/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erstatning
Fra : ockendon
Vist : 908 gange
210 point
Dato : 06-07-04 13:39

I 1998 købte vi et hus, som blev bygget omkring år 1900, og tilbygget/renoveret i 1975. I tilstandsrapporten stod der kun at nogle af vinduerne skulle skiftes, og i kontrakten betinget vi os at alt elektrisk skulle være lovligt. Men i 200 startede problemene: vi opdagede sætningsskader, fik gennemgået det elektriske system og kontanteret flere ulovligheder, og nå har vi en VVS-mand gående for at skifte vandbeholderen. Han korsede sig over alt det fusk der var lavet mht vvs-installationene, og påpegede mange ulovligheder. Kan vi, efter disse år, få nogen form for kompensation for alle disse plager?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 13:43

Du kan læse lidt vedrørnde juraen her: http://www.familieadvokaten.dk/Emner/768.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 13:46

Det er altid "farligt" kun at stole på tilstandsrapporten ved huskøb. Og det bliver nok ikke nemt nu, at få kompensation. I bliver sikkert nødt til at anlægge erstatningssag med henvisning til, at huset er solgt med bevidst skjulte fejl og mangler, og alligevel er der ingen garanti for at I vil vinde en sådan sag. Og selv om der skulle foreligge en evt. ejerskifteforsikring, der skulle tage højde for den slags, tror jeg desværre ikke I kommer særlig langt med det nu.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-04 13:46

Hvis du har tegnet en ejerskifteforsikring (10 år) har du mulighed for kompensation

Citat
Hvad er en ejerskifteforsikring?
Ejerskifteforsikringen sikrer Dem som køber mod uforudsete udgifter til reparation af skjulte fejl og mangler. Det vil sige mangler, som var til stede på overtagelsesdagen, men som ikke er omtalt i tilstandsrapporten. Dækningsperioden skal ifølge loven være på mindst 5 år, men forsikringen kan også tegnes for en længere periode, for eksempel 10 år. De er ikke forpligtet til at tegne en ejerskifteforsikring, men det anbefales at gøre det, da De ellers selv står alene med problemerne, hvis det viser sig, at den ejendom, De har købt, har skjulte fejl eller mangler, som den byggesagkyndige ikke har opdaget og heller ikke burde have opdaget. De bør nøje overveje forsikringens indhold, så De har vished for, hvad den koster, og hvad den dækker.

Fra denne side http://www.boligassistancen.dk/Ejerskifteforsikring.htm

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 220 point
Dato : 06-07-04 13:48

Umiddelbart vil jeg tro, at jeres eneste mulighed er reglerne om svig. Det vil sige hvis sælger har afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med handlen er det ham der hæfter, men for at der kan være tale om svig skal man bevise, at sælger har været vidende om de faktiske forhold da han afgav de urigtige oplysninger. Det kan blive svært at bevise med mindre det lige frem er sælger selv der beviseligt har udført arbejdet eller ladet det udføre.
Der skal rigtigt meget til før du kan få medhold, men mit bedste råd er at gå til en advokat og sørg for, at kunne dokumentere fejlene. Fejlene skal besigtiges af en uvildig syn og skønsmand hvis sagen skal for retten så beviserne skal stadig kunne findes.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 06-07-04 13:49

Ejendomsforsikring er ikke tegnet

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 06-07-04 13:51

Hej.

Uden at være sikker på den juridiske del tror jeg ikke der er nogen form for erstatning at hente. Hvem skulle i givet fald punge ud ? Det, at i har håndværkere løbende rundt i huset der fortæller om forgængernes sjusk, er der intet nyt i. Jo mere de kan fortælle om dig fortids synder, jo nemmere vil de have ved at skrive regningen. Han er så at sige i færd med at udskrive en blancocheck.

Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 13:51

Hvis du mener ejerskifteforsikring så står du meget dårligt for det var jo den der skulle sikre dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-04 13:56

fra mit tidligere link:
Citat
2. Du kan dog som køber påberåbe dig følgende:

forhold, som er opstået efter udarbejdelsen eller fornyelsen af tilstandsrapporten, og frem til overtagelsesdagen.

at et forhold strider mod offentligretlige forskrifter dvs. ulovlige bygningsindretninger. Dette gælder dog ikke, hvis du har fået tilbudt en køberforsikring, der dækker disse forhold

at et forhold strider mod en servitut

at sælger har ydet en garanti,

at sælger har handlet svigagtigt eller groft uagtsomt.

erstatningskrav, hvis sælger har opført bygningen med salg for øje.
3. Er en bygnings fysiske tilstand mangelfuld, kan du som køber uanset ovenstående uden aftale herom indtræde i krav, som sælgeren i anledning af det pågældende forhold kunne have gjort gældende mod tidligere sælgere og mod den, der har medvirket ved opførelsen af bygningen.

Ibasa's kommentar er særdeles realistisk da der virkeligt skal være "kød på benet" for at du har en sag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 14:09

Ja, det er rigtigt, at ejerskifteforsikring skulle sikre folk, men jeg synes ellers nok der har været utallige sager i diverse TV-udsendelser der viser hvor lidt de er værd når det kommer til at de skal betale.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-04 14:22

Citat
Hvis rapporten var mangelfuld
Såfremt Køber efter handlens afslutning opdager synlige fejl og mangler, som den byggesagkyndige ikke har nævnt i sin rapport , er disse ikke dækket af ejerskifteforsikringen, og det eneste, De, som køber kan gøre, er at klage over tilstandsrapporten til Ankenævnet for Huseftersyn.

Ankenævnet tager sig af sager vedrørende byggesagkyndiges udarbejdelse af tilstandsrapporter. Nævnet behandler klager fra såvel købere som sælgere over tilstandsrapporter, udarbejdet af byggesagkyndige, og nævnet tager stilling til den byggesagkyndiges ansvar. De skal dog klage senest 5 år efter, De har overtaget ejendommen og senest 6 år efter, rapportens datering.

Skulle De have fået ejerskifteforsikringen til at betale fejl og mangler, som den byggesagkyndige burde have beskrevet i tilstandsrapporten, har De også mulighed for at henvende Dem til Ankenævnet for Huseftersyn for at få selvrisikoen på forsikringen betalt.

Fra denne side http://www.boligassistancen.dk/Tilstandsrapporten.htm

Du kan evt. rette henvendelse til Ankenævnet for Huseftersyn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-04 14:25
Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 07-07-04 08:09

Sælger har erkleret i kontrakten at der ikke har været uautoriserede håndværkere, og dette ved vi ikke passer. Tak for svaret, Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 10:05

Et stort held og lykke.
Jeg har selv været igennem sådan en sag før det med ejerskifteforsikringer kom til.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 07-07-04 10:16

Bjarne, hvordan gik det, hvad gjorde du?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 10:30

Sælgeren havde selvfølgelig bedyret at alt var lavet korrekt.
Først fik jeg fat i nogen der kunne bevidne at fejlene var der, så gik jeg til en advokat, der tog sagen, men som bakkede kraftigt da modpartens advokat afviste alt. Ny advokat og så kom der elektriker på sælgers regning der ikke rigtigt måtte gøre eller sige noget, men da de havde gennemgået installationen skiftede de side.
Der kom syn og skøn på resten og jeg troede, at jeg ville få en reel erstatning, men udgiftsberegningen kunne end ikke dække materialerne. Jeg fik påpeget fejl i skønsvurderingen og det gik i retten og til sidst fik vi tilbud om forlig, som vi accepterede fordi der efterhånden var gået 3 år og vi orkede ikke mere. Vi havde jo ikke kunnet lave huset i stand fordi det skulle kunne besigtiges.
Vi fik 80.000 + elektrikeren som var færdig og måtte koste 300.000 hvoraf det halve var til udbedringer af fejl og resten forbedringer.
Ikke nogen rar sag og min tillid til advokater er ikke specielt stor. Jeg mener at du skal få vurderet omfanget af sjuskeriet og lad en advokat vurdere om og hvad det evt. kan gøres. Du kommer ingen steder uden en advokat, men vær forsigtig før du ofrer for meget. Det skulle jo gerne kunne komme hjem igen.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 07-07-04 10:39

Jeg prøver