.??
og er det din ane , hvis er Jens Jacob TARP fra Ribe, ? han kan evt.være begravet i Ribe ?
Senta

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Jens Jacob TARPPedigree

Birth: 02 JUN 1837 Varde, Ribe, Ribe, Denmark
Christening:
Marriage: Before 1868 , , Denmark
Death:
Burial:

Father: Hans TARP BEUERFamily
Mother: Else MADSDATTER

Wife
Christine GIVSKOUPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: Before 1868 , , Denmark
Death:
Burial:

Children

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 19:08

Jeg mente Marie Sofie Tarp kan være begravet i Ribe.
Beklager
Senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-07-04 19:51

Til Senta

Ja det er Marie Sofie Tarp´s fader. Han flyttede til Varde og derfra til Herning hvor 4 børn blev født.
Den ene af MST´s børn Inger Tarp-Hansen født abt 1907 døde 08 august 1996 i6372 Bylderup-Bov som lærerinde. Hun var ugift.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 19:53

Fra DDA ribe 1870, men de data har du vel % Maria
Senta
Samtlige personer i husstanden

ribe, Vester Horne, Varde Købstad, , , Skovbogade 66, 1, FT 1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Jacob Jensen Tarp, 32, gift, Husfader, Kunstdrejermester, Varde
Christine Tarp, 27, gift, Kone, , Ribe [Ribe Amt]
Antonette Elise Christine Tarp, 1, ugift, Datter, , Varde

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-07-04 20:07

Til Senta.
Ja det er den ælste datter der er født i varde og umildelbart flytter de til Herning. Jeg kan finde dem i Herning til 1889 og hvor flytter de så hen. Herning var jo på de tidspunkt ikke en stor by, men en lille landsby på vej op.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 20:43

Kan de evt. være flyttet tilbage til Ribe igen. ??
Der er en del Tarp der.
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-07-04 20:48

Til Senta.
De ved jeg ikke, men det er da vær at undersøge.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 20:50

Der er også en del i Ålborg har du tjekket folketællingerne på DDA, måske en mulighed :
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-07-04 15:55

På dis-Danmark kan du få et opslag angående håndværks-mestre eller fabrikanter der virkede mellem 1879 og 1904 der er bla. en Tarp imellem , de fleste med foto, det kan være der står hvor de flytter hen efter de forlader Ringkøbing.
Senta

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=6&i=7965&t=7965#reply_7965

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-07-04 09:51

Jeg har fulgt diskussionen, men har ikke fundet noget om ægteparret. Dog er den en enkelt ting der slår mig, nemlig at ingen synes at være klar over at Tarp er en lille by i Bryndum (ofte skrevet Brøndum) sogn beliggende mellem Ribe og Varde.
På det tidspunkt var Esbjerg ganske vist "på vej op", men historisk set var det netop Varde og Ribe der havde havnene og forbindelserne "ud i verden". Deraf også driftige håndværkere og handlende.
Studedrifterne kom også ret tæt på Tarp idet kvæget fra området N-Øst for Varde blev drevet "nedover" til Gredstedbro og mod Ribe hvorfra der igen skete udskibning til bl.a. Holland og Hamburg. Andet kvæg fortsatte ned til marsken omkring Brøns-Skærbæk-Højer hvor det blev opfedet i det kraftige marsk-græs og derefter videresolgt til bl. Hamburg.
Der blev skabt mange rigdomme på det grundlag.
Men det var udenom. Det jeg ville illustrere var at der var "en kraftig trafik" i området mellem Varde og Ribe i Nord-Syd retning.
Jeg har undersøgt håndværksmestre i såvel Varde, Ribe og i Herning samt Aalborg, men der er ægteparret ikke dukket op, og jeg har heller ikke kunnet finde efterkommere eller håndværksmestre.
Man kan overse meget, så jeg garanterer ikke, men foreløbigt synes jeg at I er kommet vidt.
Held og lykke.
Varla

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 06-08-04 09:15

Til 2601
Du har måske allerede fundet, hvad du søgte, men ellers går dit spørgsmål vel stadig på, hvornår skoleleder i Hadsten Jens Kristian Hansen døde.
Har du tænkt på arkivalier fra den skole (klasseliste over elever) hvor han var skoleleder.
Eller kan en eller flere elever efterspores? Oplysninger om elever er måske afleveret på jeres lokale arkiv.
Du skriver, du har fået opgivet året 1932. Hvor har du det fra? Når du ikke har kunnet finde noget i kirkebogen fra 1928 til 1941, kunne der måske være en fejl i årstallet. Kunne det tænkes at være 1922 i stedet?

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 06-08-04 09:16

Til 2601
Du har måske allerede fundet, hvad du søgte, men ellers går dit spørgsmål vel stadig på, hvornår skoleleder i Hadsten Jens Kristian Hansen døde.
Har du tænkt på arkivalier fra den skole (klasseliste over elever) hvor han var skoleleder.
Eller kan en eller flere elever efterspores? Oplysninger om elever er måske afleveret på jeres lokale arkiv.
Du skriver, du har fået opgivet året 1932. Hvor har du det fra? Når du ikke har kunnet finde noget i kirkebogen fra 1928 til 1941, kunne der måske være en fejl i årstallet. Kunne det tænkes at være 1922 i stedet?
Hanna

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-08-04 11:16

Til : HannaMortensen

Årstallet har jeg fra hans søster og hendes datter der først døde i 1947 og 1974, samt fra en familiebibel hvor slægten er ført siden 1871 og som jeg føre den dag i dag. De sidste to indføringer er min moders kusine der døde den 28 juli og min broders datter derfik en datter den 22 juli.

Jeg har forespurt på Hadsten lokalarkiv og de siger også at han døde i 1932.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-08-04 11:16

Til : HannaMortensen

Årstallet har jeg fra hans søster og hendes datter der først døde i 1947 og 1974, samt fra en familiebibel hvor slægten er ført siden 1871 og som jeg føre den dag i dag. De sidste to indføringer er min moders kusine der døde den 28 juli og min broders datter derfik en datter den 22 juli.

Jeg har forespurt på Hadsten lokalarkiv og de siger også at han døde i 1932.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-08-04 11:33

Har du spurgt på folkeregistret i Hadsten det koster ca.55kr de kan oplyse adressen på familiens sidste bopæl.
Du skriver han er død i Hadsten så kan de sikkert også hjælpe med oplysninger om hvornår han er død.
Send dem en mail eller ring til dem, adressen er her http://www.hadstenkommune.dk/
Senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 316 point
Dato : 06-08-04 12:04

Der er en bog om Hadstens historie udgivet af
Aarhus Universitetsforlag
Langelandsgade 177, 8200 Århus N
Tlf: 89 42 53 70, fax: 89 42 53 80
Internet: www.unipress.dk
http://www.fagboginfo.dk/mufirott/mfirottm.htm
det kan være du kan finde oplysninger om skoleleder J.K. Hansen i bogen,
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-08-04 13:17

Til Senta

Mange tak. Jeg har lige læst bogen og der står noget om han. Desvære ikke noget om hans død. Jeg er dog blevet opmærksom på at der er en ny kirke i byen og næste gang jeg kommer til viborg vil jeg se på den.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-08-04 13:40

Kontakt folkeregistret i Hadsten de har , næsten sikker, oplysninger om adresse og død, jeg ved godt det koster penge ,du får alligevel flere oplysninger du kan gå videre med i Viborg .
prøv at ringe, maile til kommunen de er flinke til at hjælpe.
held og lykke
senta

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 25-09-04 16:33

Tak for svaret senta.

Jeg ringede til folkeregisteret, men de sage at jeg skulle prøve Sct. Pauls Kirkedistrikt da ha nok var begravet der. Hvis jeg ikke fandt han kunne jeg komme tilbage, men de ville koste ca. 300 kr pr. time da han var på gamle kort i kælderen.
Jeg er lige kommet tilbage fra Viborg Landsarkiv og ganske rigtig han var i Sct. Pauls Kirkedistrikt. Også hans hustru var der, men først i 1952 og så var hun død i København men begravet i Hadsten. Børnene var i Galten Sogn, Galten Herred, Randers Amt. Jeg fik at vide på folkeregistret ( De var mægtig flinke) at Hadsten først blev en helhed i 1971 ved den gamle komunalreform. Der var tre sogne der støtte sammen i Hadsten. Hvem skulle vide det som Københavner og lang fra Hjemlandet som Jyderne siger.

Tak for tipset med folkeregisteret, det fik mig til at ringe og da jeg skulle på landsarkivet i Viborg tog det noget tid før jeg kunne afslutte denne tråd.

Endnu en gang tak for hjælpen