/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Orm i gl. pileflet
Fra : nyfigen
Vist : 797 gange
200 point
Dato : 09-07-04 10:19

Vi har en gammel "hyndeboks" flettet i afbarket pil (mærket med "Blindes arbejde").

Hele boksen er fuld af ormehuller og der drysser et meget fint hvidt pulver ud.

Kan man gøre noget?
Er det smittefarligt for andre trægenstande, der er i nærheden af boksen?

Boksen har vi købt på et loppemarked, og derefter har den i nogle år stået på en overdækket terrasse, men har i vinter stået i et soveværelse pga ombygning.

nyfigen

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 09-07-04 10:28

Hejsa
Jeg har tidligere besvaret noget om borebiller på http://www.kandu.dk/dk/spg/15018 (d. 08/05-2003)
Her er et lille udklip:

[citat]

Du kan læse om "træorm" eller borebillen på Statens Skadedyrslaboratorium http://www.dpil.dk/spomskad.htm

Den almindelige borebille (Anobium punctatum) kaldes også for træorm, og der er spor efter den i de fleste ældre huse her i landet. Den voksne borebille er 3-5 mm lang, den er brun og har punktstriber på dækvingerne.
Hyppigst sker klækningen fra sidst i juni og til begyndelsen af juli. Billerne lever kun et par uger. De kravler rundt på det træ, hvor de er klækket fra, men kan også flyve, og ofte havner de i stort antal i vindueskarmene. Borebillerne lever også udendørs, i plankeværker, stolper og andet træværk, hvor fugtigheden i træet er tilstrækkelig høj.
Overfladebehandling med et træbeskyttelsesmiddel, der er godkendt til bekæmpelse af borebiller, er den mest anvendelige metode, og der findes en række præparater specielt beregnet til formålet. Midlet påføres med pensel eller sprøjte i 2 til 3 omgange, indtil den angivne dosis er nået.
Drejer det sig om mindre, malede ting kan man eventuelt benytte en injektionssprøjte til at få væsken ind igennem hullerne. Det kan være nødvendigt at behandle én gang årligt, helst lige før flyvetiden (altså i maj) i flere år i træk.

[citat/]

Af andre nyttige links kan jeg give dig følgende:
* http://www.dpil.dk/HTML/almbore0200.htm
* http://www.mst.dk/Bekaemp/default.htm
Hygge med billerne
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-07-04 10:41

NB: http://www.dpil.dk/HTML/almbore0200.htm men det kan også findes af/via ovenstående

[citat]
Varmebehandling i en ovn, i en sauna eller i tørrestue hos en snedker er også en god metode forudsat, at de angrebne ting kan tåle det. Borebiller tåler ikke at blive udsat for 55oC, så her må man skønne, hvor megen varme der skal til. Bekæmpelse ved hjælp af varme kan ske ved temperaturer ned til 46oC, men behandlingstiden må da forlænges til 2½ time. Hertil må lægges tid til at gennemvarme genstanden. Drejer det sig om værdifulde genstande med bemaling eller forgyldning, må man søge sagkyndig rådgivning.

I mindre genstande kan et angreb af borebiller standses ved at tage genstanden direkte fra stuetemperatur og anbringe den et par døgn i en dybfryser.
[citat/]

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-07-04 10:43

55oC = 55 grader C. og selvfølgelig ikke 550, ditto for 46

Kommentar
Fra : skibonitten

Dato : 09-07-04 10:46

Hejsa.

Jeg har med held vasket et par møbler i luftfri petroleum og derved "slået" angrebet ned - det kan kræve lidt slibe arbejde bagefter, men er bestemt det værd.....

men ellers kan, som beskrevet ovenfor, flytning mellem - grader og stuetemperatur og omvendt, også gøre sit til at udslette de må djævle.

Held og lykke med projektet.

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 09-07-04 11:16

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-07-04 11:18

Et andet lille link http://www.trae.dk/
Takker for points - go' weekend
Søren