/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Polaroid Solbriller
Fra : tildestrup
Vist : 2462 gange
200 point
Dato : 11-07-04 09:03

Er der nogle der har erfaring med polaroidsolbriller - hvilke farveglas er god til hvilken bund
(Bunden kan jo variere - kysten sandbund - sten m grøde - søer m grøde)
og om der er foskel hvilken farve man skal vælge i gråvejr, høj sol, diset vejr.

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 11-07-04 09:31

hej har fundet dette her ling hvor jeg har kopiret noget tekst så ved ikke om du kan bruge det til noget
http://www.fiskemagasinet.dk/forums/index.php?act=ST&f=2&t=317&s=8bdbc51ba0cc65a5ea1a1e57b0f5a64b

Hvis du vil anskaffe dig et par polaroid briller er der lige nogle gode råd fra mig.
Du får "næsten" hvad du betaler for.
Så generelt er de dyre briller de bedste.
I de fleste velassoterede grejbutikker kan du købe fornuftige briller som er specielt designet til lystfiskere.
Det er meget vigtigt at brillen lukker så meget "falsk lys" ude som muligt.
dvs. lys der kommer ind fra siden eller ovenfra/nede fra.
Dernæst skal brillen selvfølgelig sidde fast til hovedet så du ikke hele tiden skal gå og skubbe dem på plads eller de i værste fald glider af når du bukker dig frem for at nette en fisk.
Vælg briller med brunlige farvetoner i glasset da de er meget allround.
Dvs. ikke alle glasfarver egner sig til højt solskin eller gråvejr men de brune dækker dig godt ind.
vælger du briller med polycarbonat som linse får du en let brille der desværre lettere bliver ridset end en brille med glaslinse.
Glaslinsen er ofte også den dyre løsning og også lidt tungere.
stellet skal også være stærkt.
Mange af de briller der findes på markedet er "facon" støbte hvilket gør at de fylder en del i lommen og desværre derfor også lettere knækker fordi man i sin iver kommer til at klemme dem i forskellige situationer.
Her gælder det igen at de dyre modeller også er dem der har de bedste stel.
Til slut skal du sikre dig at brillen nu også er polaroid.
Dette gøres ved at du tager et tilsvarende brillepar og holder dem foran det første par.
Det første par drejes så fra vandret til lodret. Nu skal linserne blive helt sorte i begge brillepar.
Dette skyldes det polariserende filter der sidder i brillen som kun tillader lys med horisontale bølger at bevæge sig gennem.
Vær sikker på at linserne er helt sorte når brillerne står i en vinkel af 90* på hinanden. Så har du den rette polarisering.
Hvis ikke det er tilfældet så find et andet par da du ellers ikke får det optimale ud af dine briller.
Og det var så det.

Accepteret svar
Fra : wahlstroem

Modtaget 200 point
Dato : 15-07-04 00:37

Jeg har erfaring med grå, brune og gule glas.
Grå glas giver et godt syn gennem glaret/genskæret på vandet på dage med overskyet og mørkt vejr.
Det brune glas er behageligt at bruge på godtvejrsdage ved åen, hvor der er meget grøde og mørk bund.
De gule brilleglas er effektive til mørke/aften - de virker "lysforstærkende" eller kontrast forstærkende. jeg bruger dem også som kørebriller når jeg kører om aftenen og natten. Her virker de, sammen med bilens lys, også kontrastforstærkende.
Det er derfor ikke nok kun at have et par briller du er nød til enten at have flere par eller have et par med udskiftelige glas.
Husk i øvrigt at falsk lys og bagfrakommende lys kan distrahere og ødelægge den polariserende virkning. Mine solbriller sidder derfor helt tæt til hovedet, så der hverken kan komme lys bag glasset bagfra eller forneden (gensikn fra vandet). De er ikke smarte til at score damer med, men til dette formål kan du sikkert finde nogle andre og med sykedeliske glas.
Og vid så at ikke mange af de kendte solbriller er med polariserende virkning (Ray Ban, Oniel etc.).
God sommer.

Godkendelse af svar
Fra : tildestrup

Dato : 17-07-04 22:32

Tak for svaret wahlstroem.