/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
JPEG vs JPG
Fra : bigfool
Vist : 1759 gange
100 point
Dato : 06-07-04 22:06

Det er vist meget normalt, at de filer og programmer man har på en Windows-PC har x-antal karakterer i fornavnet og 3 i efternavnet .... ?
Men hvad er lige forskellen på hhv. JPEG og JPG-formatet ?

Jeg har haft åbnet et JPG-billede i PhotoStudio og forsøgt at gemme det som *.JPEG, hvilket bliver accepteret (altså med 4 karakterer i efternavnet) - Grunden til jeg også spørger er, at jeg har nogle venner, hvor deres DVD-afspiller ikke kan læse de JPG-filer jeg har brændt over på en CD, men dem de selv har brændt og omdøbt til JPEG, afspiller den fint ?

Nysgerrige hilsner,
Bigfool :)

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 06-07-04 22:10

Hej det er bare navnet. Der er lidt forsklæd på kvaliteten med det er ikke meget, mange dvd afspiller kan kun læse jpeg og hvorfor er ikke til at vide

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 06-07-04 22:18

@Henrik7500

Altså ikke den store forskel, men alligevel ... ?

Kender du/I så til et billedebehandlingsprogram, der relativt nemt og hurtigt konverteret/omdøber 300 *.JPG'ere til *.JPEG ?

(Har forøget point'ne, da jeg nu stiller et ekstra spørgsmål).

Bigfool :)

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 06-07-04 22:23

Her er en side hvor du kan læse lidt om det. Jeg kan ikke finde et program der kan gøre det kun en af gangen

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 06-07-04 22:28

"Her er en side ..."

Øhh, hvor ?

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 06-07-04 22:30
Kommentar
Fra : hesp

Dato : 06-07-04 22:31

det er det samme men i dos er der kun 3 i efternavnet men winXP ved godt det er det samme format så den er ligeglad hvad det hedder photoshop bruger også (JPG.JPEG.JPE )

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 06-07-04 22:46

Hvis du skal konvertere billedfiler kan jeg anbefale IrfanView www.irfanview.com
Programmet kan konvertere mange filer samtidig, men om den kan klare 300 ad gangen aner jeg ikke.
Du finder funktionen i programmet under File - Batch conversion/rename
Programmet er gratis og særdeles nyttigt til utroligt mange billedhåndteringer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 22:47

Du får lige linket igen http://www.irfanview.com/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-04 22:49
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 22:50

Jeg nappede lige 220 i en konvertering

Kommentar
Fra : hesp

Dato : 06-07-04 22:55

Ja ACDsee er rigtigt godt du makere bare alle (ctrl A) og trykker på modify og converter files format så kan du bare vægle hvad det skal være

det er super godt prg.
hilsen Hesp

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 06-07-04 23:05

Tak for svaret BjarneD, og selvfølgelig også andre aktive medvirkende, men jeg kan jo kun give én point'ne.

Bigfool

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-04 23:19

Helt iorden bigfool ; bare skidtet virker !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 23:23

Jeg er da alvorligt bange for at konverteringen kun indeholder 3 bogstaver i extension, men det har jeg en løsning på for formatet skulle være OK.
Programmet Totalcommander der har været et must på min PC meget længe indeholder en mulighed for at omdøbe extension fra f. eks. jpg til jpeg.
Du kan hente Totalcmd. her: http://www.totalcmd.dk/index1024.html (kører fint uden reg.)

Du kan bare spørge løs her om hvordan hvis du er interesseret.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 06-07-04 23:28

Takker d'herre !

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 11-07-04 14:57

@BjarneD

Jeg har nu brugt noget tid på at finde ud af hvordan jeg renamer 3-4 JPG-filer til extension JPEG i IrfanView, men uden held ... ;-(

Kan du på 2-3 linier evt. lige guide mig, please ?

På forhånd pænt tak og

Venlig hilsen
Bigfool

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 15:17

Dette program er også godt :http://tucows.tdconline.dk/preview/290806.html

Du mærker blot alle de filer af, du vil omdøbe. Højreklikker og vælger omdøb, så er resten selvforklarende

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-04 19:27

XNview har problemer med omdøbning fra jpg til jpeg fordi filtypen betegnes som identisk og i Irfan View bruger den kun 3 bogstaver i filtypen og da det er problemet skal der slet ikke konverteres, men alene omdøbes og det skal der ikke bruges billedprogram til, men et filhåndteringsprogram som Totalcommander. Se link længere oppe.
Hvis du downloader dette program, som er shareware, men som kan køre uden begrænsning bortset fra en nagscreen hvor man skal indtaste et tal.
Hvis du er frisk på at hente det er jeg frisk på at hjælpe.
Jeg har på fornemmelsen at filerne er ens men bare kal omdøbes og det vil du jo så gerne gøre i bunker .
Jeg skal nok fortjene de 100 p. hvis bare du er med.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 12-07-04 17:50

@BjarneD

Jo tak, har nu downloadet TotalCommander og kan godt se ligheden fra det gamle WinCommand, men når jeg kommer til "Multi omdøbning" forsvinder mit overblik - Kan du skubbe mig igang Bjarne ?

På forhånd tak!

Bigfool

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 17:52

Jeg skal prøve. Jeg åbner lige og kommer igen

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 12-07-04 17:55

Du er godt nok kvik på tasterne ..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 17:57

Hvis du i venstre kolonne har de fotos der skal omdøbes, så markerer du jpg filerne ved f. eks. at højreklikke på hele striben så de bliver røde derefter går du til Menuen Fil - Multiomdøbnin - der kommer en boks frem hvor de markerede filer vist
Omdøb filmaske skal ikke røres (N) - i filtype skriver du jpeg tryk start

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 18:02

Totalcommander er Wincommander der har fået nyt navn efter forlig med Microsoft.
Melder du lige tilbage?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 12-07-04 18:08

@BjarneD

Piece of cake - Det gik jo strygende !!
1000 tak for hjælpen - Nu bliver det spændende at se om vennernes DVD-afspiller vil makke ret ...

PS: Hvordan får jeg lige smidt belønningen over på din konto ?

Bigfool

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 18:09

Du var heldig og fange mig ved tasterne og så syntes jeg lige at jeg skylder dig lidt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-07-04 18:10

Jeg har fået hvad jeg skal have og iøvrigt gør jeg ikke dette for point, men fordi det er sjovt at løse problemer.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 12-07-04 18:11

Endnu engang: Takker og bukker

Bigfool