/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Lugt fra akvariet
Fra : golsen
Vist : 2533 gange
140 point
Dato : 10-07-04 17:33

Jeg har et akvarie på 63 liter med fire ciklider. Mit problem er at selvom jeg har skiftet over halvdelen af vandet og ikke overfodrer lugter det allerede efter en uge trods to kraftige filterpumper.
Hvad gør jeg forkert?

P.S. Der er selvfølgelig også en luftsten.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 10-07-04 17:42

Ja, nu skriver du godt nok,at du ikke overfodrer, ellers ville jeg tippe det til den mest sandsynlige årsag. Nu ved jeg ikke hvordan dit filtersystem er opbygget, om du har bundfilter og den slags. Det kan tænkes, at det er affaldsstoffer der synker ned i bundlaget og forrådner der. Men igen, det hænger også til dels sammen med overfodring. Og normalt skulle det ikke være nødvendigt at skifte vand særlig ofte, hvis der er ordentlig balance i akvariet.

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 10-07-04 17:52

Hej dova. Tak for svaret

Jeg har ikke noget bundfilter da det ikke er så godt at have når der er sandbund. Det er jo ciklider jeg har,så der er tropesand i bunden.
Jeg har også en STOR sugemalle, men den renser overhovedet ikke noget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-04 18:05

Nu står der i min akvariebog,at bundlaget ikke bør være for fint, men på den anden side kan du jo så lettere se om der lægger sig et lag slam ovenpå sandet. Hvad med dine filtre. Renser du dem ofte nok? Akvarievand vil dog altid have en speciel lugt, men det skulle da helst ikke være så du synes det lugter grimt i rummet hvor det står, hvis det er det du mener.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-07-04 20:45

Hej golsen
Når vandet lugter er det naturligvis dårligt og hvad er så grunden til det?
Overfodring ?--- giv aldrig mere foder end fiskene kan nå at æde inden det når bunden.
Filtre ?---Hvis det er udvendige filtre, rens dem og husk at de aldrig må stoppes da bakterierne dør og går i forrådnelse i løbet af en time når filtret er stoppet.
Planter ?---er der planter nok i akvariet, hvis de ciklider du har er en type der vil finde sig i planter kan du ikke få for mange.
Bundlaget ?---Når du ikke har bundfilter kan det være sandet der er blevet forurenet af bakterier.
Hvis dette ikke er nok, må du komme med flere oplysninger:
Hvilke ciklider, hvilken type filtre og hvilke planter og hvor mange.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 11-07-04 17:45

Hej dova

Tak igen for dit svar.

Jeg renser filtrene tit, så jeg må nok finde en anden løsning.

Hej

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 11-07-04 17:48

Hej dabj

Tak for svaret. Jeg har indvendige filtre, men jeg har nok ikke planter nok, så det må jeg se at få.

Hilsen golsen

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 12-07-04 22:29

Tror lige jeg kommer med mit spørgsmål til det her..!

Det kan også være at der ikke er nok cirkulation i dit akvarie. Så virker det nøjagtig som i naturen. En stillestående sø lugter og mere end en sø, hvor vandet bliver udskiftet/cirkleret.

Det er min mening om det.
P.s. Så er jeg også blevet indformeret om at små maller er MEGET mere effektive end større. Noget at gøre med at de er "nødt" til at spise for at overleve - eller det er noget de tror..! Lyder lidt underligt, men det har jeg selv oplevet i mit yngleakvarie.

Håber du for bugt med dine gener..

Jacob

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-04 12:13

Du har ikke fortalt hvor store de cichlider er.
4 cichlider skal ikke være særlig store før 63 liter er for lille. Så er det affald fra fiskene selv der giver den dårlige lugt.(altså fiskelort!!!!)

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 03-08-04 23:17

Der ophober sig nogle gange gasser i bundlaget.

Prøv at rode lidt i det. Hvis der kommer bobler kan du lige så godt tage det hele op og rense det.

Det med at der skulle dannes anaerobe zoner m. sand er ikke min erfaring. Teoretist er det muligt, men jeg har aldrig set det IRL.

Husk desuden at det er nemmere at holde styr på et stort akvarie fremfor et lille et.

128l er en fin begynderstørrelse.

Venlig hilsen
Andreas

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-08-04 21:07

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : golsen

Dato : 17-08-04 16:47

Tak for svaret dova.

Hilsen golsen

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 15-10-04 16:50

Tak for svaret dabj

M.v.h. golsen