/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
allergivenlige hunde..
Fra : SACA2
Vist : 1975 gange
50 point
Dato : 04-07-04 17:50

Jeg vil høre om nogen har erfaring med om der findes nogle hunderacer, der er lettere at tåle for allergigere end andre...

Accepteret svar
Fra : asim1

Modtaget 60 point
Dato : 04-07-04 18:06

Der findes forskellige hunde, som egner sig udmærket til familier der har allergi. F.eks. kan jeg nævne hunden, Coton de tulear, som er medlem af Bichon familien. Coton de tulear er en glad lille ”bomulds” hund, som har fået sit navn fordi dens pels føles som bomuld. Den bliver ca. 32 cm oh vejer mellem 4-6 kg. Hunden fæller ikke, og det siges at være en rigtig allergi venlig hund.

http://www.hundeinfo.dk/Hunderacer/C/Coton_de_tulear/

her kan du se hunden

Asim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-04 18:06

Coton De Tulear eller "bomuldshunden" siges at være god til allergikere.

Men der er forskel på allergikere, så det er nok noget med at lade det komme an på en prøve.

Hvem er det, der er allergisk? Allergisk overfor hvad? Hvor slemt er det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-04 19:00

Hunde som ikke fælder er nok de mest allergivenlige.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-07-04 19:10

Culy Coated Retriever er også god for personer med allergi. Meeen det har jo noget at gøre med hvad man er allergisk overfor.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 19:41

Jeg er selv allergiker og har fået en masse råd i tidens løb, men for ikke at løbe med en halv vind slog jeg lige op på Astma & allegiforbundet og fandt hvad der står om husdyr
http://astmaallergi.regado-dev.dk/regado.jsp?type=page&id=147

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 04-07-04 19:49

Jo bomuldshunden ser rigtig sød ud...og det er en lille hund vi tænker på...men er der andre små hunde?? Jo det er forskelligt med allergi fra menneske til menneske...men jeg vil da gerne høre om der er andre der har erfaringer..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 20:00

Du skal i hvert fald holde dig de helt korthårede, men som A&A forbundet skriver så er der ingen hunde der er allergivenlige hvis du har allergi for hunde. Nogle er værre end andre og dette udnytter avlerne til at kalde dem allergikervenlige og det kan der jo komme en lille tragedie ud af hvis det ikke går.
Sørg for at allergikeren får lejlighed til at være sammen med dyret. Hvis det er et barn så lad være med at forsøge for hos børn kan allergien blive kraftigt forstærket efter længere tids samvær med et pelsdyr og det er jo heller ikke let at skulle af med et dyr som barnet har kastet sin kærlighed på.
P.S.! Jeg har selv en korthåret hund selv om jeg ikke burde have nogen, og det er uden tvivl en dumhed, men jeg er nok ikke meget bedre end børnene, der bliver dog ikk etale om en afløser når den tid kommer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 20:01

Sorry der skull ehave stået 'holde dig fra de helt korthårede'

Kommentar
Fra : babee

Dato : 04-07-04 21:49

skal lige siges at det er skæl man ikke kan tåle det har ikke noget med hunden at gøre

Kommentar
Fra : BareAnonym

Dato : 04-07-04 23:44

Hej SACA2.

Jeg har selv en meget allergivenlig hund af racen Chinese Crested, i daglig tale en kinesisk hårløs. Det "gode" ved racen er at der også findes en chinese crested, powder puff (ja træk vejret indimellem :) der er langhåret. Den har en fin pels, og fælder ikke. Dog kan den godt fælde når den er et års tid, men den har ingen underuld den skal af med eller lign. Normalt er folk allergiske overfor hundehårene eller "skellene", men chinese crested hundene har ikke det gen der gør at de fleste nyser og øjnene løber i vand. Min kæreste fik konstateret totalt hunde, katte og hesteforbud for ca. 1 år siden og der drømte jeg om en golden retriever. Den drøm braste med beskeden om allergi! Vi prøvede at undersøge en evt. vaccination til ham, men det virkede lægen som om at det var en meget dårlig idé. Jeg fik så en venlig mail fra en der havde set mig søge efter en allergivenlig hund, hendes veninde og venindens barn var MEGET allergiske - multiallergiker, og de havde en kennel i det jydske med racen. Det er en smags sag om man er til chinese crested hundene, med eller uden hår. Vi har dog en med hår, powder puff, og sikke en dejlig nem race.

Du kan se de få kenneler med hundene her: http://www.kennelcronhammar.dk/DK/Frameset.htm & http://hjem.get2net.dk/kennelmexi/index.htm & http://www.caprioso.private.dk/index.htm & http://drewer.homepage.dk/ & http://www.chinesecrested.dk

Der er også en del kenneler i Sverige, som har racerne, dem kan du se her: http://www.surf.to/chinese-crested

Jeg håber at du kan bruge det til noget - ellers skriv bare igen..

For at tjekke om hundene og om man HELT sikkert kan tåle dem, er det en god idé at besøge en kennel med dem :)

Med venlig hilsen

Ann Nielsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-04 23:48

Nogen mennesker kan ikke tåle hunde uanset om de er "allergivenlige" iform af hårløs, bomuldspels og hvad der ellers bliver brugt som argument for at de er egnede for allergikere. Men omvendt er der mange der tror sig allergisk over for dyr uden at være det. Så medmindre det er undersøgt, at det direkte er hunde vedkommende ikke kan tåle, kan evt. allergi jo have mange andre årsager.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 04-07-04 23:58

Nu var det ikke en diskussion om allergi jeg ville ind på men små hunderacer der var erfaring for at allergigere kunne tåle bedre!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 09:11

Nej, men hvis du læser BjarneDs link vil du se at nogen mennesker ikke kan tåle hunde, allergivenlige eller ej. og derfor er det grundlæggende vel at konstatere om det i det hele taget er hunde vedkommende er allergisk overfor, og hvis det f.eks er et barn i familien der er allergiker er valget vel ikke om man kun får "små" gener fordi hunden er allergivenlig, eller om man vælger ikke at have hund p.g.a. at allergien kan forværres selv om man prøver på at holde barn og hund adskilt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 10:54

SACA2, jeg ville nok ikke have en hund i dag hvis jeg havde vist jeg var allergisk over for dem, men jeg troede lidt naivt, at når man var konstateret allergisk for katte så kunne man godt have en hund, men da vi først havde hund udviklede jeg også allergi for hunde og specialisterne fortalte, at det er meget normalt.
dova's kommnetar er bestemt relevant især hvis der er tale om børn, men du har selfølgelig lov til, at gøre som du vil, men mine indlæg og åbenbart også dova's er altså velmente informationer og råd.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-07-04 17:45

Det er jo også derfor jeg stiller spørgsmålene: Hvem er det, der er allergisk? Allergisk overfor hvad? Hvor slemt er det?

Jeg ville ALDRIG vove at give et allergisk barn en hund, -uanset hvad!

En voksen, der får en hund trods risiko for allergi, -kan jo gå i gang med den langvarige og smertefulde desensibilisering, -hvis der da ikke er mange andre ting, han er allergisk overfor.

Hvis man er allergisk overfor mange ting: græs, birk, støvmider, andre dyr o.s.v. så skal man ikke have hund.

Hvis man anskaffer en hund, så har man ansvaret for den resten af dens liv, uanset om man har allergi eller ej.

Men spørgsmålet var, om der var nogle hunderacer, der var lettere at tåle for allergikere end andre. Ikke om man burde anskaffe hund eller ej når man er allergiker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-04 18:26

Jeg må indrømme, at spørgsmålet går specifikt på hunderacer, men lidt sund fornuft er vel ikke så ringe endda.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 06-07-04 18:40

Jeg lukker spørgsmålet...og takker...bomuldshunden var et dejligt bud...jeg gider ikke deltage i den allergiske diskussion for jeg har selvfølgeligt gjort mig mine tanker og overvejelser.... og smiler...jeg finder overhovedet ikke desensibiliseringsbehandling smertefuld..men besværligt at rende til lægen i tide og udtid...

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 06-07-04 23:39

Tak for svaret asim1.
         ja jeg må sige dig tak for at du holdt dig til emnet...jeg var ikke "her" for at diskutere om jeg burde anskaffe mig sådan en hund eller ej...Den afgørelse tager jeg selv.

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 07-07-04 07:03

Ja s¨ådan er det desværre mange gange i dette forum folk.Held og lykke med købet.

Asim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-07-04 17:18

Ja sådan er det da HELDIGVIS for det meste i dette forum!!! Alle endelige beslutninger tager man selv. Vi kan allesammen kun råde og komme med vores erfaringer. God fornøjelse med hunden. Det er altså også mange år siden, at min ex-mand blev desensibiliseret. Jeg er glad for, at der er sket fremskridt siden da.