/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Personsikkerhed?!??
Fra : olundseng
Vist : 695 gange
130 point
Dato : 19-06-02 19:07

Min forlovede var i dag i banken (Danske Bank) for at spørge om et lån til sig selv. Hun fik afslag, på den begrundelse at jeg skylder samme bank (BG Bank-, sammenslået) penge. Bankrådgiveren går så hen og udleverer min økonomiske situation til hende, uopfordret. Dette kan UMULIG være lovlig? Hun er formelt intet andet end en jeg bor sammen med, og som jeg har overført penge til ved enkelte anledninger. Det irriterer mig grænseløst, og jeg vil forfølge dette om mulig. Nogle tips?

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 140 point
Dato : 19-06-02 20:18

Klag til registertilsynet over at banken ikke overholder registerlovgivningen.

Samtidig kan du jo skrive til banken og meddele at du har klaget til registertilsynet og skrive hvad du mener om, at en medarbejder overtræder registerlovgivningen og at du har tænkt dig at sætte forbrugertilsynet in di sagen.

I samme moment ville jeg også sende en klage til ankenævnet for pengeinstitutter, og bede om at pengeinstituttet bliver pålagt en bøde eller hvad man nu bruger for brud på almindelig skik og brug overfor kunder....

Og i allersidste moment burde du sætte en avis eller en tv-station på sagen, så kan det nok være at banken får røde ører.

Og så skift bank, det er sgu det eneste der virker og som de forstår.

Kommentar
Fra : pvlar

Dato : 19-06-02 20:19

Find en advokat hurtigt. Man må ikke udlevere andres såkaldte økonomiske/personlige forhold,- med mindre at du selv har givet tilladelse hertil.
Med mindre at i har boet sammen i mere end et år, så betragtes man som samboende/ på lige fod "næsten" som ægtefæller, hvor man kan gøre insigt, i ens personlige forhold.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-06-02 21:14

Hvorfor i alverden skal de bruge penge på en advokat, når de kun har fået afslag på en lån ??

Udgiften til en advokat er flere tusinde kroner og mulighed for at tabe sagen, samtidig kommer de ikke videre med det det drejede sig om, nemlig at få bevilget et lån.

Og den mulighed jeg har beskrevet er gratis, den koster kun en smule energi, frimærker, kuverter og en masse ventetid (den samme som man havde brugt hvis man havde en advokat).

Og pvlar det er IKKE korrekt, at banken bare kan udlevere oplysninger på ens samlever uden dennes vidende. Registerlovgivningen, som det tidligere registertilsyn nu datatilsynet ser til at bliver overholdt, er jo netop lavet for at undgå ovenstående sag.

Du kan finde mere her om registerlovgivningen :

http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/personoplysninger/afsnit2.asp

Registerlovgivningen siger b.la
§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis

1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 23:45

"olundseng" <olundseng.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:pO2Q8.1163$va.217332@news000.worldonline.dk...
> Min forlovede var i dag i banken (Danske Bank) for at spørge om et lån
> til sig selv. Hun fik afslag, på den begrundelse at jeg skylder samme
> bank (BG Bank-, sammenslået) penge. Bankrådgiveren går så hen og
> udleverer min økonomiske situation til hende, uopfordret. Dette kan
> UMULIG være lovlig? Hun er formelt intet andet end en jeg bor sammen
> med, og som jeg har overført penge til ved enkelte anledninger. Det
> irriterer mig grænseløst, og jeg vil forfølge dette om mulig. Nogle
> tips? kraftigt ud af låget

Du kan anmelde det til datatilsynet.dk det er dem der har med så noget at
gøre, prøv også at forhør dig hos bankernes ankenævn.

Du kan også tage kontakt til filial direktøren, du for sikkert en
undskyldning men hellere ikke mere, er det nok?