/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Printspooler
Fra : kj
Vist : 550 gange
230 point
Dato : 19-06-02 08:56

Er der nogen der ved, om der findes en pritspooler til Windows98.
Jeg har opstillet en PC'er på netværket som printserver, men printjobs bliver hængende på værtscomputeren, de skulle gerne havne på printserveren, så værtscomputerne blev frigjort til videre arbejde.

mvh
kj

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 19-06-02 11:56

Hej

Hvilken printer er der tale om ???

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-06-02 13:26

fra kj
Printeren er en EPSON Stylus Pro 9500, 6-farve inkjet storformat.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 19:15

On Wed, 19 Jun 2002 06:55:40 GMT, "kj" <kj.news@kandu.dk> wrote:

>Er der nogen der ved, om der findes en pritspooler til Windows98.
>Jeg har opstillet en PC'er på netværket som printserver, men printjobs
>bliver hængende på værtscomputeren, de skulle gerne havne på
>printserveren, så værtscomputerne blev frigjort til videre arbejde.

Fortæl lidt mere om, hvordan dine opsætninger er.

Alle Windows-versioner har en spool-funktion indbygget, så det skulle
ikke være nødvendigt med en "ekstern" printspooler.

Har du defineret en netværksprinter på de computere, du kalder
værtscomputere? - eller bruger printerdefinitionerne LPT1:?

Printeren på printserveren skal være delt, så andre brugere kan
anvende den.

Netværksprinteren på værtscomputerne skal "pege" på din printserver:
Printerport = \\<printservernavn>\<printershare>

--
Venlig hilsen
Gert

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 20-06-02 08:26
Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-06-02 08:36

fra kj

Alt hvad der er beskrevet ovenfor, er rigtigt nok, og det er også sådan at netværket er sat op hos mig, det fungerer også.
Jeg har 3 arbejdsstationer, 2 stk. win98, 1 win NT, Pc'en som står som printserver til Storformatprinteren er udstyret med win98.
Alt kører som det skal, alt er = Fotosætter, 2 s/h digitale kopimaskiner, 1 farvekopimaskine.
Det eneste der er i vejen, er at jobs til storformatprinteren bliver hængende på den PC de er afsendt fra.
mvh. kj

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 20-06-02 08:37

Kære Parkenss

Han fortæller at den er sat på netværket igennem en PC... Og det er absolut IKKE nødvendigt at sætte netkort i sin printer når den kører over en computer.

Så hvad i alverden skal manden med et netkort til sin printer, da denne udfra beskrivelsen er forbundet fra printserver PC'er med parallelkabel til printeren ??

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-06-02 08:42

til Zonker
Reinstalation er prøvet, og problemet opstår ikke kun fra 1 PC

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 20-06-02 08:52

Zonker>> Det kunne jo være at en anden opsætning ville læse problemet ikke !!!! Kan du ikke lade være med altid at kommentere og rette på hvad andre skriver,---det er ret irriterende. Spørgeren skal nok selv vurdere og sortere --går jeg ud fra.
Denne kommentar behøver du ikke bruge energi på at kommentere.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : GTZ

Dato : 20-06-02 09:52

Hej

Det lyder som om det måske er opsætningen af printerspooleren der er koks i.
Har du opsat printer til : detaljer -> spool-indstillinger: sæt udskriftsjob i kø, start udskrivning når 1. side er i kø, med formatet RAW. Hvis muligt stil også til aktiver 2vejs kommunikation.

god fornøjelse
GTZ

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-06-02 11:58

til GTZ

Denne mulighed har jeg ikke set, den bliver afprøvet, snarest muligt
kj

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 25-06-02 20:09

Hvis printeren bruges til grafiske udskrifter og ikke stregtegninger fra AutoCad el. lign. tror jeg problemet ligger et andet sted.
Når du Spooler gennem en Windows 98, skal det gøres dobbelt, da den ikke som WinNT deler porten. Den vil forsøge at reformatere jobbet. Det kan undgåes ved fra de andre computere at skrive til porten istedet for den delte printer.

For at løse problemet ville jeg opsætte en netværksprintserver med ekstra hukommelse. Du kan ikke bruge de almindelige fra HP eller Lexmark. Du skal bruge en fra I-Data eller en anden en der ikke laver striber i dine udskrifter på grund af manglende buffer. Du kan evt. ringe til Novatek Graphics ApS, Marielundvej 30, 2730 Herlev, tlf: 4492 5500, og købe en hos dem. De bruger et specielt mærke jeg ikke lige kan huske navnet på (ca. 1.000kr. + moms).
For at lave netværksstien fra Win98 maskinerne skal du hente Windows LPR Spooler på http://ich210.ich.kfa-juelich.de/wlprspl/. Den koster godt nok ca. 250kr, men er rigtig god til at lave en netværksprinterforbindelse der er stabil på Win98/95. Der er mange features, såsom download af filer til printeren. Denne funktion er fin, når man som du til tider laver meget store printfiler. Bedst af alt slipper du for at printe via en af de andre PC'ere.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan RIP-Station virker (hvis du bruger denne), men du kan iherttilfælde skrive via Windows LPR-Spooler, og så giver den også mulighed for at dele printeren fra Win98 selv om den er på netværket.

Hvis du skal prøve at ændre i driverens indstillinger på Win98 PC'en bør du finde en driver at dele printeren igennem der ikke piller ved jobbet. Brug evt. Binær overførsel på porten.

Accepteret svar
Fra : LEXeBus

Modtaget 230 point
Dato : 25-06-02 20:11

Hvis printeren bruges til grafiske udskrifter og ikke stregtegninger fra AutoCad el. lign. tror jeg problemet ligger et andet sted.
Når du Spooler gennem en Windows 98, skal det gøres dobbelt, da den ikke som WinNT deler porten. Den vil forsøge at reformatere jobbet. Det kan undgåes ved fra de andre computere at skrive til porten istedet for den delte printer.

For at løse problemet ville jeg opsætte en netværksprintserver med ekstra hukommelse. Du kan ikke bruge de almindelige fra HP eller Lexmark. Du skal bruge en fra I-Data eller en anden en der ikke laver striber i dine udskrifter på grund af manglende buffer. Du kan evt. ringe til Novatek Graphics ApS, Marielundvej 30, 2730 Herlev, tlf: 4492 5500, og købe en hos dem. De bruger et specielt mærke jeg ikke lige kan huske navnet på (ca. 1.000kr. + moms).
For at lave netværksstien fra Win98 maskinerne skal du hente Windows LPR Spooler på http://ich210.ich.kfa-juelich.de/wlprspl/. Den koster godt nok ca. 250kr, men er rigtig god til at lave en netværksprinterforbindelse der er stabil på Win98/95. Der er mange features, såsom download af filer til printeren. Denne funktion er fin, når man som du til tider laver meget store printfiler. Bedst af alt slipper du for at printe via en af de andre PC'ere.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan RIP-Station virker (hvis du bruger denne), men du kan iherttilfælde skrive via Windows LPR-Spooler, og så giver den også mulighed for at dele printeren fra Win98 selv om den er på netværket.

Hvis du skal prøve at ændre i driverens indstillinger på Win98 PC'en bør du finde en driver at dele printeren igennem der ikke piller ved jobbet. Brug evt. Binær overførsel på porten.