/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Ny skærm - hjælp!
Fra : Lorentz78
Vist : 965 gange
20 point
Dato : 03-06-01 22:50

Jeg skal have en ny skærm. Prisleje : omkring 4500.
Er der nogle som kan hjælpe mig lidt her? Jeg har nemlig ikke satans meget forstand på sådan noget.

mvh. Anders

Accepteret svar
Fra : Luctatic

Modtaget 20 point
Dato : 04-06-01 00:21

Du skal kigge på forskellige ting når du køber skærm. For det første dotpitch. Den skal være så lav som muligt for at den kan vise høje opløsninger. En dotpitch skal helst ligge på 0.25 eller 0.26 for 17" skærme. For 19" må den godt komme op på 0.27 da skærmen er større.

Dernæst skal du bestemme dig for, om du vil have en god 17" eller en dårligere 19". Størrelsen er dejlig, men hvis skærmbilledet ikke er til at se på hjælper det jo ikke så meget. Husk også at kontrollere at den kan vise MINDST 70 KHz i den størrelse opløsning du vil se - ellers er billedet flimrende og du ender med hovedpine. 60 er simpelthen for lidt.

Håber det hjalp lidt.

PO.

Kommentar
Fra : Lorentz78

Dato : 05-06-01 11:04

Tak PO det hjalp en del.
Jeg er måske mest tændt på en 19". Er der nogle som kan give et bud på en god 19" til de 4500 kr?
mvh. Anders

Kommentar
Fra : kro90

Dato : 06-06-01 11:34

Hej
Jeg vil foreslå dig at kikke på WWW.EDBPRISER.DK under skærme.
Her kan du finde stort set alt om EDB, og til de rigtige priser.
F.eks. den skærm du spørger på vil jeg foreslå følgende
Compaq MV920 19" / 1600x1200 / 0,26dp / 3 Years 3.848 kr.
Forhandler RHdata se http://www.ddf.dk/medlem/rhdata/index.htm
Venligst
Kim

Kommentar
Fra : Trosdahl

Dato : 18-09-01 15:28

Du må ikke købe en Compaq, det er ikke en god skærm, kik i stedet, på de stor producenter, Philips og Samsung, de er Verdens største, og laver mange OEM skærme, og Compaq laver ikke noget selv, de køber bare hvor det er billigt og så kommer kvaliteten ikke med. !!!
En god idé er at kikke på Samsungs Oem produkt "Samtron" det er Samsung´s tidliger modeller, bare til billige penge.
Kik på Samtron76E hvis du skal bruge en 17" eller Samtron96P hvis du skal bruge en 19" jeg vil sige til dig, kik på 19" den er fed, her er en idé til hvordan du kan teste om skærmen er god, åben et word.doc, udfyld det med tekst, bare skriv "dlfhgkljahgæklsfh" over det hele, kik så på forskælden mellem det sorte og det hvide, det skal stå helt skarpt..!!!

Held og lykke

Trosdahl

Kommentar
Fra : Trosdahl

Dato : 19-09-01 13:06

Samsung, philips og Sony. inden for de tre mærker finder du klar de bedste skærme, billigst er Samsung´s Oem skærm Samtron, der er en 19" til meget billige penge, kik på Edbpriser.dk under skærme.
Der kan du vælge mellem 8 forhandler

Trosdahl

Kommentar
Fra : TimD

Dato : 07-10-01 22:07

Hej!
Jeg har haft blandede fornøjelser med min LG 795FT+ 17" - det er ellers en fed skærm, der er sagt meget godt om den. Jeg har bare haft en del småproblemer. I den forbindelse vil jeg lige tilføje til de udmærkede indlæg her, at en del skærme i dag leveres med ON-SITE garanti (blandt andet samsung). Når du løber tør for alle andre kriterier, vil jeg sige at en sådan garanti ville være dejlig at have. Min skærm vejer 20 kg - jeg har skullet fragte den frem og tilbage en del gange og det var irriterende - samtidig skulle jeg vente 3 uger på at få den tilbage fra reparation uden låneskærm (det er Zitechs politik, når det ikke er deres egne skærme, at 3 uger er uden skærm er ok service, synes de). Altså klar besked om service inden køb og onsite-garanti ville være værd at tage med i betragtning.

Tim

Kommentar
Fra : TimD

Dato : 07-10-01 22:10

Hov - prøv at tjekke forum på edbpriser.dk - der er en del ting man også kan være obs på, bla. de såkaldte damperlines på triniton, geometrisk forvrængning og den slags småting.

Kommentar
Fra : snippermanden

Dato : 14-11-01 12:02

Samsung Syncmaster 950P er en rigtig god skærm (har selv en). Iøvrigt er www.pcworld.com det et af de eneste sites, der med jævne mellemrum tester skærme. Samsung skærmen er testet her: http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,65159,00.asp

Den kan godt nok ikke opfylde dit budget helt (koster under 3000) kroner, men jeg tror ikke at du kan få en bedre skærm under 5.000 kroner

Til sidst vil jeg kraftigt advare dig mod at kigge på tekniske specifikationer som max opløsning og opdaterings frekvenser og dotpitches - mit argument er at stort set alle nye skærme har rigelige specifikationer. Den allerstørste forskel er derimod typen af billedrør. I dag findes der et utal af billedrørstyper (Trinitron, Flatrion, Diamondtron m.v.) alle typer har hver deres stærke side. Nogle er meget flade, andre viser måske utroligt klare farver eller er måske ikke så dybe så de passer bedre på skrivebordet. Nogle kan være god til tekst, men mindre god til grafik og omvendt. Alle disse parametre har meget lidt med tekniske specifikationer at gøre, men i langt højere grad om hvilken type billedrør, der er brugt.

Til sidst vil jeg sige at, der er mange tilhængere af Samsung's skærme (er selv en). De har stort set skærmen til ethvert behov også den samlemæssigekvalitet er rigtig god. Sammenhæng mellem pris og kvalitet overgåes vist ikke af nogen producent for øjeblikket.

PS Trosdahl : jeg har en Compaq P110 21" trinitron skærm - det er nok en af de mest suveræne skærme jeg nogensinde har haft. Inklusiv en indbygget lysføler, som selv kan ændre kontrast efter lysforholdene i lokalet.

Kommentar
Fra : snippermanden

Dato : 14-11-01 12:04

lol da - skrev tilsidst to gange

Kommentar
Fra : jblach

Dato : 28-11-02 02:17

Jeg kan varmt anbefale en Samsung Syncmaster 959NF og den koster ca. 3400 kr. Trinitron/Fladtron billedrør. 0.24 dot o.s.v. Jeg har selv lige anskaffet en, og den er bare lækker. På jobbet har jeg en Samsung Syncmaster 900SL. De virker bare. Compaq skærme er generelt noget hø.