/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win98 på Win XP?
Fra : bassenborg
Vist : 275 gange
100 point
Dato : 05-07-04 17:19

Jeg har en harddisk der er delt op i 2 partitioner, en stor og en lille.
Jeg har Win XP installeret på den store, og vil gerne ha' Win98 installeret på den lille.
Jeg har prøvet at starte op med Win98 cd'en i, og er nået hen til starten af installationen, hvor der så kommer et forslag om, at jeg afbryder installationen, fordi der er et operativsystem i forvejen. Mit spørgsmål er så:
Hvordan installerer jeg Win98 på den lille partition, uden at slette Win XP?

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 05-07-04 17:31

Prøv at installerer win98 først også xp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 17:32

Win 98 skal starte indenfor 8GB og helst ligge forrest.
Din XP skal være hidden så 98 ikke kan se den.
Hvis jeg var dig ville jeg også lige lave en 3. partition som fælles lager med Fat32
så kan de to styresystemer begge se og bruge dette lager.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 17:33

Lav to partitions, installer FØRST windows 98 , herefter installerer du XP
på den anden partition og når pc'en bootes / tændes fremkommer ne boot menu
hvor du kan vælge melle disse to styre systemer.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 05-07-04 17:34

Min XP skal ikke slettes, og den kører iøvrigt FAT32.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 17:35

Hvad har du brugt til at lave partitioner med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 17:40

Nu vil jeg ikke komme og påstå noget om rigtigt og forkert, men hvis du installerer Windows 98 først vil du få mulighed for at anvende multiboot når du bagefter installerer Windows XP.
Windows XP har multiboot og valgmuligheder, der gør det muligt at have begge systemer.
Jeg har selv prøvet en opsætning noget lignende din og da måtte jeg ty til et specielt multiboot program og der var den væsentlige forskel at jeg havdestyresystemerne på 2 separate diske hvor jeg kunne deaktivere den disk med XP, men det fungerede ikke tilfredsstillende og jeg har droppet det igen.
Altså starte helt forfra med Windows 98 først og så XP bagefter der så laver en multiboot så du får mulighed for at vælge system under opstart.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 05-07-04 18:25

Partition magic.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-04 18:49

Ok så bør din HD se sådan ud:
( til win 98 aktiv ) ( XP hidden ) [(lager)]
[ ( ) ] = extended med et logical partition
Du kan med partition magic rykke Xp så der bliver plads til win 98 og gøre den mindre
så der bliver plads til lager
Når du har rykket XP så genstart inden du gør mere
XP gøres hidden:
marker xp operations>advanced>hide partition
På samme måde gøres 98 partitionen aktiv når du skal indstallere
Senere skal du lave en bootmanager inde i win 98 med din partition Magic.
Er du forvirret så spørg.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 05-07-04 20:06

Jeg tror at jeg venter, til jeg engang skal ha' formateret hele skidtet.
Jeg er vist ikke gearet til det endnu.

PS: Mon ikke snart sommeren begynder?

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 05-07-04 20:07

Tak for svaret Eyvind.
Det lyder til at det er dig jeg skal ha' fat i, når jeg er gearet op igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 20:08

Ok - det er også en stor mundfuld.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 20:13

Jammen du siger bare til - god sommer.