/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
gode råd til at kroge geder?
Fra : toffemis
Vist : 1557 gange
20 point
Dato : 08-07-04 08:59

jeg fisker i en gammel lergrav, hvor der går en ret stor gedder... omkring 10 kg eller mere... og der er selvfølgelig også flere af de store størrelser... har selv hevet een op på 4,5 kg c",)
Men selvom den springer lige for fødderne af mig vil den ikke bide på... Jeg fisker somregel med spinner helst 10 gr og derover...
Fisker jeg "forkert"?
Kan du give mig et godt råd til hvordan jeg kan komme til at kæmpe med den fisk?
Og når jeg får den på, hvordan skal jeg så bære mig ad for at få den op uden at knække linen eller rive krogen ud???

På forhånd tak, toffemis.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 09:13

Hejsa
Prøv med levende agn og brug endelig et Gedde forfang (tynd stålwire), ds Geddens bisser i 50/50 af tilfældet skære din line over... og det er jo synd, at Gedden nu skal døje med dine kroge i munden.
Knæk og bræk
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 09:14

NB: For at få krapylet op på land, kan du bruge en Gaff (lang fangstkrog) eller dit fangstnet.

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 09:17

hej igen..
Tak
Jeg bruger altid stål forfang, det ville være skørt at fiske geder uden
Hvordan sætter jeg krogen fast i levende agn så den stadig kan svømme, jeg har fået det vist, men jeg synes ikke rigtig aborren gør andet end at synke til bunds...???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 09:28

Jow' jow' Det var også kun et velment råd.
Du syr på langs i siden af din Skalle (agn-fisk), ikke ind i maven på den (så dør den for hurtigt), men lige bag bugen på halestykket. Brug en lang og kraftig nål, stik ind og ud igen 2-3 cm længere nede (på langs). Herefter påbinder du dit stålforfang med en god mellemstor 3-krog, og trækker det hele tilbage, så den ene 3-krog har fat i fisken.
Du affisker ved at skallen selv svømmer rundt under en stor korkporp, som den kun lige kan trække ½-vejs under vand. Giv den ca. 1-1½ mtr. line under proppen.
Det her er sgu' svært at nedskrive Håber du forstår hvad jeg mener
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 09:28
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 09:32

Woblere er et andet godt alternativ

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 09:34

Jeg har brugt wobler et par gange, men pga grene og andet fra dengang der var gang i lergraven sidder de tit fast.......
Jeg forstod ikke helt, men jeg printer det ud og så prøver jeg næste gang jeg skal ned og fiske...
Jeg kiggede på den anden side... hvad er en "poppers"? det har jeg aldrig hørt før...

Og igen tak for hjælpen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 09:56

Held og lykke med det (knæk & bræk)
Poppers ? Aner det ikke

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 09:57

ok. tusind tak

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 09:58

Lidt lokal reklame
http://www.grenaa-sportsfisker.dk/
Kig evt. under Links

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 10:08

De der Poppers gjorde mig nysgerrig, og har fundet følgende:

Citat
Poppers er også populære til geddefiskeriet. Disse laver en masse ravage i overfladevandet og kan få gedden til at tro at det kan være småfugle eller frøer der er på spil.

Ditto har jeg fundet ud af, at det er en slags Wobler, se denne side http://fiske.nu/tips/index0818.asp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 10:11

Øhh Wobler / flue Se ned igennem siden på http://www.flueaesken.dk/Fluebindingsgrej.htm næsten helt nede i bunden

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 10:17

Puha... det ser indviklet ud... jeg er vist den type der bedst kan ide at fiske grejet ligger klart i kassen, og at der ikke skal rodes så meget med det......

Men tak, det var rart at få afklaret.

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 10:19

har du hørt om www.wigglefin.com?
Det er vist et sted de sælger nogle dimser man sætter på snørren foran agn, wobler osv...
Har du prøvet sådan een?
www.ddbait.com kan man se en masse geder 10+ der er fanget med sådan en dims på...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 10:38

Jeg tror mere at alt det specielle fiskegrej man kan købe, mere er til at fange lystfiskerens pengepung med, end til at fange fisk med
Jeg laver f.eks selv mine woblere af balsatræ... men det er en længere historie (meget lang).

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 20 point
Dato : 08-07-04 10:41

Måske denne side er værd at gennemse http://home4.inet.tele.dk/lyster/egetgrej.html

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 10:41

ok....... så kan man jo spørge sig selv om... hvad i alverden er balsatræ... men som du selv (så flot) sagde: det er en længere historie.......
Og selv om det er dyrt (virkelig dyrt) så vil jeg heller købe end lave...

VH. Tøffemis

Godkendelse af svar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 10:44

Tak for snakken... det var både hyggeligt og behjælpeligt, men nu må jeg desværre smutte, det er min første rigtige fridag i lang tid og her skal lige cleanes lidt op....

Med mange glade hilsner, Tøffemis

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-04 11:04

Velbekomme, det var hyggeligt herfra også
Det er faktisk sjovt selv at lave sit grej. I de kolde og blæsende vintermåneder binder jeg et par fluer, laver et par Woblere osv.
Balsatræ er en meget let træsort, som bla. også bruges til at bygge modelfly ud af. Jeg køber det i stænger på 10 x 10mm skære det groft til med en hobbykniv og sliber dem til den rigtige form (ved at kigge på en eksisterende) med sandpapir. Balsatræ er meget blødt at arbejde i. Herefter flækkes wobleren på langs, der ilægges en tynd tilformet stykke rustfri tråd hvorpå krogene er påsat, og skidtet limes sammen igen med to komponents epoxylim (Araldit). Efter tørring (et par timer), så slibes der igen, og tilpasset "blad" af plexiglas pålimes, males ogggg du har en hjemmelavet wobler. Jeg ved godt dette ikke er fyldestgørende nok, men det er hovedtrækkene.

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 08-07-04 11:09

det lyder retspændende...
Men jeg tror aldrig jeg ville få tid til at sidde og pusle med sådan noget...
Jeg bor i en lille lejlighed, med min kæreste og to børn på 2 og 4 år, så der er en del der i forvejen skal ordnes...
Når jeg endelig har lidt fri, skal der enten rydes op eller FISKES, dette er dog kun hvis vi kan finde barnepige

Når jeg bliver 50 vil jeg prøve at lave min egen agn, tror jeg
HYGGE...

Kommentar
Fra : kasmol1

Dato : 03-08-04 19:01

Fine råd om grej osv. men jeg er overbevist om at vejen til dine gedder, udover grejet, er at fiske tidligt morgen gerne fra kl. 04.00. Og gerne så meget du kan i hele maj månede, der har gedderne lige ynglet og du vil opleve at fiskeriet kan eksplodere, da de er sultne efter anstrengelserne. August - september er fine måneder med stærke fisk, men de er lidt sværre at få i aktion...

Håber du kan bruge mit lille tillæg.