/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
hvad er en granfætter ?
Fra : 2109tcjohansen
Vist : 1156 gange
20 point
Dato : 09-07-04 21:15

Jeg mener, at min fars fætters søn - det er min granfætter. er dette rigtigt ?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-07-04 21:18

Ja !!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-07-04 21:24

fælles oldeforældre, dem kalder man granfætter/grankusine.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 22:36

Ja du har helt ret, og din fars fætter er din grandonkel.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 10-07-04 02:28

Er det gran eller grand?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-04 03:51

Det er grand

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 06:09

Og lige advokatens forklaring på hvordan ordet "grand" har ændret betydning foran fætter/kusine.

http://www.familieadvokaten.dk/
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-192.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 10-07-04 08:45

Hej!
Hvis din mor og far her nogle fætre/kusiner, så er det dine grandfætre/kusiner, ikke onkler...

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 10-07-04 09:46

Vedr. slægtsbetegnelser:
http://www.dis-danmark.dk/sd/i_navne.asp

Mvh ElseR

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-04 20:40

Hej 2109tcjohansen.

Du har fået svar på dit spørgsmål. Det første svar du fik er helt korrekt!

Nu skal du huske at lukke spørgsmålet. Det gør du ved at trykke på "Accepter som svar", der står til højre over den kommentar du synes har været dig til størst hjælp. Du får så lejlighed til at sende en bemærkning til svareren. Spørgsmålet lukkes og de af dig udlovede point bliver udløst. Venlig hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-04 20:43

> nullerbullerpige

Det du skriver er uden tvivl oprigtigt ment, men altså alligevel noget sludder.

jakjoe og dova har ret i deres svar! Venlige hilsener fra AJ

Kommentar
Fra : anjabr

Dato : 25-10-04 10:13

Det er nu altså nullerbullerpige, der har ret

"Betegnelsen "Grand" foran fætter, onkel eller tante benyttes, når man omtaler sine forældres slægtninge. Ens grandfætter er altså ens mors eller fars fætter"

Lidt ligesom på engelsk