/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
myrer og andet i kompost
Fra : storsand
Vist : 1666 gange
50 point
Dato : 09-07-04 23:31

vi har myrer og små maddikkebørn i komposten, hvad gør vi?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 09-07-04 23:34

Tjahh... brug komposten
Det er naturen der lever !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-07-04 23:36

Det er faktisk hele hemmeligheden ved kompost ... Den skal være fyldt med laverestående forrådnelses eksistenser ... det er derfor det virker

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-07-04 23:54

Alt er godt,spred komposten til efteråret.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 10-07-04 00:14

hejsa
Det med maddikker ville jeg ikke føle mig helt tryg ved. Jeg var for mange år siden ude for det samme og vi kunne blive ved med at putte orm i komposten, men de forsvandt igen lige så hurtigt. Det viste sig at de var maddikkerne der åd ormene. så vi måtte tømme kompostbeholderen helt og starte den op igen. Det vi så kunne komme frem til var at et stykke kød var røget forkert og havnet i komposten havde så åbenbart fremkaldt maddikker. Ikke dermed sagt at det er det, der er sket for dig, men det kan være en mulighed. Men bruger du orm og de er der, så er alt nok helt ok.

Kommentar
Fra : pevo

Dato : 10-07-04 00:18

Tja, alt er godt, men det kan blive bedre ved at bruge kompostvæske, der opløses i en vandkande.
Hold i det hele taget komposten fugtig. Og allerbedst få fat nogle kompostorm, læs evt. mere om det i
" den lille kompostorm med den store virkning" af K.Juul Nielsen, Forlaget snoghøj, Drivvej 28, 6623 Vorbasse

Med venlig hilsen.
Ove P.

Kommentar
Fra : pevo

Dato : 10-07-04 00:19

Tja, alt er godt, men det kan blive bedre ved at bruge kompostvæske, der opløses i en vandkande.
Hold i det hele taget komposten fugtig. Og allerbedst få fat nogle kompostorm, læs evt. mere om det i
" den lille kompostorm med den store virkning" af K.Juul Nielsen, Forlaget snoghøj, Drivvej 28, 6623 Vorbasse

Med venlig hilsen.
Ove P.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 10-07-04 00:20

hej igen.... fandt lige dette, som du måske kan bruge, det stammer herfra

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/kompost/438.html

Skader det med myrer og skolopendre i komposten?
I én af mine kompostbunker er der masser af myrer. Gør det noget? Gavner de? Hvordan får jeg dem væk, når jeg vil bruge komposten? Vil de forsvinde, når jeg til sin tid lægger komposten ud i en bunke ved siden af?

Det er en sort plastic beholder med låg (ca. 1x1x1 meter) – den er lufttæt, men uden bund. Komposten er næsten omsat. I øvrigt er der også mange tusindben/salamandre? Er de gavnlige?

Med venlig hilsen Jane

Svar:
Du spørger, om myrer gør nogen skade i din kompost. Det gør de ikke, men de er tegn på, at komposten er tør. I en tør kompostbunke sker omsætningen meget langsomt. Så hvis du vander komposten, er det godt for komposten, og det vil formentligt fordrive myrerne.

De dyr, du kalder tusindben/salamandre, tror jeg er skolopendre. Det er rovdyr, som formentlig er uden betydning for din kompost.

Med venlig hilsen Susanne Mørk-Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-04 02:00

Tror I ikke det er myrelarver/æg der er ikomposten i stedet for maddiker. Det lyder som om det simpelthen er en myretue I har fået, og det er fordi komposten er for tør som Susanne skrev.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-07-04 09:20

Ja,men selvfølgelig er det det(det som Dova skriver),ingen grund til at gøre noget ved det.
Tja,du kan holde kompostbunken fugtig(det bør den også være),men det er til gengæld nok svært at undgå,
i den her elendige sommer,så skulle den da lige være overdækket.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-07-04 09:34

Hvis det er maddiker, der er i komposten, kan der ved en fejl være kommet kødrester i affaldet. Hvis der er det, skal kødresterne fjernes. Maddikerne vil så forsvinde.
Du kan læse mere om hjemmekompostering her
http://www.broby.dk/renovation/kompost.html

Hilsen ans

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-07-04 09:37

Der er 2 ting du kan forbedre din kompostbunke med.
1) kom dyregødning og kalk i komposten. gør det skiftevis, hver gang du har lagt et lag på 10 - 20 cm. Brug kalken som når du kommer meget salt på en mad
2) vand din kompostbunke godt, når den er sat, og vand den en gang imellem

Du kan evt. stikke kompostbunken om. efter ca. 6 uger, kan du bruge komposten oven på jorden som jorddække. De dele der ikke er omsat nok, bruger du til den nye portion kompost, så får du også hurtigere gang i den. har du noget yogurt, kærnemælk eller lignende der er blevet for gammelt for dig, så tynd det med vand, og hæld det på komposten, det skader absolut ikke komposten.

Har du ingen dyregødning, kan du bruge kunstgødning, som jeg dog ikke vil anbefale, men der er brug for kvælstof (N) til omsætningen, der helst ikke må foregå i et surt miljø, der bremser omsætningen.

Hurtigkomposten er næringsrig, og orm og andet , skal nok fortsætte nedbrydningen, der bl.a. frigør CO2, der kommer til bladenes underside, hvor planterne har nemmest ved at optage det.

Kommentar
Fra : storsand

Dato : 10-07-04 23:09

tak for svar alle sammen, det ser ud til at det ordner sig med jeres gode svar!
storsand

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-07-04 23:30

Husk at lukke spørgsmålet
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : storsand

Dato : 24-07-04 22:42

Tak for svaret jakjoe.
         og alle jer andre!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-07-04 22:45

Selv tak

mvh
jakjoe