/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stiga SP 340 benzin kædesav
Fra : bpedersen
Vist : 7613 gange
50 point
Dato : 04-07-04 17:21

Hej.

Vi er en spejder trop som har købt en Stiga SP 340 kædesav. Men vi har fået nogle problemer med den.
Saven vil ikke rigtig starte og når vi endelig får den startet, går den i stå når vi giver den noget gas. Vi har haft en fagmand til at indstille den en gang, men kort tid efter var den galt igen. Kan det evt. være noget inde i motoren (vi bruger selvfølgelig 2takts benzin). Hvad gør vi?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 17:35

Det er vigtigt, at I ikke fylder mere 2 takts olie i benzinen end producenten foreskriver, Sikkert 2 %.
Det kan også være at karburatoren er stillet til for "mager" blanding i tomgang, men det skal I være forsigtig med at pille ved når I ikke har meget forstand på det.
Benzin/olie blandingen er meget vigtig.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 04-07-04 17:39

Ja men vi har haft en fagmand til at indstille den en gang, hvorefter vi ikke har pillet mere ved den. Men det går alligevel galt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 17:50

Jeg må tilstå, at jeg ikke kender Stigaen der er en hobby/havesav, men på de fleste skal man rykke chokeren ud indtil den slår et par "prutter" og så ind med chokeren, starte igen og så give gas med forsigtighed indtil den tager gas helt frit. Hvis saven ikke rigtgt får lov at arbejde kan der være for meget olie i forbrændingskammeret, benzinen fordamper og olien bliver tilbage og lægger sig på tændrøret så der ikke kan dannes en ren gnist. Tag tændrøret ud og tør det godt af med en blød tør klud, træk i snoren et par gange og monter tændrøret igen. Spænd ikke for fast da det bare skal sidde så det er tæt.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 04-07-04 18:59

hej
prøv at hælde bezinen af og hæld "frisk" olie-blandet benzin på. Hvis man opbevarer benzin for længe, taber det "gassen" og du kan få de problemer du beskriver. Det passer jo meget godt med, at den kørte godt da du fik den, men efter du har hældt din egen benzin på, driller den igen.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 04-07-04 20:16

Hej.
Luftskruerne skal skrues helt i bund og derefter en omgang ud på dem begge to. Det er dem, der står H og L ved. Benzinblandingen må hellere være lidt mere "fed" end det, der står angivet, Hvis der står 2% sker der ikke noget ved at blande benzinen til 4 %. Det ekstra gør at maskinen dels bliver smurt ekstra og at den har lettere ved at køle. Dette gælder alle 2-taktmotorer. Bland selv benzinen. Tag 0,2 l 2-taktsolie og hæld det i nøjagtig 5 liter benzin. Det giver en 4% blanding. Husk at ryste dunken inden du hælder benzin på.
Prøv at sætte et nyt tændrør på. Det kan være det, der er brændt ud. Men sørg for at det er det rigtige tændrør.

Med venlig hilsen

Peter.
www.bottruphavemaskiner.webbyen.dk

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 04-07-04 21:52

Det med luftskruerne er den noget der gælder lige denne model eller hvad og når man har gjort som du skriver skal man så ikke stille på de to skruer mere??
Skal man ikke skrue på tomgangsskruern??

Accepteret svar
Fra : Botgaard

Modtaget 50 point
Dato : 04-07-04 22:04

du skruer de to H og L skruer i bund og derefter 1 omgang ud. Dette gælder alle 2-takts-motorer. Når den så er i gang, kan du finjustere. Det gælder tomgang men også at den yder det den skal både ved Høje og Lave omdrejninger. Og derefter er det ikke nødvendigt at stille på dem yderligere. Tomgangsskruen skal stilles sådan at kæden står stille i tomgang uden at motoren går i stå.

Ring hvis det er noget, du vil have forklaret over telefonen i stedet.

Peter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 09:00

I skal tjekke om luftfiltret er stoppet. En kædesav skal renses grundigt og tit fordi den meget hurtigt bliver stoppet til af støv savsmuld o.s.v.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 05-07-04 11:21

Rengøring og oliepåfyldning betragter jeg som en selvfølge. Det bør man gøre hver gang man fylder benzin på. Lige tjekke at der er rent omkring luftfilter og smørrehullet til kæden. En god savfører har styr på sådanne ting.

Peter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 14:15

Ja Botgaard, sådan noget som rensning betragtes som en selvfølge af os der er vant til at bruge en kædesav. Men der er rigtig mange der ikke gør, og som til sidst står med en helt ødelagt, sammenbrændt sav.

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 12-07-04 20:14

Tak for svaret Botgaard.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 12-07-04 21:50

Selv tak. Rart at man kan hjælpe andre og få seriøs hjælp, når man selv har brug for det. Held og lykke med saven og husk nu sikkerheden. Sikkerhedsbukser, støvler og hjelm med høreværn. Ungerne skal jo se at de voksne kan gå foran som et godt eksempel.

Peter.