/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
fjerne fodpaneler
Fra : Busken
Vist : 7335 gange
200 point
Dato : 09-07-04 12:13

Har nogen et godt fif til, hvordan man fjerner fodpaneler (malet træ) uden at beskadige dem, så de kan sættes på igen.

De er sat fast med søm (ikke lim eller skruer).

Har før prøvet med en spartel, men det giver let mærker i kanten.

Hilsen Busken

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 210 point
Dato : 09-07-04 12:29

Busken

Prøv og se om du kan finde sømmene i fodpanelerne, dyk dem så gennem fodpanelet med en dyknagel ( kan købes i alle isenkræmmere) og så kan du let fjerne panelerne uden større skade end de huller der bliver efter sømmene.

per

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-07-04 12:29

Det er desværre næsten umuligt at undgå mærker når du piller fodlister af.. Men når du fjerner de gamle søm laver du alligevel en masse huller som skal spartles bagefter ... så en 3-4 mærker efter "afmontering" skulle vel ikke være det store problem..

men ellers er et koben det rigtige værktøj.. Alternativt en lang flad mejsel..

Husk at skrue fodlisterne på igen ... og hvis du bruger pæne skruer (linsehoved - rusfri f.eks) behøver du ikke at spartle dem til.

Kommentar
Fra : return

Dato : 09-07-04 12:33

her er et link som henviser til en bog hvor man kan læse lidt om emnet http://www.aschehoug.dk/html/vis_bog.asp?isbn=87-11-12877-1

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-07-04 13:17

Der er flere måder at gøre dine fodpaneler "pæne" efter at have dem "afmonteret" (som jo allerede er så fint beskrevet ovenstående). Det som jeg i mange tilfælde gør når jeg monterer fodpaneler (nye som gamle) er at bore nogle 15 mm huller med et såkaldt "forsterbor" halvt ind i panelet der hvor du ønsker at montere/skrue panelet fast i væggen. Herefter skruer du panelet fast med en skrue beregnet for underlaget (det er muligt du skal bruge ravlplugs som jo så skal opmærkes og sættes i først). Herefter laver du nogle (træ)propper (med et såkaldt propbor) af det samme træ som panelet. Du kan evt. gøre dig umage og finde nogle åretegninger som passer i det samme mønster som dér hvor det enkelte hul er i panelet. Ofte kan du så nøjes med et sætte propperne i hullerne, men for en sikkerheds skyld kan du lime dem i med alm. snedkerlim.
herefter ser det ud som om du har "limet" panelet fast på væggen, og man skal virkelig kigge GODT efter for at se propperne. Skal panelet males er der OVERHOVEDET INTET at se af propperne.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-07-04 13:48

Busken

lad for guds skyld være med at bruge koben og majsel, derved får du først mærker samt vil de i det fleste tilfælde flække ved denne manøvre, vi har renoveret adskillige bevaringsværdige bygninger i tidens løb og den eneste måde er som beskrevet i mit tidligere svar til dig, såfremt du vil opnå mindst skade, når du så skal montere dem igen bruger du Fubafix skruer.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-07-04 14:04

majsel=mejsel

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-07-04 14:11

Det er helt i orden bibsamie...der er også et eksempel på nogle "rusfri" skruer længere oppe...gad vide om de er helt lige? de er jo nok ikke "skæve" når de er rus-fri!?
Det danske sprog er godt nok...bare det bliver siget ordentligt!

God weekend!!!

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 09-07-04 14:59

Tak for svarene foreløbig, skal nok vende tilbage med points, måske efter jeg har forsøgt :)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-07-04 15:42

Jeg skal ikke blande mig i jeres udmærkede kommentarer til Busken, men kan da lige komme med et lille "førweek-end" indslag om det udmærkede danske sprog, og fortælle dig Palle at det du refererer til som forsterbor, faktisk hedder forstnerbor.
god week-end Benny

Godkendelse af svar
Fra : Busken

Dato : 10-07-04 20:06

Tak for svaret, det er uden tvivl den bedste løsning.

Desværre kunne jeg ikke se sømmene, og mine fodlister er ikke af den gamle bevaringsværdige type, så jeg valgte alligevel at "hærge" = mejsel = undskyld - vi sætter må sætte nye lister op, når vi har malet om!

Skulle altså have fat i de dumme myrer......