/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ide controller/harddiske problem
Fra : frederikshavn
Vist : 571 gange
100 point
Dato : 05-07-04 16:09

Jeg har anskaffet mig en Promise ultra 133 tx2 ultra ata/133 controller for 66MHz pci.mit kæmpe problem er at,når jeg sætter mine to ekstra hd på(1stk Samsung 160gb,og 1stk samsung 60gb),vil windows ikke læses ind,den stopper der hvor den bjælke kører frem og tilbage,og der bliver den stående,uden at der sker mere,har prøver at sætte dem som master og slave,men lige meget hjælper det,mit c-drev og ccd brænder sidder på bundkortet,på hver sin ide kanal,som master,og de to hd på controlleren på hver sin kanal,jeg prøvede så med en 40gb seagate hd,på controlleren,og der var ingen problem,med at få læst windows ind,controlleren finder godt nok de 2 samsung hd,i opstarten,men det går galdt når windows skal til at læse ind,(pc'en er sat til at boote op fra mit c_drev på bundkortet),PLEASE HELP ME
Bundkort:MSI K72N Delta Series MS6570(v1.3)ATX mainboard,med NVIDIA nFORCE 2 chipset
CPU:amd xp 2500+
STRØMFORS.:NEXUS 400w(helt ny)
1024 md ddr ram(kingston)
Når der ingen hd,er på controlleren er der ingen problemer med at læse win.ind,og den finder også controlleren,og inst.den.

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 05-07-04 16:12

øhmm... har du indstalleret de nyeste fix/updates fra windowsupdate.microsoft.com. Windows har problemer med store diske. Det kunne jo være sådan noget.

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 05-07-04 16:26

Jeg har en Promise ultra 100 tx2 ultra ata/100 som laver nøjagtigt det samme nummer, den bliver godt nok fundet i BIOS men kan ikke finde ud af at den har tilsluttet nogen som helst harddiske. Så i mine øjne skal man holde sig væk fra Promise og deres crap produkter, de lover en masse til en billig penge som de aldrig nogensinde kan holde med den "standard" de lægger for dagen på deres juks.

Men jeg glæder mig nu til at se om der er nogen her på kandu der ligger inde med et brugbart svar

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-07-04 17:00

Hejsa
Se tidlige din manual fra side 7

WARNING: If you wish to use your current bootable drive with the
Windows NT4, 2000, or XP operating system on the Ultra133 TX2,
do NOT connect this hard drive to the Ultra133 TX2 controller before
installing the NT, 2000, or XP driver. You MUST install the NT, 2000,
or XP driver first (see “INSTALLING DRIVERS” section) to the boot
drive using your existing hard drive controller.

http://www.promise.com/support/file/manual/u133_manual_Promise_v2.PDF

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 17:08

Prøv lige:
Tag din Promise controler af
Opdater din windows
og så:
HD 1 C: IDE primary som master
HD 2 lager IDE pimary som slave
HD 3 lager IDE secundary som master
Brænder IDE secundary som lager
Når du har det kørende kan du vende tilbage til din promise
Har du nogen jumpere siddende på din nye controler.
Eyvind.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 05-07-04 18:50

til dk
Uu er jeg ikke god til engelsk,men sådanne som jeg forstår det,dkal jeg så først inst.driveren,og der efter inst.controlleren til sidst.
hvordan inst.man driveren først,har set disketten igennem og der er ikke noget der hedder exe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 18:55

frederikshavn
OK - jeg hopper af her - DK kender din promise controler
Eyvind.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-07-04 19:16

hvis du skal installere xp skal du
1. tilslut din promise + diske
2. Press F6 if you need to install third party SCSI or RAID
tryk F6 hvis du skal installere 3.parts scsi eller raid kontrollere
3. press “S” to Specify an Additional Device(s)
tryk "S" for at installere andre enheder.
4. Insert the Promise TechnologyÒ driver diskette into drive A: and press
“Enter” key.
4. vælg “WinXP Promise Ultra133 TX2 IDE Controller” fra listen og tryk“Enter”
5. du skal tvinge xp til at bruge denne driver under installation af xp !!

følg vejl. på side 8 hvis din promise skal installeres på et eksisterende XP.....
her står at du SKAL installere din promise driver før du flytter din disk(e) over på din promise
altså sæt din master disk på den alm. ide controller og installere driveren, og derefter flyt disken
over på din promise.
grunden til du kan boote fra din 40gb er forddi driveren er kørt på i den rigtige rækkefølge..........

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 06-07-04 00:49

TIL DK
nu skal jeg jo ikke have min masterdisk på controlleren,kun de 2 ekstra hd,brænder og masterdisk skal kører på bundkortet

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-07-04 10:30

prøv at koble disken fra controlleren.
opdatere driveren til promise, husk det skal være fra disketten !!
genstart computeren, tjek i kontrolpanel om der er nogle udråbstegn udfor din promise
hvis ikke, så luk computeren og tilslut diskene.

hvis dette ikke lykkedes, så slet din promise i controlpanel luk computeren tag diskene fra igen
og start op, indlæs drivere fra disketten igen, og genstart og tjek igen, luk computeren og tilslut diskene igen.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 06-07-04 21:34

til dk
det er noget med at den bruger den samme iqr,som noget der hedder multimedia device,hvad end det er,og det kender jeg ikke en skid til

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-07-04 22:44

multimedia device = lydkort - eller anden lydenhed

normalt kan win xp styre flere enheder som bruger samme irq unden at konflikte.

melder det fejl i konrolpanel

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-07-04 00:04

der er ingen fejl,så det under opstart,det er det enste jeg kan forestille mig,som er galdt

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-04 08:30

lidt bøvlet måske, men
hvis du nu laver en komplet ny install af xp, og følger min vejl.
fra 05-07-04 19:16
så burde det funke

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-07-04 11:00

Tak for svaret dk.,jeg fik en ny controller,og nu virker det,men 1000 tak for de gode råd