/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Navnet Rahbech...
Fra : Rahbech
Vist : 488 gange
50 point
Dato : 07-07-04 23:02

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide lidt om, hvor jeg mon stammer fra... altså mere end et par generationer tilbage... Og så tænkte jeg, at hvis nogen andre end jeg også er blevet udstyret med efternavnet Rahbech (stavet på netop denne måde!) og har lyst til at fortælle mig om sin baggrund, ville det gøre mig meget glad! Jeg kan ikke spore mig selv længere tilbage end til min tipoldemor, der hed Mathilde, og hun var gift med en mand (måske Peter?), som senere stiftede familie på Sjælland. Jeg bor selv i Østjylland...

Håber, nogen kan og vil hjælpe mig - jeg vil gerne videre med dette og ved ikke hvordan jeg skal komme det...

Mange hilsner
Charlotte Rahbech

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 60 point
Dato : 07-07-04 23:22

Det er meget svært at give generelle råd fordi vi ikke aner hvor meget du allerede ved om slægtsforskning, og heller ikke aner præcist hvor i Danmark man skal starte.

Det er dog altid godt at kende så meget som muligt om sin familie i forvejen. D.v.s. spørge sig for hos ældre slægtninge (så kan vi da bruges til noget andet end børnepasning og til at fylde huller ved gæstebordet når der er afbud).

Spøg til side. Har du forsøgt lokalarkivet (lokalarkiverne). Man kan finde de mest overraskende ting sådanne steder, og ofte ting man ikke finder på Landsarkiverne.

Dertil kender de lokale "bestyrere" af lokalarkiverne ofte hele området som deres egen bukselomme.

Landsarkiverne ligger i Viborg, Aabenraa, Odense og i København, men da jeg intet ved om hvor din familie har boet eller kommer fra så kan jeg ikke sige yderligere om dette.

Prøv at søge på Internettet med ordet "Landsarkivet"
eller "DIS Danmark".
Det sidste er en forening af "slægtsforskere" med spciale i computerslægtsforskning m.m.

Derfra kan du også finde en mængde nyttige links.

Så er der www.Familysearch.org
Stedet er på engelsk, men egentligt letfatteligt.

Men ellers, så skriv endelig igen.
mvh.
Varla

Godkendelse af svar
Fra : Rahbech

Dato : 07-07-04 23:37

Tak for svaret Varla!
Jeg har forhørt mig hos alle i min familie, men dem, der har vidst noget er desværre alle gået bort. Vores familieforhold er lidt komplicerede, så det er svært at komme længere den vej... Prøver lige dine links...

Knus

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-07-04 23:39

Hej Charlotte.
Der har været Rahbech i Næstved Området. Måske skal du prøve at Kontakte lokalhistorisk arkiv i Næstved. Deres Adresse kan du finde på http://home1.stofanet.dk/nestvedarkiv/
De kan givetvis fortælle dig mere, end jeg kan.

Lis

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 07-07-04 23:43

Tusind tak! Det er netop dem på Sjælland, der har min største interesse (hvor mærkeligt, det end lyder )
Også tak for linket - har nemlig søgt 1000 steder på nettet og kan ikke finde noget...

Charlotte

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-07-04 23:54

Jeg ved at der i Næstved fandtes en stor isenkræmmer der netop hed Rahbech, det var først i 1960'erne. Jeg kan ikke huske hvornår den blev lukket, og ved heller ikke hvornår den er blevet åbnet, men det må de vide på arkivet. prøv at sende sem en mail, og vær lidt tålmodig, så skal det nok lykkes.

Lis

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 07-07-04 23:55

Der synes ikke at være mange på FS - faktisk er alle 25 herunder, så måske med andre stavemåder, men FS er langtfra komplet og altomfattende. Der mangler fortsat utroligt meget, men der arbejdes på sagen.

International Genealogical Index - Denmark
1. NIELS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 31 JAN 1839

2. NIELS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 23 FEB 1840 Oster-Marie, Bornholm, Denmark

3. JULIUS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 07 JUL 1871

4. JULIUS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 30 JUL 1871 Osterlarsker, Bornholm, Denmark

5. ANINE KIRSTINE RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Birth: 23 JAN 1874

6. ANINE KIRSTINE RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 01 FEB 1874 Osterlarsker, Bornholm, Denmark

7. PETER JULIUS RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 02 DEC 1851

8. PETER JULIUS RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 28 DEC 1851 Ro, Bornholm, Denmark

9. HANS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 17 AUG 1845

10. HANS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 27 SEP 1845 Ro, Bornholm, Denmark

11. JENS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 29 NOV 1842

12. JENS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 26 DEC 1842 Ro, Bornholm, Denmark

13. JOHAN PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 27 DEC 1852

14. JOHAN PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 01 JAN 1853 Ro, Bornholm, Denmark

15. NIELS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 05 JUN 1848

16. NIELS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 06 JUN 1848 Ro, Bornholm, Denmark

17. PETER JULIUS RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Death: 1851

18. JENS PETER RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 24 NOV 1864 Osterlarsker, Bornholm, Denmark

19. ANE MARGRETHE RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 11 MAY 1792 Nikolaj Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

20. JACOB RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 22 NOV 1769 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

21. JENS PETER RAHBECH KELLER - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 10 JAN 1862 Domsogn, Roskilde, Kobenhavn, Denmark

22. MAREN RAHBECH ADSERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Marriage: 01 NOV 1857 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

23. Larsine Henrikke Marie Rahbech - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 13 DEC 1858 Sonder Borris, Ringkobing, Denmark

24. CHRISTEN RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 12 OCT 1806 Sonder Omme, Vejle, Denmark

25. CHRISTEN RAHBECH - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 12 OCT 1806 Sonder Omme, Vejle, Denmark

mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-07-04 00:00

Der synes til gengæld at være hundredvis der skriver navnet som RAHBEK.
Du skal også vide at der ofte kan være flere oplysninger om samme person, ægtepar o.s.v., men med forskellige data, eller forskellige familiemedlemmer tilknyttet. Man er derfor nødt til at undersøge alle, selv om de ser ens ud ved første øjekast. Ofte er der nogle registreringer hvor der står "meget mere" end ved de andre.

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 22:49

Tak for din store hjælp, Varla! jeg ved intet om slægtsforskning, men har været inde og kigge på ovenstående sider og det er meget spændende, men jeg kan ikke rigtig finde noget, jeg kender... Men jeg vil gå videre med din liste med de 25 navne og se om det giver bonus!

Tusind tak mange gange! Håber det er ok, hvis jeg skriver senere...

Charlotte