/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Jeg opgiver snart!
Fra : calista
Vist : 2014 gange
100 point
Dato : 08-07-04 13:31

Som i måske husker, måtte jeg med stor sorg, få min gamle hankat aflivet for ca 14 dage siden.
Idag bliver jeg så vækket af min 5 år gamle Main Coon kat, han ligger og jamrer sig under min seng. Jeg får lokket ham ud, blot for at opdage, at han er smurt ind i sin egen (ret stinkende) urin
Han går ud til kattebaken, men vil ikke gå på den. Skifter den, men der sker intet. Han sidder der bare. Han tisser et par gange på gulvet, mens jeg løber rundt om mig selv i forvirring. (- jeg er minus morgenmenneske, vågner først rigtigt i løbet af formiddagen)
Nå, går så på nettet, for at slå op på www.dyrlaegevagte.dk, det kan vist kun være urinvejssten eller dittobetændelse. Fat i min faste dyrlæge, FUCK (undskyld jeg bander) hun åbner først kl 13 om torsdagen! Fat i manden, for at høre om vores økonomiske status. Ikke godt, aflivningen forrige weekend åd vores minimale opsparing. Han flipper på mig, suk. Ringer så til banken, vores fast rådgiver (som er til at snakke med) er på ferie. Hende gimpen jeg får fat i er totalt overlegen. *GRRRRR* Får dog bevilget et overtræk ( betingelserne for dette hører under et andet punkt!!)
For så fat i dyrlægen, de har ingen tider idag, men de tager selvfølgelig katten ind senere idag! Får et prisoverslag på godt 1200 kr, 1600 hvis de mener der skal tages røntgenbillede også. PUHA!
Fat i manden igen, der bliver endnu mere sur, falder dog lidt ned, da jeg forklarer at katten efter al sandsynlighed har blæresten, som jo svarer til menneskers nyresten. Min mand får medlidenhed med katten, da han selv har haft en ret stor nyresten
Nyt problem: det er jo en Main Coon kat, men mine kattetransportere er til almindelige huskatte, hvordan hulen får jeg dog proppet en kat på 10 kg, dobbelt så stor som en alm kat ind i en medium transporter???
En ting er sikkert!! Jeg skal have en kattesygeforsikring!! Og så kommer vi til pointen med alt det her skriveri!
Hvilket selskab er bedst? Ikke nødvendigvis billigst, men bedst! Her tænker jeg på laveste selvrisiko, dækningsbeløb osv..
Jeg løber igen!! Skal tørre lidt mere kattetis op, der er langt til kl 16 (hvor dyrlægen vil have katten, og så skal den hentes igen ca kl 19)

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 08-07-04 13:46

Hej Calista.
Sikke dog en redelighed, håber det hele ender godt.

Jeg ved ikke hvilket selskab der er bedst, men mon ikke
de kan hjælpe dig i forsikringsoplysningen, der sker jo ikke
noget ved at spørge.
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringsoplysningen/Forsikringstyper/Andre%20forsikringer/Dyreforsikring/katteforsikring.aspx

Mange hilsner og tanker.
Mone

Accepteret svar
Fra : MissXX

Modtaget 110 point
Dato : 08-07-04 14:02

Jeg vil foreslå:

http://www.dyrekassen.dk/dk/kat/

Har hørt godt omkring selskabet, men har dog (heldigvis) ikke selv benyttet dem.

Pøj-pøj med katten, vi venter på at høre hvordan det går med ham.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-04 14:06

Hej calista. Stakkels kat (og dig). Jeg tror dyrlæger plejer at have brochurer fra forskellige selskaber liggende. Og måske ved de fra andre kunder hvem man er mest tilfreds med. Det er ikke sjovt at have 2 katte med nyre eller blæreproblemer inden for så kort tid, har du overvejet den mulighed, at kosten kan spille en rolle. Jeg er godt klar over det ikke altid er derfor, og havde også selv en kat der i høj alder måtte aflives p.g.a.nyresvigt, men nu du har 2 på kort tid var det da værd at høre dyrlægen om. Men i hvert fald god bedring til "missebassen" her fra mig.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 08-07-04 14:34

Det er helt klart kosten!!
Fremover (fra idag!!) vil jeg købe det dyrlægen anbefaler.
Lige nu ligger Bacardi (som katten hedder) på gulvet og kigger lidende på mig. Der er dældundreme lang tid til kl 16!!
Jeg er dog ved godt mod, for så længe katten er "glad", er jeg glad. Altså, der er ingen tvivl om, at han har hammerondt! Men han vil gerne nusse og plager om mad.
Jeg vender tilbage i aften, med forhåbentligt godt nyt.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 08-07-04 14:55

Allerførst er katten kastrat, dette sandsynligøre at der er tale om urinvejssten.(det du kalder blæresten) Dette betyder katten skal på noget speciel foder (S/D) fra dyrlægen som minimere disse sten der i virkeligheden er krystaller.

Hvis dyrlægen vil finde ud af om det er urinvejssten bør en urinprøve fra katten kigget på under et mikroskop være rigeligt,(for at se stenene) og (meget) billigere end et røntgenbilled. Så du må høre hvorfor de planlægger at tage et røntgenbilled.

Og mht. transport, jamen skal du beholde katten i flere år, hvilket vi håber, så skal du have en større transport kasse. Kig evt. på ww.QXL.dk eller besøg en katte udstilling/hunde udstilling da der her oftes kan købes til billigere penge.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 08-07-04 16:06

Det er desværre alm. at kastrerede, katte og andre udvikler urinvejssten, det er forskellig fra kat til kat, det drejer sig om at katten får så magnesiumfattig kost som muligt, dyrlægens har en lav magnesiumværdi, det hedder vist specific, men er dyrt, whiskas tør, har også lavt indhold, og er knap så dyrt, vi havde en kat som havde de prob. den fik lagt en sonde op i blæren så der blev passage, og vi startede med magnesiumfattig kost aldrig var der prob. siden, nu er han desværre død af en blodprop i bagkroppen han var også oppe i årene.
Som en sidebemærkning om priser vi har en 10 år gammel hunkat eu. korthår, den fik en lille svulst bagtil til højre for endetarmen, diagnostigsering, rtg. af lunger mave for at se om det havde bredt sig, op. af den lille ondartede svulst, uden nogen garanti for overlevelse kr. 3500.- men man elsker dyret så må andet vente. pøj pøj med katten
MVH
Hans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-04 16:34

Der er et naturmiddel der hedder Resium, som efter sigende skulle kunne opløse galde,nyre- blæresten hos mennesker. Jeg ledte efter noget om, hvorvidt det også kan tåles af katte, men det eneste var noget om, at det var brugt med held på heste. Men det kunne være dejligt, hvis man kunne forebygge den slags smertefulde tilstande hos kattene. For det er ikke altid foderet der har skylden, og så kan man ligesom ikke gardere sig på anden måde.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-07-04 19:21

Hej Calista.
Hvor er det synd for jer begge. Kan du ikke tale med dyrlægen om at dele regningen i 2 -3 stykker?? Jeg synes også, det er meget lang tid at vente på at komme til dyrlægen. Vores havde garanteret sagt, at vi skulle komme med det samme, så ville de tage ham "ind imellem". Og hvis de ikke havde, var jeg bare taget derop med det samme. Så havde de nok taget ham, når de så, hvordan han havde det.
Den der med økonomien virker ubehageligt velkendt. Men vi har en dyrlæge, der er til at tale med. Før i tiden var det sjældent, vi kunne betale en stor regning på en gang.
Nu er kl. 19.15, så jeg er meget spændt på, hvad der er kommet ud af det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-07-04 11:39

Her er så hvad der efterfølgende skete. (nåede det ikke igår aftes, undskyld)

Dyrlægen ringede ca 16.48 for at få lidt information, veterinærsygeplejersken havde blot skrevet urinvejsproblemer på en seddel og lagt på transportboxen. Fortalte så historien igen, samt satte loft på hvor meget jeg kunne betale.
Dyrlægen fortalte mig hvad hun ville gøre ved min stakkels kat: Forsøge, at blive gode venner med ham ( Øhm, han er vild med alle der gider nusse ham!)give ham lidt afslappende, lægge kateter, urinmikroskopi, skylning af blæren, medicin og hvis hun mente der skulle tages yderligere prøver, ville hun så ringe. Men hun mente ikke det ville blive nødvendigt. Hun spurgte også, om hvilket foder vi giver katten. Og straks forsæog hun noget andet (som kun dyrlægerne forhandler, gu' ve' om de får procenter?? *GGG*)

Hun ville så ringe til mig, når hun havde afsluttet kræet.
Kl 18.45 ringer hun og siger, vi må hente ham 19.45!! Men vi skal forvente, at han er meget groggy! De måtte bedøve ham helt! Han havde rigtigt mange krystaller i blæren, bakterier og blod Han havde fået smertestillende og penicillin, via injektion. Pillerne ville hun give med hjem. Smertestillende i fire dage og penicillin i 11 dage. Efter de 11 dage skal han have taget kontrol urinprøve. Hun gav os også diætfoder med i "pakken". Hvilket kræet skal have resten af sine dage! (249 kr for 3.5 kg!!!)

Katten var HELT væk, da han kom hjem. Måtte varme et tæppe til ham, fordi han var helt kold!! Han vågnede lidt omkring l 21.30, og levede op til sit navn Bacardi! For han slingrede som om han havde drukket det
Han har sovet hos mig i nat, fulgt mig rundt i lejligheden, siddet på WC'et mens jeg var i bad. Nærmest ligget oven i min og ungernes morgenmad. Han fik sine piller for 1½ time siden, og nu ligger han og sover rusen ud midt på stuegulvet *LOL*
Begge katte får så det her diæt kost, og da jeg serverede det, blev der rynket på næsen, de blev begge smækfornærmede
Alt endte godt, bankkontoen er rungende tom, men jeg er bedøvende ligeglad. Min kat er her stadig!! Alt i alt måtte vi af med 1200, 00. Og efter hvad dyrlægen sagde, så snakker vi om prisen på kontrollen, når vi kommer dertil

Grunden til, at de ikke vil dele regningen op, er simpelthen det klientel de har. Vi bor i et "belastet" område og de mistede simpelthen alt for mange penge, på at køre inkassosager, på dem der ikke betaler!!

Knus til jer alle for jeres støtte og omsorg

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-07-04 11:55

Hejsa...

Tja, det er dyrt at have kat. Men det er glædeligt katten er ved at være frisk igen.
Bedøvelsen er sikkert pga. af kateter anlæggelsen. Og det nye fodre. Ja, dyrlægen er den eneste der handler med det. Og det koster en million milliard.
Det er speciel fodre og der skal vejledes rigtigt om brugen er det. For fodre du ikke din(e) katte med det nu, er den helt gal næste gang. Urinvejssten kan ikke repareres for evigt, så diæt er meget vigtig.!!!!!!! Vær blot opmærksom på at de kan få lidt tynd mave pga. foderskiftet.

Pøj Pøj med det hele...

PS.
Vi har haft en huskat der på et tidspunkt (3. gang) havde krystaller så store man kunne se dem med det blotte øje.
Han kom ikke med hjem igen...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 12:07

Hej Calista.
Godt, der er udsigt til en helt rask kat. Husk, at jo større portioner du køber, jo billigere er det. Vi køber de største sække de har. Prøv at tjekke Olivers.dk for at se, om de har noget tilsvarende. Det vil nok være en anelse billigere hvis de har. De har noget diætmad til ældre og til overvægtige katte, men om det er det samme, ved jeg jo ikke. Fordelen ved deres forder er, at det er 100% naturligt. Det er dyrlægens ikke. Der er også en del usunde ting i. (konverseringen).
Vores dyrlæge kører normalt også med kontant betaling (af samme årsag som din), men hvis vi spørger ham, kan vi godt få det på "afbedrag". Men han ved jo også, at han får pengene. Men du er faktisk sluppet meget billigt. Så må vi jo lige håbe, du vinder i lotto eller sådan noget.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-07-04 12:13

Overvejer lidt om man måske kan finde produktet på nettet, altså e- handel. Måske importere det fra USA? Eller endnu bedre fra det land der fremstiller det (frankrig)

Vi er sluppet billigt, tror dyrlægen fattede at vi ikke har mange penge. (- jeg er hjemmegående, manden håndværker, 3 børn osv osv)
Så alt i alt er jeg meget taknemlig! Og lært lektien mht at lave en katte- opsparing fra næste måned!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 12:28

Ja, det sidste er bare nemmere sagt end gjort. Jeg synes, at hver gang man stikker noget til sider, sker der et eller andet, så man ikke undgår at bruge dem alligevel. Vi har prøvet flere gange, men det er aldrig lykkedes os endnu. (førtidspension og min samlever er på revalidering, 4 katte og en hund)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 12:54

Hej Calista. Dejligt at høre at missen er ved at være frisk igen. Og det er da bare dyrt det foder. Og jeg synes det kan være svært alligevel at holde dem fra andet, især hvis det er udekatte der jager. Ham den gamle jeg havde der blev aflivet da nyrerne svigtede, afsluttede sin karriere som storvildtjæger,med at nedlægge en hare og æde en stor del af den, bare 3 dage før han måtte aflives. Og man kan jo ikke bare spærre en kat inde når den har levet frit i mange år, bare for at undgå at de æder andet end specialfoderet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 15:38

Hej Calista.
Jeg har lige været ved dyrlægen med vore kast. hankat på 9 år. Han havde blærebetændelse. Konsultation, et skud med antibiotika og smertestillende, medicin og en lille sæk specialfoder kostede 1221 kr. Og ikke noget med kateder - endnu. Og så skal han også have specialfoder resten af sine dage - og også hans søn på 8 år. Dyrlægen sagde, at han formodentlig havde fået blærebet. p.g.a. foderet fra Olivers. Der er for mange mineraler i. Så jeg kan alligevel ikke anbefale dig at købe det hos Olivers. Jeg har i hvert fald tænkt mig at købe det ved dyrlægen. De må vel trods alt vide, hvad der er bedst. Og i hvert fald, hvad der er dyrest.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-07-04 16:09

Hør nu her...

Er det første gang jeres dyr er til lægen.? Det er dyrt, så'en er det at have dyr. Jeg har ikke hørt nogen pive over værksteds regningen endnu, og det er sku´ da lige pebret.

De anvanceret foderproducenter lægger MANGE penge i at udvikle/fabrikere det rigtige foder og det koster mange penge. Og de penge skal altså ind igen. De billigt producerende producenter lægger sig blot af de test resultater som de der udvikler fodret til at starte med laver. Når dyrlægen anbefaler et foder skal dét da benyttes.!!!
Skifter du også dine egne piller ud, med noget andet fordi de er dyre end nogle andre.???? Eller spiser noget andet end din læge har anbefalet dig for at undgå diabetes.?

Det er ligesom medicin industrien... Det store firmaer udvikler for MANGE millioner et produkt og bruger MANGE år på det, og så komme de små firmaer og kopier det dyre mærke, UDEN at have bidraget til udviklingen af medicien, men de vil gerne skumme fløde skumme.!!!!!

mvh
Taliskoko

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-04 17:02

Hej Calista.

Jeg tror nu ikke at dyrlægen anbefaler et bestemt kattefoder for at tjene penge. Tænk+Test har fornylig lavet en undersøgelse at det foder, der købes i "butikker"

Citat
Risiko for blæresten

14 produkter har et højt indhold af magnesium. Det kan ifølge Charlotte Reinhard Bjørnvad være problematisk, fordi et højt indhold af magnesium i foderet øger risikoen for urinvejssten, hvis katten samtidig har en basisk urin.

Urinvejssten, der også kaldes blæresten, er en smertefuld lidelse, som er ret udbredt hos katte. Der er mange faktorer, som er medvirkende til at katte får urinvejssten. Kastrerede hankatte har en øget risiko. Det samme gælder katte, der bliver fodret med tørkost, og som ikke drikker nok.

Et højt kulhydratindhold i foderet kan medføre, at urinen bliver basisk. For eksempel havde Nutro Choise-dåsefoder et forholdsvis højt magnesiumindhold. Til gengæld var andelen af kulhydrat lav. Det vil derfor næppe give nogle problemer for den kat, der får foderet.

Mere problematisk ser det ud for tørfoderprodukterne Topsy og Pet Shop, som både indeholder meget magnesium og meget kulhydrat.

Kim Hesvang fra VPG, der fremstiller begge mærker, er uenig i konklusionen. Han mener ikke, at magnesiumindholdet udgør et problem.

Der er ikke fastsat normer for hvor meget kulhydrat, der må være i kattefoder. Men da katten er et rovdyr, har den ikke brug for kulhydratholdig føde. Og i værste fald kan det altså øge risikoen for urinvejssten. Det er værd at bide mærke i, at kulhydratindholdet i produkterne varierede fra knap 3 procent til hele 49 procent af energiindholdet.

Fra denne side http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/artikel/

Jeg tror selv på, at der er noget om det dyrlægerne siger. Du skriver at din mand har haft nyresten. Da han havde det, fik han så ikke at vide, at der var bestemte ting, som han skulle undgå, for ikke at gendanne sten?

Det samme gælder katte, men her er det dyrlægen der kan fortælle, hvad der fremover vil være bedst for katten.

Jeg har selv to katte, den ældste er 13 år og (7-9-13) aldrig været syg. Min søster har en trilling til min kat, den har været syg af blæresten, efter hun skiftede foder har der ikke siden været noget galt.

At din kat i dag ikke vil spise, er vel meget naturligt, efter det den har været igennem. Når den er kommet sig lidt vil appetitten vende tilbage.

Vel er foderet dyrere, men i det lange løb, tror jeg det er tjent ind.

Jeg har stor forståelse for det økonomiske, som du nu har måttet betale.

God bedring med katten.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 17:02

Hej taliskoko.
Jeg skrev jo netop, at de vel vidste hvad der var bedst. Og jeg brokker mig ikke over dyrlægeregningen. Jeg skrev det, så calista kan sammenligne priserne. Prøv lige at læse mit indlæg igen, inden du brokker dig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-04 17:23

Calista

Her kan du se det foder, der er blevet testet
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/bolig/kattefoder/

Hilsen ans

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-07-04 17:28

Jeg brokker mig heller ikke over prisen på dyrlægen, den var ganske rimelig!!
Og hvis i tror jeg brokker mig over prisen på foderet, så vær sød at tro om!
Det er dyrt, ingen tvivl om det, men kan det lægge 5+ år oven i mine kattes levetid, so be it!
Og jo, min dyrlæge for lidt goder ved at sælge speciel kost til dyr

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-07-04 17:36

Hejsa...

Jeg brokker mig ikke, jeg præsicerer blot forløbet omkring fremstilling af foder. Og hvorfor det koster ekstra.

Men, så var der en der skrev at Olivers foder er godt fordi det var 100% narurligt, ja tak, Det Oliver foder vi KIGGEDE på til vores katte er det rene kylling fedt. Du kan ligeså godt lægge din kat hen i hjørnet og lade den dø af fedme og de følge sygdomme der er med i der... Det var da dig, Jette, men OK du rettede fejl...

Idag bruger vi:
RC og Hills. Dette er så fordelt på 2-3 typer af hver slags. Dvs. omkring 6 slags mad.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 17:41

Hej calista.
Nej jeg tror heller ikke, du brokker dig over regningen. Vi skrev jo netop tidligere, at du havde fået dyrlægebesøget billigt. Og dyrlægens foder koster nu engang det det koster. Vel er det dyrt når man står og skal betale, men i det lange løb kan det sagtens betale sig. Dyrene bliver nemlig ikke nær så syge. Min fejl var, at jeg troede Olivers var lige så godt, bare uden de kemiske tilsætningsstoffer, der er i dyrlægens. Men det er det så ikke. Hvis jeg husker rigtigt, er vi nået til den anden sæk foder fra Olivers, så gik det galt. Hannibal har ikke haft blærebetændelse siden han var lille og selv kommet løbende. Da havde han det tre gange med korte mellemrum. Og det er ni år siden. Og i de 9 år har han ikke fejlet noget som helst. Det burde da i hvert fald betyde, at det er pengene værd.

Ans, er det mig der er blind, eller er Olivers ikke med på listen?? Jeg kunne heller ikke finde den i bladet, kan jeg huske.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-07-04 17:46

Det foder vi har købt er heller ikke med på listen.
Og jo, i det lange løb sparer man på dyrlægeregningen samt forbedrer kattens levevilkår. Og det er det hele værd.
At kattene så er smækfornærmede over menuen, er så en anden snak, hehe!
Bacardi har forsøgt at gå i skraldespanden et par gange eller ti idag, uden held, for der er ikke noget i den

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 17:54

Hæ, min lille "tykkemis" bliver ikke fornærmet over kosten. Han spiser alt hvad han kan komme til indenfor hunde- og kattemad. Men nu må jeg jo til at våge over ham når han spiser, så han ikke stjæler hverken hundens eller "de små"s mad. For så slipper han nok ikke for nyrestenen, mente dyrlægen. Og eftersom han gik helt frivilligt ind i transportkassen, så har han haft MEGET ondt. Det er ellers ikke et sted man går hen frivilligt, mener han. Så jeg var godt nok bekymret for ham, da vi kørte derop. Han skulle have været deroppe for et par dage siden, men da han satte sig ned og tissede igen, troede vi ikke, han var syg. Men i aftes så jeg lige, hvor meget (lidt) han tissede på bakken, og så var det ellers af sted til dyrlægen. Heldigvis.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-04 18:02

> Jernladyen
Jeg kan ikke se "Olivers", men ved ikke om det kan hedde noget andet.
Selv køber jeg Specific.

> Calista
Jeg kan godt se at, det er kommet lidt ud over det oprindelige spørgsmål.
Mht. forsikring, har du så kontaktet dit eget forsikringsselskab, der er nogle, der har det som ekstra forsikring.
Katte kan altid blive kræsne, men hvis den/de er meget sultne, skal den/de nok spise det, der bliver serveret.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-04 18:09

Ja, det var også det vi købte, inden vi startede på Olivers. Ak, det er to næsten fulde 15 kg's sække, vi er nødt til at kyle ud. Men hellere det end de bliver syge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Pernille68

Dato : 15-07-04 00:07

Vores hankat på 3 år (tror vi nok) får C/D fra dyrlægen som tørfoder og ved siden af lidt rå hjerter, rejer, Whiskas eller hvad jeg nu har i huset. Derudover sørger han selv for lidt ekstra godbidder i form af mus og fugle.

Katte er ikke altid så gode til at få vand nok og hvis den udelukkende får tørfoder, ja så kan problemet opstå mht nyresten. Jeg har opdaget med vores, at rent vand ikke er hans livret. Det skal smage af noget...gerne mudder blandet med lidt benzin *G* Det gir' jeg ham altså ikke...det ordner han selv...men han kan sagtens finde på at gå lige forbi vandskålen og ud for at finde noget der har lidt smag. Derfor kan tørfoderet med succes suppleres med lidt "våd" mad. Tørfoderet kan evt. blandes i.

En rå æggeblomme og en skefuld madolie i ny og næ er godt...især for hud og pels. Hvis de trænger, så spiser de det.

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 17-07-04 20:15

Tak for svaret MissXX.