/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Laderelæ "smelter"
Fra : Dullermaren
Vist : 665 gange
50 point
Dato : 18-06-02 16:28

Min Carina II fra 85´ ødelægger laderelæ´et få minutter efter det er skiftet. Vi har prøvet at måle på det, der er alt for høj spænding ca. 24Volt på spolen i lade relæ´et, hvorfor er der det og hvad gør vi ved det?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 18:14

> Min Carina II fra 85´ ødelægger laderelæ´et få minutter efter det er
> skiftet. Vi har prøvet at måle på det, der er alt for høj spænding ca.
> 24Volt på spolen i lade relæ´et, hvorfor er der det og hvad gør vi ved
> det?efale et mærke?

Jeg ved ikke lige hvad der skal ligge på spolen af spænding, men jeg går ud
fra at du har undersøgt at der ikke er noget som belaster mere end de 45-80
Amp som man max. må trække fra generatoren. Hvis du har undersøgt at den
ikke bliver belastet for meget (har målt det), ja så er du måske nød til at
skifte generatoren.
Men umiddelbart lyder 24 Volt nu ikke som om det er ALT for meget. Den skal
jo afgive 14.4V så det bliver 10 Volt til at regulere på hvilket synes ok.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : karl_ejner

Dato : 18-06-02 23:30

Kontroler B+ (det tygge kabel ) fra generatoren til batteriet via starter, hvis dette har
dårlig forbindelse lader generatoren for meget.

karlEjner

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 22:47

> 24V er sgu for meget, så vil det godt nok brænde af. Problemet er bare at
> det er laderelæet der skal styre volten og amperen. HMM så skal der lige
> tænkes. Det må være feltviklingerne inde i generatoren der er kortsluttet
> til selve ladestrømmen så den går i "selvsving". Generatoren skal skilles
ad
> og kontrolleres indeni.

Hvordan kan spændingen STIGE hvis der er viklinger der kortslutter?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 19-06-02 12:47

"Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3d0faa49$0$720$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > 24V er sgu for meget, så vil det godt nok brænde af. Problemet er bare
at
> > det er laderelæet der skal styre volten og amperen. HMM så skal der lige
> > tænkes. Det må være feltviklingerne inde i generatoren der er
kortsluttet
> > til selve ladestrømmen så den går i "selvsving". Generatoren skal
skilles
> ad
> > og kontrolleres indeni.
>
> Hvordan kan spændingen STIGE hvis der er viklinger der kortslutter?

I en generator er der 2 slags viklinger. Man har de store viklinger som
ladestrømmen dannes i. Og så har man feltviklingerne. De ligger på den
roterende del (ankeret). De får så strøm fra laderelæet gennem kullene. Jo
mere strøm til feltviklingerne, hvilket gør ankeret mere magnetisk. Jo mere
ankeret er magnetisk jo mere strøm dannes der så i de store viklinger. På
den måde styrer laderelæet hvor meget generatoren skal yde.

Hvis så de 2 sæt viklinger for forbindelse med hinanden så løber det hele jo
løbsk.
Jamen hvordan kan de så få forbindelse med hinandenn år det ene sæt roterer
og det andet stå stille?? Det kan de omme i bagenden hvor kullene og
diodebroen sidder. Kullene havde jo feltstrømmen. Ladestrømmen, som er
vekselstrøm passerer op igennem diodebroen hvor den bliver omdannet til
jævnstrøm.

Jeg vil da også lige indrømme at jeg aldrig har set sådan en fejl før. Men
jeg kan ikke rigtig se hvad det ellers skulle være. Og det var jo også kun
et forslag.

Håber forklaringen er til at forstå .

MVH Niels

Godkendelse af svar
Fra : Dullermaren

Dato : 20-06-02 06:59

Tak for svaret Niels Olsen.
Jeg har skiftet både generator og relæ´så nu virker skidtet igen.
Tak til alle

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-06-02 10:53

"Dullermaren" <Dullermaren.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:lddQ8.2781$va.285662@news000.worldonline.dk...
> Tak for svaret Niels Olsen.
> Jeg har skiftet både generator og relæ´så nu virker skidtet igen.
> Tak til alle

Velbekomme, skulle det være en anden gang.

MVH Niels