/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bil stereo som hjemmestereo
Fra : nipmads
Vist : 1006 gange
100 point
Dato : 05-07-04 10:39

Hej alle,

Har netop anskaffet mig en billig autoradio, som jeg ønsker at installerere i min garage, er dog usikker på hvordan det skal forløbe.

Hvilke ISO stik skal jeg bruge? Kan jeg købe et standard ISO stik, og så bare klippe ledningerne over? eller hvordan?

Og kan jeg tilslutte almindelige højtalere til anlægget (den er med indbygget forstærker)

Og en standard 12v, fra en ac adapter er det nok?

Er der andre der har gjort dette med held? Er der nogen faldgrubber?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-04 10:43

Du kan bruge almindelige højtalere.
Om en omformer, fra 230 v~ til 12 V=
Omformeren skal klare radioens strømforbrug.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-04 11:02

Normalt en særdeles ringe ide. Bilstereo er født til at yde deres nominelle effekt (normalt ca 12W -også selvom der står 4 x 45Watt på apparatet) i4 ohm. Alm stuehøjttalere er normalt 8 ohm. Dvs du kan trække den halve effekt ialt ca 6W pr kanal. Din strømforsyning skal være balanceret temmelig godt og yde 14,4Volt (normalt ladespænding i en bil). En ordentlig strømforsyning på det antal Amp. som bilradioen kan trække (det står på radioen) er ikke gratis. Detfor løber det alt sammen op, hvis det skal gøres ordentlig.

Et bedre råd kan være at finde en god reciever eller et mini anlæg på et marked.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:03

Klip Iso stikket af, hvis du har farvekoderne på kablerne. Det står normalt på apparatet eller i instruktionsbogen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:04

De der små bitte sorte multi AC adaptere på nogle få Watt er alt alt for lille.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:06

Umiddelbart skal du bruge en stabiliseret strømforsyning på 14Volt helst 10Amp (7-8Amp kan nok lige klare det).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:07

Stuehøjttalere kan da bruges, men det bør være højttalere med en særdeles god virkningsgrad (meget lav drifteffekt).

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 05-07-04 11:08

ok, hvor meget koster sådan en strømforsyning, og hvor køber man en sådan?

Jeg har en gammel forstærker som jeg regner med at bruge som poweramp, kan det så funktionere?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:23

Uden at ville hænges på beløbet nærmer du dig vist en femhundrede mand (OK ELEKTRONIK 75629577).

Hvis du har en line-udgang, kan du godt trække en power amp. Line out fra bilstereoen til en aux-in eller tape in. Men det er stadig en noget halvdårlig løsning. Nødløsning kan være en lille spændingsdeler på højttaler udgangen og derfra til indgangen på forstærkeren. Resultat = forvrængning fra to udgangstrin. Det ringeste sætter standarden (bilstereon). Bil-headsets har aldrig været berømt for at lyde godt. Du skal have en ordentlig antenne. Bil-CD er lavet til at være stabile i en bil (rysteri) og ikke til at lyde godt. Dvs brug mange penge uden det fedeste resultat. Sådan noget bør du kun lave hvis du har tingene liggende i en rodekasse. Skal du ud at købe alting, løber det lynhurtigt fra dig.

For få penge burde du kunne finde noget brugbart på et loppemarked eller i den blå avis, der lyder langt bedre. Folk har masser af kasserede anlæg til at stå, fordi de har købt enten fint nyt B&O eller et eller andet latterligt minianlæg eller home-cinima og hvad alt skramlet nu hedder.

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 05-07-04 11:31

ok, sætter det lidt i perspektiv...

Jeg har købt en headunit til 50kr, med cd (nærmest ligeglad med radiodelen) og bygget en kasse til den, har forstærker etc. liggende

Og sagen er den, at jeg gider ikke 'bare' have et gammelt minianlæg op, det skal være lidt specielt ;) og derfor synes jeg det kunne være interessant med en bilradio, bare kald mig sær...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:43

Har du andre sjove ting - f. eks et bilbatteri? Så kunne du lade dette op, og trække radioen så længe det kan holde strøm. Evt. sætte en lille balanceret strømforsyning på konstant og brug bilbatteriet som en gigantisk kondensator til strømreservoier. Det kunne være fed nok.

Umiddelbart ville jeg i første runde glemme din gl forstærker og prøve kun med headuniten i første omgang. Har den 4 udgange, kunne du jo prøve at bi-ampe højttalerne. Dvs adskil delefiltret sådan at du kan føde bas for sig og mellemtone/diskant for sig. Det vil give lidt mere luft og headroom. Ligeledes puster du alt det ud af headunit'en du kan.
Husk du skal have delefilter indskudt mellem forstærkerdel og højttaler enhed ellers tilter mellemtone/diskant.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:49

Et par sjovt forslag.

Kan du finde en 6" eller 8" enhed med dobbeltmembran 8 ohm, så kan du tilkoble ialt 8 af dem på dit headset i fald den er fire kanals. Dvs 4 i hver side. Konstruer en eller anden skæg kasse med de fire enheder og hjælp den på toppen med en piezo diskant. Basserne parallelkobles to og to.

4 af de samme enheder eller et sæt gode 6x9" (kan findes til få penge i bilka) + to stk af en eller anden hamrende effektiv dunkerenhed. Lad det ene sæt udgange slæbe bassen, via en hulens stor serie spole og det andet sæt udgange slæbe toppen via en hulens stor seriekondensator.

Så er det snedkeren der bestemmer hvor sjovt det skal være.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:50

Hvad for noget kram har du til rådighed?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 11:51

Hvor mange penge må vi bruge?

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 05-07-04 12:03

jamen, jeg har nogen 3 vejs pioneer hjemmehøjtalere, som er nomineret til 10-250w, dvs. de er rimelig effektive. og det var så umiddelbart dem jeg ville bruge.

Hvis jeg bruger et bilbatteri, som der jo umiddelbart er billigere end en strømforsyning, og et ladeapparat - burde den da kunne spille nogen timer, ikke?

Tja 500-1000 udover det jeg har nu her, er sådan ca det jeg regner med..

Hvad med ISO stikkene? Det er dem jeg er mest ræd for at få til at fungere!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 12:12

Hvad fabrikat og type er headsettet. Har du farvekoderne på ledningerne (det står sommetider ovenpå kabinettet). Det er også sommetider sådan at man klistrer små sedler på ledningerne så man kan se hvad der er hvad.

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 05-07-04 12:19

det er en blaupunkt mp71, som jeg købte billigt af en kammerat, efter han havde været i et færdselsuheld... så derfor, fordi det er sgu ellers en halv dyr enhed! men han ville ikke mindes om den i en bil igen, forståeligt nok!

Det eneste jeg har er et iso diagram inde fra carsound.dk ( http://dev5.sites.dk/log/download/ISO%20Oversigt.pdf )der står så under strøm-ISO at der skal være forbindelser: pin 4: konstant plus pin 7: plus fra tænding. pin 8: stel
Jeg vil så gå ud fra at jeg skal benytte mig af pin 7 og pin 8? for strøm delen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 12:24

Yes 8 = minus på batteriet

fireren og syveren giver du konstant + (så radioen kan huske).

Hvis du lader batteriet op mens du spiller, tror jeg ikke det lyder rart - lad være med det.

Husk en sikring på 10 Amp mellem batteri og head unit.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 12:26

Den side du har fundet viser jo det hele.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 12:37

Det er muligt du kunne finde en trylleadapter hos T-Hansen. Ellers er det bare at skrive farvekoden ned, og klippe stikket af.

Normalt plejer man at have - på en tyk sort ledning. + på en tyk rød. "Tændings +" på en tyndere gul. Dernæst er højtalerne sådan noget som lilla + lilla med strib osv.

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 05-07-04 12:40

jeg tager til thansen i aften, skal nok vende tilbage når skidtet virker...

Tusind tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : nipmads

Dato : 05-07-04 12:40

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 12:43

At adkille delefiltre i dine Pioneer kan blive lidt værre, men fat mod. Blaupunkten har line udgange. To af dem tilkobler du til din forstærkers line-in og bruger forstærkeren istedet. Så tapper du heller ikke batteriet nær så hurtigt. Omvendt kan du købe en væsentlig mindre strømstærk strømforsyning hvis du hellere vil det. Så det er bare igang med projektet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 12:47
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 12:50

Glæder mig til at høre nærmere.

Fed radio iøvrigt. Men du godeste 4 x 25Watt og 4 x 47 i spidsen. Der ville antagelig gå ild i uniten hvis den skulle levere det.

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 05-07-04 13:19

ja, jeg glæder mig også gevaldigt!
Nu venter jeg blot på at min kammerat sender mig det keycard der hører med, og/eller en kode! Hvis ikke han sender det, er jeg på spanden, eller hvis han ikke kan finde den!

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 05-07-04 13:21

har lige fundet noget interessant ved thansen:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=273902088&n=469331449&pn=662680920

ville den kunne bruges som strømforsyning?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-04 13:56

Ja umiddelbart kan den, jeg kan dog ikke garantere for at den ikke laver ballade i bilradioen. Er den ikke stabiliseret godt nok, kan du få brum. Men prøv det da.