/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ny cd-beskyttelse på musik-cd?!
Fra : c_lasse
Vist : 558 gange
25 point
Dato : 09-07-04 22:48

Jeg har lige fået fingrene i Anastacias album med titlen "Anastacia"...
Jeg prøvede så at lave en kopi til bilen, men dette lykkedes ikke!

På forsiden står følgende:
"Copy protected & pre-ripped for PC"
og bagpå står der noget med "OpenMG"

Hvad skal jeg gøre?!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-07-04 23:03

Tja, hvis dit spørgsmål går på hvordan du bryder kopibeskyttelsen, ja så er jeg ikke rigtig haj til den slags, men Nero skulle vidst være godt.

Rent juridisk kan jeg være lidt mere behjælpelig. EU har indført et direktiv - så vidt jeg husker er det infosoc-direktivet - der forbyder dig at bryde kopibeskyttelsen, så du har reelt ikke ret til at tage nogen former for kopi af disken (medmindre det kan lade sig gøre på en eller anden snedig måde uden at bryde beskyttelsen. Der findes vidst nogle beskyttelsessystemer, der kan kopieres af bestemte programmer).

Jeg kan ikke lige huske i hvilken lov direktivet er ratificeret, men hvis det har din interesse, kan jeg da gøre et forsøg på at finde det.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-07-04 23:07

Du kan læse om ophavsret på denne side.
http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-07-04 23:08

Citat
Spørgsmål og svar

Jeg har købt en cd med en kopispærring, som jeg ikke kan spille på min cd-afspiller – må jeg så godt bryde kopispærringen?

Svar:
Ja, du må godt bryde en kopispærring for at kunne lytte til musikken.

Men du må ikke bryde en kopispærring for at tage en kopi af cd’en.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-07-04 23:13

Så havde jeg næsten ret . I tilfældet hvor du vil lave en kopi til bilen var mit svar dog korrekt.

Glimrende link Teil - jeg har kigget på siden før, men havde glemt den igen.

Accepteret svar
Fra : janchri

Modtaget 25 point
Dato : 10-07-04 08:31

Brug winamp og rip den til mp3 og så brænd den i nero

Kommentar
Fra : c_lasse

Dato : 10-07-04 14:47

--> RyeJensen og Teil: Undskyld, fik vist lige postet mit spørgsmål i det forkerte emne!
--> janchri: Winamp kan ikke bruges, da sangene bliver forrænget på en måde! Sådan er den også, hvis jeg prøver at afspille på computeren! Er det overhovedet ikke muligt at brænde den?

Godkendelse af svar
Fra : c_lasse

Dato : 12-07-04 08:53

Ikke lige, hvad jeg skulle bruge, for det lykkedes ikke, men jeg lukker spørgsmålet nu alligevel!