/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
løbetid
Fra : nusta
Vist : 2607 gange
100 point
Dato : 09-07-04 10:59

Jeg har en chihuahua der ikke kommer i sin anden løbetid. Dyrlægen mener at det er fordi jeg har en 1 år ældre chihuahua tæve der simpelthen dominere så meget at hun bestemmer hvornår den anden tæve må komme i løbetid. Er der nogle af jer der har erfaringer med dette?

Med Venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 09-07-04 11:08

Ikke direkte erfaringer, men jeg har da hørt nogen ting.

Tæver, der lever sammen, tilpasser som regel deres løbetid, således at de har det på samme tid. Har din anden tæve været i løbetid?

Hvor gammel er din yngste tæve? Du siger at hun ikke er kommet i sin anden løbetid, men i starten, når tæven skal til at være voksen, er tiden mellem løbetiden meget utilregnelig. Først når hun er 2 - 2½ år kan du begynde at stole på, hvornår hun kommer i løbetid.

Hilsen fra Linda

Kommentar
Fra : 25

Dato : 09-07-04 11:53

Hvad hedder din hundekennel? har du en hjemmeside? Jeg er selv medlem af en chihuahuaklub, jeg syntres det er en skøn hund, en lille hund med et stort hjerte. vi har en på 4 år d.v.s. det er min ældste søns, alles lille øjesten.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-07-04 14:54

Undskyld, men dine udsagn lyder lidt som sludder.

Du kender jo ikke din hunds løbetidsintervaller når hun endnu ikke er kommet i 2. løbetid.

Slå koldt vand i blodet, det skal nok komme når det er tid.

Det er korrekt at ældre tæver kan trykke en ung tæve så hun udsætter løbetiden, men det er kun spørgsmål om tid. Hormonbalancen er lidt stabil i starten, det er ganske normalt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-07-04 14:56

Den kvikke læser har konstateret, at der skulle stå ustabil.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 09-07-04 16:18

Hej min kennel hedder kennelbygstubben´s og den kan findes på hjemmeside www.kennelbygstubben.dk den er under opbygning så der mangler noget

Ja min anden tæve har været i løbetid og hun har 7 mdr intervaller. Min mellemste tæve den der ikke er kommet i anden løbetid endnu var i løbetid lige efter den ældste i okt måned. Så det er 9 mdr siden.

Min erfaring siger at de små racer kommer oftere i løbetid end de store racer og mine Chihuahua har altid haft 6 til 8 mdr intervaller mellem deres løbetid.

Jeg håber at det er rigtigt at der kan være lidt kuk i det i starten så det ikke er Beauty altså den ældste der bestemme over hende. For hun skulle da gerne bruges i avl, hvilket jo bliver lidt besværligt hvis Beauty skal bestemme.

Kærlig Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-07-04 17:29

Hunde har altid et hieraki, hvor det normalt er den ældste der bestemmer.
Idet omfang alle accepterer rækkefølgen, er der overhovedet intet problem i det. Hun kan rent faktisk godt have være i løbetid uden du har opdaget det. Jeg siger ikke det er sådan, men det er af og til tilfældet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-04 18:16

Jeg tror også, at din tæve er for ung til at du kan regne med faste intervaller mellem løbetiderne. Men jeg mener ikke, at sammenfald af løbetider hos samlevende tæver har noget med dominans og lederskab at gøre. det er snarere noget med hormoner der sættes i gang på grund af dufte.

Da din ældste tæve kom i løbetid, så kan hun have påvirket den yngre tæve til at komme i løbetid tidligere end hun egentlig ville være kommet det, hvis hun havde været enehund. Og hvis det er naturligt for den yngre tæve at have lidt længere mellem sine løbetider end det er for den ældre, så kan den yngre ikke rigtig "være med" endnu. -Hvad med den yngste? Har hun ikke været i løbetid endnu?

Almindeligvis vil de tre tæver efterhånden komme i løbetid nogenlunde samtidig. Men alle hunde er jo forskellige... Så det behøver ikke at gå sådan.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 10-07-04 13:19

Hej

Min yngste tæve er 6 mdr og har ikke været i løbetid endnu. Den mellemste er 23 mdr og var i hendes første løbetid da hun var 9 mdr. Der kom hun i løbetid lige efter den ældste var blevet parret. Jeg er helt sikker på at hun ikke har været i løbetid endnu. Dels fordi jeg ser efter om hun er i kommet i løbetid hver dag og fordi jeg har en hanhund der er meget interesserede i løbske tæver. Den ældste tæve er 3 år.

Nu må vi se hvordan det går men tak for alle tipsene.

Med Venlig hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-07-04 14:48

Det skal nok gå.
Jeg har een som kom i 1. løbetid, da hun var 24 måneder. Efterfølgende er hun i løbetid ca. hver 7 mdr. Det svinger temmelig meget. Just take it easy!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-04 15:10

Det er godtnok en lang periode for så lille en hund... Har du ikke skrevet forkert etellerandet sted, Dorthe?

For 09-07-04 16.18 skriver du:

"Ja min anden tæve har været i løbetid og hun har 7 mdr intervaller. Min mellemste tæve den der ikke er kommet i anden løbetid endnu var i løbetid lige efter den ældste i okt måned. Så det er 9 mdr siden."

Og d. 10-07-04 13.19 skriver du:

"Den mellemste er 23 mdr og var i hendes første løbetid da hun var 9 mdr. Der kom hun i løbetid lige efter den ældste var blevet parret."

Hvis det er 14 mdr. siden at den lille dame har været i løbetid, så synes jeg da godt lige, du kunne snakke med dyrlægen om det, især da du jo vil bruge hende til avl...

Men hvis damen var i løbetid første gang da hun var 14 mdr, for 9 mdr siden, så kan du sagtens se tiden an 2-3 mdr endnu.. Jeg tror, at hun venter til den lille kan være med...

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 10-07-04 15:22

Hej,

Det er rigigt at små hunde har kortere mellem løbetiderne end store, men der er også variationer indenfor racerne.

Jeg ville lige give hende lidt tid, og hvis ikke der er noget at se inden for et par måneder, ville jeg bede dyrlægen om at se nærmere på sagen.

Det er helt rigtigt at nogle tæver kan være så dominerende at de andre udebliver fra deres løbetid/ den forsinkes/ eller at de næsten ikke kommer i løbetid.
Det mest normale jeg har hørt om er at tæverne kommer i løbetid, sammen med alpha tæven, men ikke kommer i en rigtig løbetid/ægløsningen udebliver, så det kun er alphatæven der bliver drægtig ved parring.

Men du må kunne se på deres daglige opførsel om hun er SÅ dominerende at det virker for meget. For så kan du jo skille dem ad i en periode og se om det hjælper.

Min ældste kommer i løbetid hver 6 måned, den mellemste hver 8 måned, sådan ca. og den yngste er kun 9 uger, så der må vi vente og se *SS*

Men held og lykke,
MVH Marie.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 11-07-04 11:03

Hej Birgitta.

Jo jeg har skrevet forkert hun er kun 19 mdr.

Til Marie.
Beauty er meget dominerende. så det ville måske være en god idé at skille dem ad. I hvor lang en periode skal det være?

Den begrundelse du har givet er den samme som jeg har fået af min dyrlæge men jeg syntes lige at det var lidt sjovt hvis det var muligt.

Med venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-07-04 11:34

Du skal ikke skille dem ad, det må finde sit eget leje. Ved at slille dem ad forstærker du blot problematikken. Når hun har været i løbetid før, tror jeg ikke det er dominansproblematikken. Hormonbalancen er blot ikke helt på plads.

Accepteret svar
Fra : KennelKipler

Modtaget 100 point
Dato : 11-07-04 15:10

Hej Dorthe,

Jeg valgte at spørge en opdrætter som jeg kender, for ikke at give usaglige råd, hehe.

Hun sagde:

----------------------------------

Nej, man skal IKKE skille dem af, løbetiden kommer. Mange Chi´s er kun i løbetid en gang om året.Det er faktisk kanon at have tæver sammen, de synkroniserer løbetiderne efter et par år.

Den mellemste kommer, bare roligt. Når hun starter med at hæve op er det godt at fjerne den dominante, men ikke før, da alle hunde føler en stor status ved at komme i løbetid, en stor provokation til lederen, og alle hunde går med en lille leder i maven. Det er bare et spørgsmål om tid.

Det er IKKE unormalt at en 19 mdrs Chi, kun har haft en løbetid. Tværtimod.

------------------------------

Hun opdrætter selv en anden race, men har familie som opdrætter chi´s.

Håber du kan bruge det til noget.
JEG blev ihvertfald klogere!

MVH Marie.

Godkendelse af svar
Fra : nusta

Dato : 13-07-04 11:55

Tak for svaret KennelKipler.
Jeg siger meget tak for dit svar. Jeg har følelsen af at du har sat dig ind i tingene og ved hvad du snakker om. Jeg kan bestemt bruge dit svar og ser frem til den dag min lille skat går i løbetid.

Med Venlig hilsen

Nusta/Dorthe