/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Brug af 110 volt udstyr i DK (adaptor)?
Fra : dkoclni
Vist : 1478 gange
118 point
Dato : 10-07-04 22:48

Jeg har netop fået nogle fotolamper hjem fra USA, som jeg troede var 220 volt kompatible, men det viste de sig ikke at være.
Hvordan konvertere jeg 220 volt til 110 volt? (sikkert totalt nemt)

Hvis der er nogen der har et diagram eller en forklaring på hvad der skal til for at banke noget sammen der kan det - ville det være kanon. Gerne i en form som jeg kan sætte i stikket i væggen og sætte lamperne i den... Giver det mening?

**Claus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-07-04 22:58

Jeg er overbevist om, at der findes tranformere til at sætte direkte i en stikkontakt med 110 v udtag.

Prøver at finde en på nettet.

ellebye

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-07-04 22:59

-----110v---110v-----

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-07-04 23:06

Som ellebye skriver findes det transformer som kan omdanne spænding fra 230V til 110V - Men inden du køber sådan en skal du lige vide hvor mange A den skal kunne klare. De findes i ale størrelser så der er ikke noget problem ved dette.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-07-04 23:08

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/overhaek.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=X94B2CB47D2F42729C1256D240030BB0C

Fandt lige dette indslag på nettet, men skal blot tage højde for at Hz,frekvensen, er den samme.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 23:12

Koster lige et par kroner

http://www.udkik.dk/showadd.jsp?id=12082

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-07-04 23:21

Måske jeg skulle sælge min transformer da jeg ikke bruger den mere. Den kan klare op til 25A med udtag til 110V - 230V - 400V med tilslutning af 230V kan enda også gå ned til 24V og 48V men skal bygges i en kasse først

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 10-07-04 23:23

Frekvensen er ikke den samme i Danmark som i USA. Men er det almindelige glødelamper har det ingen betydning, er der derimod impliceret noget elektronik så er det en anden sag.
Hvis du ikke ved hvid mange Amp. de trækker kan du regn e det ud ved hjælp af effektformlen P (watt) = U (volt) * I (strøm)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 23:27
Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 10-07-04 23:27

Du har også den mulighed at koble to pærer i serie, hvis de er lige store.
det er der ingen problemer i.

Kommentar
Fra : dkoclni

Dato : 10-07-04 23:28

Har selv været i krig med at søge nettet tyndt - og fandt i den sammenhæng en laaaaaang diskution af emnet... :
http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?tid=187123&fid=23

Men har ikke kunne finde en konkret løsning.

2100: Er løsningen blot en trafo og i så fald - hvordan regner jeg ud hvilken A den skal være? Det er til to lamper af hver 600 watt. (skulle nok have fulgt mere med i fysiktimerne :)

Nogen der har et diagram eller forslag til hvordan det skal sættes sammen?

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-07-04 23:32

En trafo som der kun skal trække total 1200W kan du sagtens købe for ca. 400 kr den som jeg har, er alt for stor og det har du jo ikke brug for.

Kommentar
Fra : dkoclni

Dato : 10-07-04 23:34

Heh cool med så mange svar på en lørdag aften - spooky... ;)

Måske jeg skulle uddybe - det er to lamper på hver:
600-650 watt
120 vac
5-5.5 amps
(det er hvad der står bag på lampen)

Kommentar
Fra : dkoclni

Dato : 10-07-04 23:37

2100: OK, så en trafo er vejen frem... Tror det bliver en tur i Brinck, og så må de give mig nogle specs på hvordan det skal samles.

Ansgard: Kan man virkelig bare sætte dem i serie og så bliver volten 110 på hver lampe???

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-07-04 23:43

Ansgard: Pas på med dit svar. Hvis begge lamper er trafo styret og du sætter dem i serie, brænder du begge lamper af.

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 10-07-04 23:44

Ja det kan man når belastningen er lige stor over hver lampe, to lamper i serie, så er spændingsfaldet 110v over hver lampe. En ulempe er at mår en lampe springer så lyser den anden lampe heller ikke.

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 10-07-04 23:45

Jeg går ud fra at det er almindelige glødelamper.

Accepteret svar
Fra : 2100

Modtaget 128 point
Dato : 10-07-04 23:47

Så den bedste løsning som er sikker er en trafo klar til at sidde i stikkontaken 230V et udtag med 110V - belastning for at være på den sikke side 1600W

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-07-04 23:49

Jeg tror det er spot lamper - halogen

Kommentar
Fra : dkoclni

Dato : 10-07-04 23:50

Det er halogen lamper. Der er ingen ekstern strømforsyning - bare alm. amerikanske stik til væggen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 23:53

Her er der heller ikke nogen løsning ....... jo, converter

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/news_message?Kategori=debat&ThemeID=47226&GroupID=662765&InReplyTo=1070223

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 10-07-04 23:57

dkoclni: som du selv skriver, så er det jo meget let. Smid de halogen pærer langt væk og sæt i stedet 230V halogen pærer i.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-07-04 00:09

Så må vi håbe at halogen pærerne sidder parallelt og ikke i serie, for så er du ikke kommet et skridt videre.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-07-04 00:09

Eller er der kun een??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-07-04 00:11

Man kunne selvfølgelig også sætte en skydemodstand ind. Det er meget almindeligt med halogenlamper i dag.

Kommentar
Fra : dkoclni

Dato : 11-07-04 11:17

2100: Ha, ja det er selvfølge det mest oplagte at dumpe pærene og finde dem i 230 v. Det tror jeg er den bedste løsning, selvom de ikke ligefrem er billige, men hvis alternativet er at give 200-400 for en trafo plus diverse dele, så er det nok den nemmeste løsning.

Ellebye: Det er to lamper, som kører parallelt.

Løsningen bliver at jeg mandag tager i Brinck og undersøger priserne for en komplet trafo-løsning (skal nok vende tilbage her og viderbringe løsningen og prisen), samt et smut forbi en lampeforretning for at undersøge om pærene findes herhjemme.

Tak for de mange svar!

Godkendelse af svar
Fra : dkoclni

Dato : 11-07-04 11:19

Tak for svaret 2100.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 11-07-04 11:19

Det er blevet skrevet her på siden, men her er et "orddiagram":
Hvis du har to transformatorer, kobler du dem i serie. (220V til indgangen på A, udgang på A til indgang på B, udgang på B til 0). Herefter kobler du den ene lampe på A tranformator polerne og den anden på B tranformatorpolerne.
Hvis du har en tranformator med midterudtag, kan du koble den ene lampe mellem 220V indtaget og midterbenet og den anden mellem midterbenet og 0.
Systemet virker på samme måde som en variotransformator med faste udtag.
Pærerne kan kobles i serie, men du kan godt risikere, at den ene får mere spænding end den anden (opvarmningstid, fremstillingsforskelle osv...)
mvh bvh

Kommentar
Fra : dkoclni

Dato : 11-07-04 11:22

Savner en funktion her på kandu, så man kan acceptere flere svar på et spg. - det virker lidt tyndt at man kun kan vælge et ud af de mange svar.... Anyways - tak til alle jer andre, ville også gerne kunne acceptere nogle af jeres svar... ;(

Kommentar
Fra : dkoclni

Dato : 11-07-04 11:25

bvh: Cool, det var sådan en beskrivelse jeg var ude efter. Takker!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-07-04 12:14

Godt nok dkoclni.

Men det svar du gav, var faktisk fuldstændig ens med det første indlæg, som var fra min side.

ellebye

Kommentar
Fra : dkoclni

Dato : 17-07-04 15:08

Som lovet en update:

Nå - løsningen på problemet blev at sætte de to lamper i serie. Årsagen til denne løsning og ikke en trafo eller europæiske pærer - skyldes at pærene ikke passer i lamperne. Halogen-fatninger (eller rettere de to ben) på amerikanske pærere sidder smallere end på europæiske - derfor passer de ikke. Det er muligt det kan fikses ved at masse benene sammen på pæren, men til 160,- stk. synes jeg det var lidt satset.
Trafoen var simpelthen for dyr en løsning - den koster ca. 600-700 kr. i følge brinck og vejer omkring 8 kg.!!! Dertil skal der lægges øvrige dele for at få det til at virke. Altså en ordenlig satan og som ikke helt kan betale sig at bygge....