/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Manglende lyd
Fra : spock28
Vist : 348 gange
220 point
Dato : 03-07-04 15:11

Jeg har mistet al min lyd efter, at jeg har forsøgt at forbinde mit tv til computeren. Jeg har prøvet alt (tror jeg), opdateret driver, geninstalleret lydkortet m.m. Der er hverken lyd på computeren eller på tv'et.
Er der nogen der kan hjælpe mig? Og vil lyden forsvinde igen næste gang jeg ser tv via computeren?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-04 15:27

Jeg går ud fra at du har et TV-out kort.
Har du forbundet TVkortets udgang med lydkortets indgang.
(den lille ledning som fulgte med )
Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-04 15:30

spock28 - du kan nå, at slette det andet spørgsmål endnu.
Bare gå ind på spørgsmålet - og rul ned.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 15:38

Jeg har TV-out kort. Der var ikke noget i vejen første gang jeg prøvede, hverken med tv- eller computerlyd. Hvorfor skal jeg slette det andet spørgsmål?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-07-04 15:42

Du har nok brændt dit lydkort af i computeren.
Prøv at højreklikke på denne computer og tryk egenskaber og hardware og enhedshåndtering, og se om der er nogle fejl-markeringer ud for dit lydkort.
Prøv hvis du har et særskilt lydkort i computeren at flytte det over i et andet slot (Klemrække)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 16:02

Der er ingen fejlmarkeringer ud for mit lydkort. Jeg har ikke et særskilt lydkort, så jeg kan ikke flytte på noget. *S*

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 16:10

Ups... du har vist rodet med den antennetilslutning medens der var strøm på enten din computer eller strøm på dit antennekabel . IKKE godt : Der kan være mere end 5 v. spændings forskel på din comp. og et tilsluttet antennekabel. Især hvis du er tilsluttet en antenneforening eller bruger antenneforstærker

Lyder svært som et lydkort der er støget til de evige komponent marker.

Sørg altid for at der ikke sidder noget i 'den anden ende', når du monterer/afmonterer et antennekabel til en enhed. Gælder faktisk også både tv, videobåndoptager og dvd !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 16:15

Hvordan hænger dette sammen :

Citat
Jeg har TV-out kort
..og :
Jeg har ikke et særskilt lydkort

???

Er der ikke lyd på dit tv kort ? I så fald har du brændt on-board chippen til din lyd på bundkortet af, hvilket lyder mystisk, hvis du ingen gule markeringer har og Windows kan finde din hardware.

Har du tjekket for hardware konflikter mellem lydchip og tv-kort ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 16:54

Det var jo ikke et antennekabel, men et s-vhs/dvd kabel eller hvad det nu hedder. Jeg ved ikke om der er lyd på mit tv-kort, der er kun skærm og s-vhs udgang. Der er ingen gule markeringer og Windows kan sagtens finde min hardware - i følge Windows er der ingen fejl. Der er heller ingen lyd på computern, så kan det vel ikke være en konflikt mellem lyd- og tv-kort.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 17:11

Joeh... det kan det godt være. Hvis de 'slås' om samme adresse, DMI kanal, port eller interrupt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 17:13

Okay - hvordan tjekker jeg det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 17:20

Start->Indstillinger->Kontrolpanel->System->Enhedshåndtering vælg : Enheder for Lyd,video og spil og vælg [Egenskaber] knappen ..tjek så i de faner der kommer i denne pop-up.

..eller brug dettte program : http://www.webattack.com/get/aida32.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 17:32

Der er ingen konflikter - intet!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-07-04 18:10

Har du prøvet at tilbagestille din puter til før problemet opstod, det kan du gøre med ME og XP.

Du kan også:
I hjælp indsætter du: Fejlfinding af DirectX
Tryk på det blå link: Fejlfinding i forbindelse med directX
I ruden til højre trykkes directX-fejlfindingsværktøj
Kør guiden specielt hvor du kommer til lyd, læg også mærke til hvad der står nedenunder af bemærkninger.
VH Palle Hansen
NB: Det er ikke den store udskrivning at få et godt nyt lydkort, priserne starter ved 150kr.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 19:15

Fejlfinding af DirectX viste ikke noget. Jeg har fortaget en systemgendannelse, uden held.
MEN jeg har opdaget, at hvis jeg skruer helt op kan jeg svagt høre musik eller hvad jeg nu spiller.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-07-04 20:27

Bruger du de rigtige stik?
Et integreret lydkort har meget lav udgangseffekt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-07-04 21:03

Sådan justeres højttalernes lydstyrke
Åbn Lyde og lydenheder i Kontrolpanel.
Klik på Lydstyrke for højttaler under Højttalerindstillinger på fanen Lydstyrke.
Flyt skyderen mod højre eller venstre for at øge eller mindske lydstyrken for de enkelte højttalere, der er tilgængelige.
Hvis du vil flytte alle skyderne samtidigt, mens du gemmer deres relative positioner, skal du markere afkrydsningsfeltet Flyt alle skydere på samme tid.
Klik på Gendan standardindstillinger for at vende tilbage til standardindstillingerne for højttalernes lydstyrke.
ELLER:
I hjælp skrives bruge lydstyrke, her vælges også bruge lydstyrke
Åbn lydstyrke ved at trykke til venster, og se efter der ikke er vinget af for neden, og alle skydere skal være på mindst 1/2 styrke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 21:26

Alt det der er tjekket for langt tid siden *S*

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 21:46

Men I mener altså godt, at det kan være lydkortet der er røget sig en tur, selv om jeg kan høre lidt (meget lidt) når der er skruet helt op???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 22:09

Ja, det kan sagtens kun være forstærkerdelen du har 'smadret'

Jeg havde et lydkor,t hvor ALT andet end MIDI delen røg sig en tur

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 22:12

Jeg funderer lige på : Du har vel ikke sat dit højttaler stik i LINE-OUT istedet for SPEAKERS bag på .puteren ???

Det er nogen gange de simpleste ting, man ikke tænker på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 22:30

Mit højttalerstik sidder i Line-out, der er ikke andre muligheder foruden Line-in og Microphone. Der har den altid sat *S*

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 22:49

Jamen så forstår jeg bedre, med mindre du har aktiv forstærkning i dine højttalere. LINE-OUT er beregnet for LINE-IN i dit stereoanlæg (150 millivolt). En højttaler udgang giver op til 30 volt spænding.

Hvis dit højttaler udstyr har aktiv forstærkning (..som regel en volumekontrol på selve højttaleren/-e er batterierne flade, eller din strømforsyning til højttalerne er defekt/slukket.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 03-07-04 23:11

Det forstår jeg ikke. Jeg har 2 computere, begges højttalere er sat i Line-out (som foreskrevet i brugsvejledningerne) og det har da virket indtil nu. *S* Der er ingen batterier i højttalerne, de går direkte ind i computeren sammen med computerens egen strømforsyning.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-07-04 23:46

1.klik en gang på ikonet om lyd ved uret ,der skal ikke vælre et x om at slå lyden fra
2.har du et 5.1 lydkort kan du i kontro panel sætte om der er 2 eller flere på.
3.åbn windows media player og tjæk om lyden er skruet helt ned (el. andre lydprog.)
4.prøv at vælge det grønne stik bag på pc i lydkortet ,istedet for det gule(line out).skrur op for volume kontroller i test af det.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 04-07-04 07:09

Alt det der er jo tjekket. *S*

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 08:06

spock28 -> Det lyder altså ikke korrekt. Passive højttalere skal altid i SPK. Ofte er hunstikkene på et lydkort farvekodet som xou skriver.

LINE-OUT bruges som sagt kun til aktive enheder eller til LINE-IN i forstærkere. Alle aktive enheder kræver strøm. De fleste aktive højttalersæt kan dog, hvis strømmen slås fra, bruges som passive enheder. Bruges de som sådanne, skal stikket flyttes fra LINE-IN til SPK ellers forsvinder lyden næsten helt, da der nu kun kommer under en 1/10 del af den strøm der skal til, for at drive højttalermembranerne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 08:15

Ps. Hvis du har et stereoanlæg, så prøv at forbinde din computer's LINE-OUT til dette's tape LINE-IN el. AUX indgang. Du skal bruge et kabel med et han stereo-mini-jack i den ene ende og to phono-hanstik i den anden. Forstærkeren-/anlægget's source vælger skal da stå på tape el. aux, alt efter hvilken indgang du har benyttet.

Alternativt kan man bruge forstærkeren-/anlæget's CD indgang.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 04-07-04 09:20

Så er mine højttalere åbenbart aktive. De får jo også strøm direkte. Der er jo heller ikke ingen lyd på tv'et, så det må vel være computeren det er galt med (lydkortet) og ikke højttalerne, ikke? *S*

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-07-04 10:18

måske har du sat dit tv out i mans der var strøm i computeren.
lidt ide` igen men systemgendannelse burde have løs det.
1.start uden og genstart og indstallere driver på denne måde her:
start-kontrol panel-system-enehåndtering-find sound og klik på + find navnet på dit lydkort,dobbelt klik på det ,vælg opdate driver-den tilbyder selv at finde driver men svar nej ,find den selv,find placering af driver evt på din cdrom med driver.
2.fjern dit lydkort i bios hvis den sidder på bundkortet (sættes til desable)ellers tag det helt ud.genstart uden lydkort 2(eller 1 ??) gange og følg nr 1 foreslag igen efter du har sat det til igen.
3.skriv i kør hvis det er xp pro
sfc /scannow
4.boot fra din cdrom til windows og lav en repair

ellers er det vel lydkortet,vil jeg osse tro
ps. du kan osse bruge højtaler til warkman bærbare cdafspiller ....hvad skal du ellers bruge dem til NU.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 04-07-04 14:54

Det virker stadig ikke - jeg tror jeg køber et nyt lydkort!!!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-07-04 15:00

ok,var ude for det somme med grafikkort,men det hjælp efter noget tid.
www.edbpriser.dk
kig her

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-07-04 15:59

Har du prøvet at sætte højtalerne fra dit andet anlæg til?
Hvis du har en digital filmoptager med firewire, og har brug for at lægge dine film ind på puteren, kan du købe et lydkort med firewireindgang, hvis du alligevel skal ud at købe nyt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 04-07-04 17:10

Det er ligegyldigt hvilke højttalere jeg sætter til, lyden er minimal (næsten væk).

På lydkort-området er jeg fuldstændig "lost"... Hvilket kort kan anbefales, når jeg skal bruge det til pc-højttalere og tv'et???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-07-04 19:40

Hvis du bare vil sætte 2 højtalere på computeren, skal det være af PCI typen da de passer i de slot der er i comp.
Og så er der ingen grund til at købe kort der hedder 4.1 eller 5.1 eller mere, da de henholdsvis kan trække 2front og 2 bag og en midterbas, for den første, og for den anden kan ...osv. men et sådant kort kan også bruges til at spille på 2 computerhøjtalere.
Et af de mest brugte lydkort er: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13638
Jeg ved godt det er et 5.1 kort, men så er du også fremtidssikret, og til 162kr er det et af de bedste kort.
Eller find andre kort her:
http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=28
Lydkort har intet direkte at gøre med TV, men hvis du vil sende noget fra comp. til TV skal du have et grafikkort (Skærmkort) der har TV-out, og det sender også lyden. Og hvis du vil sende noget ind fra TV skal du have TV-ind (Men for at skifte kanal skal dog bruges et grapperkort i stedet)(TV-kort)
Du har jo nok et grafikkort med tv-out, heri monteres en ledning der løber hen til en skartstikkonverter hvori lydledningen også monteres (Fra lydkortet)
Der fåes et samlet konverterstik med ledninger mm. i en samlet pakke.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 04-07-04 20:25

Det er netop sådan et kabel jeg satte til før problemet opstod. Fra computerens grafikkorts TV-out (S-VHS) til tv'ets s-vhs indgang, samt fra computerens lydkorts Line-out (i stedet for mine højttalere) og til de respetive indgange på tv'et. Dette virkede ganske glimrende både med lyd og billede. Men senere var lyde altså bare væk fra det hele...

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 04-07-04 20:31

Kan det anbefalede lydkort 'Creative Sound Blaster Live! Player 5.1' godt anvendes sammen med WinXP? Det står ikke under systemkrav??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-07-04 21:24

Ja det virker glimrende til XP.
Du har åbenbart gjort alting rigtigt, så det er mærkeligt at lydenheden så ikke pludselig vil virke.
Dog mindes jeg at lydledningen fra komputeren sættes i skarstikket, så den eneste forbindelse fjernsynet har er skarstikket, men hvis det ikke er rigtig, så er der nok nogle der vil rette mig.
Højreklik denne computer, og tryk egenskaber/hardware/enhedshåndtering, Her bør ikke være nogle ("fejlmarkeringer med røde eller gule kryds til højre ud for nogle enheder")og gå til lydkort højreklik på enheder til "lyd, videoer og spil" og tryk på søg efter hardwareændringer. Så bør lydene virke, i hvert fald efter en genstart.
Hvis det ikke virker, plejer man at foreslå at højreklikke på lydkortet og trykke fjern(Den virker jo ikke i forvejen), (Men jeg er ikke klar over om du kan sige det til lydkortet) Og man skal ikke være bekymret, for efter en genstart, vil windows finde lydkortet og spørge om det skal installeres, og så kan det være den beder om driver fra en CD, eller lad den installere den bedste den selv kan finde, det er nok også ok.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 04-07-04 21:32

Alt det der er jo gennemprøvet. *S*

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-07-04 21:39

Så er der ikke andet end købe ny.
VH Palle Hansen