/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Massiv bordplade
Fra : Hugos
Vist : 6030 gange
100 point
Dato : 10-07-04 22:30

Har en massiv køkkenbordplade, bøg tror jeg det er. Den er begyndt at falme lidt med alderen og ser lidt kedelig ud - trænger til en ordentlig omgang. Hvordan sætter man bedst en massiv bordplade istand, når den jo efterfølgende skal bruges til madvare?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 22:39

Fundet dette forslag+andre om bordplader.

http://www.byggeri.dk/debat/forum.asp?page=2&katid=8
Citat
Renovering af massiv bordplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en ca. 12 år gl. bordplade i massiv bøg som trænger meget til renovering. Den har kun været behandlet med linolie. Hvad gør vi inden slibning? Hvilket værktøj er bedst til slibning? Hvordan behandler vi den bagefter? Vi vil gerne have den gjort lysere.

Inger Marie Christensen, Skive (15-04-2004)
Svar:
Ingen problem - En tur med rystepudser (korn 80), Junker´s rustik olie (hvid) påført med en svamp 2 - 3 gange, så er pladen som ny og kan klare alle belastninger.

Allan Larsen, Aabenraa (19-04-2004)

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 22:59

Hvis du har fået mørke pletter på pladen kan disse bleges med brintoverilte efter afslibning, men ellers som ovenfor. Om olien skal være hvispigmenteret eller alm. er vel en smagssag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-04 23:00

Jeg ville for øvrigt nok give den sidste slibning med en korn 240

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-07-04 23:20

Hugos

da det er ældre bordplade skal du ikke slibe med korn 240 da gamle olierester vil mætte så fin sandpapir med det samme, slut med en højst korn 120.

mvh
per

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-07-04 11:10

Hvis du har tålmodighed nok, skulle du prøve at gå op i korn 600, 800, eller aller bedst korn 1200 det er lækkert at røre ved. Du kan få sandpapir i den finhed ved Flygger. Brug olie beregnet til køkenborde. Det er lindeolie, der hærder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-07-04 22:58

Du skal nok stave det linolie, da der ikke laves olie af lindefrø, men af linfrø = hørfrø. Og hvis du køber den koldpresset til den dobbelte literpris (hvis du ikke er i nærheden af en Biltemabutik), så trænger den dobbelt så langt ind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 23:18

Sikkert interessant at blive mindet om 14 dage efter indlægget er skrevet (( ))

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 25-07-04 23:30

du må jo give han en chance for at kontrolere om han nu ved hvad han skriver om ik pbp-et er jo ik så kvik vel

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 25-07-04 23:30

han = ham