/ Forside/ Interesser / Rejser / Feriesteder / Spørgsmål
10  qfha 400
Alanya el. Side?
Fra : ramsland
Vist : 1413 gange
20 point
Dato : 05-07-04 00:06

Er der nogen der har erfaringer med disse 2 byer i Tyrkiet? Vi ved ikke hvilken vi skal vælge. Mit indtryk er, at Alanya er en stor turistpræget by, mens Side er noget mindre. Håber der er nogen der kan fortælle lidt om det

Kommentar
Fra : LarsNic

Dato : 05-07-04 00:10

Alanya er stor - turistpræget og pragtfuld!!!
Efter flere ferier i Alanya - tog vi en enkelt i SIde - hvilket vi fortrød - og vender næste gang tilbage til Alanya

Kommentar
Fra : ramsland

Dato : 05-07-04 00:17

Mange tak for dit svar. Kan du fortælle lidt om hvilke fordele der er i Alanya frem for Side? Jeg har læst om niget der hedder waterpark el. lign. Ved du om dette ligger langt væk fra Alanya og om der er nogle ture dertil?

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 05-07-04 00:23

Ja der er et meget stor Aqualand i Alanya, kommer jo lidt an hvor du skal bo henne i byen mht afstanden Men der kører jo dolmus hele tiden så ikke noget problem.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 05-07-04 03:59

Du kan læse lidt om Alanya her>>> http://www.sunsearch.info/alanya/danish/frontpage/alanya.php
Der står også en smule om Side.

Mvh.
dbl

PS! Skal selv til Alanya til september.

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 20 point
Dato : 05-07-04 12:49

Hej Ramsland

Jeg vil også lige give mit besyv med. Har været i Alanya 4 gange (bla. år 2003 og 2002) og Side 1 gang (1999). Det er 1000% sikkert, at vi vil til Alanya igen og overvejer sågar at købe en ferielejlighed dernede.

Alanya er turistpræget ja! Men stemningen er ekstremt hyggelig, gæstfriheden er STOR og det er BILLIGT!

Gennem hele Alanya går en stor hovedvej (Atatürk Str.), midt i Alanya ligger et stort forbjerg med en rigtig flot borg på toppen. Til højre for (hvis man står på Atatürk og kigger på borgen) forbjerget ligger Kleopatra stranden og til venstre ligger Øststranden. Ved Kleopatra stranden er flest "åbne" lidt markedsagtige butikker, hvor priserne er billige, og hvor man kan købe mange ganske udemærkede kopivarer (dog ikke parfume, som man skal holde sig fra). På denne side af bjerget, er der også mange mindre restauranter, hvor priserne er billige.
Ved Øststranden er der flere rigtige butikker med glasdøre og prismærkning, og hvor man kan købe ægte mærkevarer. Her ligger også mange rigtig gode restauranter og spec. fiskerestauranter.

En restaurant jeg vil anbefale ligger på vandsiden af Atatürk Str. ca. ud for bjerget. Restauranten hedder La Plaza og der kan du få "SPIS HVAD DU KAN" for ca. 60 kr. + drikkevarer. Der er ca. 20-25 messer (forretter), 5-6 slags kød og tilbehør (hovedretter) f.eks. ris, kartofler osv. og et kæmpe ta' selv kagebord og isbar.... ALT sammen tyrkiske specialiteter. Nam nam

Fra midten af Atatürk Str. vil jeg tro der er ca. 8-10 km ud til Aquaparken, men der kører som andre har nævnt Dolmus hele tiden, og alle rejseselskaberne samt mange lokale bureauer sælger ture derud. Vi handler stort set altid med de lokale bureauer, og har altid fået god behandling og gode priser (men er man ikke tryk ved det, kan man jo bare handle med rejsebureauet).

Nogle af de ting jeg mener, I bør se, hvis i tager til Tyrkiet er:

Pamukkale "bomuldsslottet/bjerget", det er små hvide "terasser" afsat af det kalkholdige vand, der i mange år er løbet ned af bjerget. Der er "helbredende" vand i de små terasser, men man må ikke bade der længere. Istedet bliver noget af vandet afledt over i en pool, hvor man så kan bade. (normalt 2 dages tur)

Kapadokien. For 10-12 millioner år siden var flere af området bjerge aktive vulkaner, så området blev dækket af et tykt lag lava. Igennem årtusinder har vand, vind og floder konstant forandret landskabet. I dag er Kapadokien et smukt område, hvis historie strækker sig mere end 5000 år tilbage. Her finder man f.eks. flere hundrede underjordiske byer, der er forbundne via tunneller. Lavalaget var forholdsvis blødt, hvilket gjorde det muligt at konstruere hele byer under jorden. Du kommer dertil med taxa eller ved at deltage i en arrangeret udflugt. Stedet ligger i det centrale Anatolien, ca. en times kørsel fra byen Kayseri.

Damlatasgrotten er en drypstensgrotte ved Kleopatrastranden. Grotten blev opdaget i 1948 og er siden blevet kendt, fordi det menes, at den kan helbrede og lindre astma og gigt. (Grotten ligger for foden af bjerget)

Vandfaldet i Manavgat er et billedskønt og populært udflugtsmål for såvel fastboende som turister. Tag med rutebilen fra Alanya til Manavgat, hvor du skifter til en Dolmus, der går til ”Selale” (vandfald på tyrkisk). Her er restauranter og gode steder at tage på ”skovtur”.

Alle ovenstående ture bliver arrangeret af alle rejsebureauer med respekt for sig selv, og også af lokale bureauer.
Derudover er der masser af muligheder for bådture, rafting, vandsport osv. Sidste år var vi ude at dykke med en lokal. Det var en oplevelse for livet... 2 dyk á 20 min. hver, hvor vi ved 2. dyk svømmede ind i en grotte... og jeg fodrede en fisk med nogle muslinger og så en søpølse! Det var helt vildt.

Nå det var en ordentlig smøre, men du kan vel nok høre, jeg har tabt mit hjerte til Alanya. Spørg endelig, hvis der er noget du vil vide.

God sommer.

Mvh/mira

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 05-07-04 14:12

Hej Ramsland.

Kan kun give de andre ret. Alanya er en fantastisk by, stor og turistpræget ja, men helt sikkert et besøg værd. Chamira beskriver byen som jeg selv ville have gjort, og selvom byen er stor med ca. 150.000 indbyggere så er det utrolig nemt at finde sin vej rundt. Der er faktisk kun to store gader, hvoraf Ataturk er den ene. Hotellerne er fordelt henholdsvis ved stranden og ved Taurus bjerget, som er meget smuk - især om aftenen. Det er et flot syn at stå på havnen om aftenen og kigge op mod bjerget.

Jeg var i Alanya sidste år og hver morgen omkring kl. 5.00 blev vi vækket af muezzinens kalden til bøn, da solen stod op. Det var fascinerende at høre, hvorledes de 3-4 nærliggende moskeer synes at kappes om at påkalde sig de troendes opmærksomhed. Efter et par dage kom jeg til at synes om lyden. Og i dag kan jeg ligefrem savne det, selvom jeg i starten fandt det irriterende og altid kom til at tænke på Hjem-is bilen her i Danmark.

AKTIVITETER/FORLYSTELSER I ALANYA:
Vandsport: Jetski, bananbåd, paragliding osv. findes på Kleopatra-stranden. Hamam: Findes der adskillige af i byen. Man kan som regel blive hentet på sit hotel og sat af samme sted når man er færdig. Kanon oplevelse, som jeg bestemt tør anbefale, men da behandlingen er lidt hårdhændet, er det en god ide at tage den, inden man er blevet rød og øm af solen. Hertil kommer, at det er en god start på en solferie at få fjernet alle døde hudceller.

Noget andet der er værd at opleve er at tage med på en landbytur. Man bliver inviteret indenfor hos en familie i bjergene, og har man tilbragt et par dage i den hektiske by Alanya bliver man temmelig forundret over pludselig at stå ansigt til ansigt med Tyrkiets virkelige fattigdom. Jeg vil anbefale at man venter med denne tur til man har oplevet en moské i byen - moskeén og landsbyskolen i bjergene viser med al tydelighed, hvor fattige bjergfolket er.

Waterplanet: 65000 m2 stort vandland med rutchebaner, bølger osv. Ligger ca. 30 km fra Alanya i retning mod Side. Dykning: Masser af udbydere på havnen, der kan også tages certifikat.

Tja, mulighederne er mange i Alanya, og da jeg var der sidste år besøgte vi også Side som du omtaler. Ikke en by jeg var særlig begejstret for - ja undskyld udtrykket, men jeg fandt den røvkedelig sammenlignet med Alanya - men igen, det kommer jo helt an på hvad det er man søger. Eneste seværdighed jeg kan huske fra Side er den gamle bydel, som til gengæld var ret så spændende, hvis man er til ruiner.

Rigtig god ferie

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 05-07-04 14:23

Vil lige indskyde at dolmusbusserne er på vej væk fra Alanya's gader. I stedet kan du bruge de lokale busser (dem med den orange stribe) pris: ca. 3.50 kr.

http://www.sunsearch.info/alanya/danish/

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 05-07-04 15:07

vil bare sige ret meget mere kan man vist ikke få for 20 point - kan du så komme afsted eller springer jeg squ foran dig i køen

Godkendelse af svar
Fra : ramsland

Dato : 05-07-04 17:00

Tak for svaret Chamira.