/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Sporløs
Fra : malerole
Vist : 1097 gange
150 point
Dato : 02-07-04 10:15

Hvor kommer jeg fra? Hvem er mine rigtige forældre? Jeg er plejebarn.
Det, jeg ved, er, at min plejefar var landmand og fisker. Hans navn var Hans Jensen, og han var født ca. 1790. Min plejemor hed Ane Olsdatter og var født ca. 1793. De havde selv en søn, som mærkelig nok hed Christian Larsen. Han var født ca. 1830. Vi boede alle fire i et hus i nordsjælland, nærmere bestemt i Lille Carlsminde, Torup, Strø herred, Frederiksborg amt. Man sagde, at jeg var født i København, men det er alt, hvad jeg ved. Kan nogen hjælpe mig med at finde mine rødder? Mit navn er Cristian Carl Frederik (eller Frederiksen), og jeg er født ca. 1839 og kom som helt spæd til min plejefamilie.
Mit barnebarns søn har været så venlig at skrive dette for mig. Han kalder sig malerole.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 10:32

Dit ? er bare super,
Har du søgt på Fs. for at finde Ane Olsdatter gift 1x ligeså med Hans Jensen, hvad med et arkivbesøg, det kan være der står noget om Chr.Carl, Freder's far der, og dog ved nærmere eftertanke og din teori om moderens hyrdetimer med Kong Frederik den syvende holder vand, finder du ikke kongens navn, men evt. hvis moderen, har fået et pengebeløb , er blevet gift med en der har påtaget sig faderskabet for din oldefar, jeg vil tage på arkivet for at finde oplysninger om din oldefar.
? ved du hvad der står på din oldfars dåbsattest ???
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 10:38

Det undre mig lidt at deres søn hedder Christian Larsen.eftersom manden hedder Hans jensen.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 10:50

Fra FS. kanske dette er Ane Olsdatter's førstemand
Senta

Husband
Ole OlsenPedigree

Birth:
Christening: 24 MAY 1759 Torup, Frederiksborg, Denmark
Marriage: 09 JAN 1791 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death: 05 SEP 1829 Torup, Frederiksborg, Denmark
Burial:

Father: Ole LarsenFamily
Mother: Kirsten Nortensen

Wife
Karen LarsenPedigree

Birth:
Christening: 22 JUN 1760 Torup, Frederiksborg, Denmark
Marriage: 09 JAN 1791 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Father: Lars Nansen OR AssingFamily
Mother: Anne Nielsen

Children

1. Anne OlsenPedigree
Female

Birth:
Christening: 07 JUL 1793 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Lars NielsenPedigree

Birth: About 1769 Of, Torup, Frederiksborg, Denmark
Christening:
Marriage: 18 MAR 1814 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
Anne OlsenPedigree

Birth:
Christening: 07 JUL 1793 Torup, Frederiksborg, Denmark
Marriage: 18 MAR 1814 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Father: Ole OlsenFamily
Mother: Karen Larsen

Children

1. Karen LarsenPedigree
Female

Birth:
Christening: 20 NOV 1814 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

2. Ellen LarsenPedigree
Female

Birth: 29 JUL 1817 Torup, Frederiksborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 10:57

Efter hvad der er på FS. er ane Olsdatter først gift med Hans jensen 1837.
senta

Husband
HANS JENSENPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 16 APR 1837 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
ANE OLSDRPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 16 APR 1837 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 11:18

her er ane Olsdatter første mand samt sønnen Christian Larsen, ? er hvilken af døtrene er mor til din oldefar ???
Senta
Samtlige personer i husstanden

frederiksborg, Strø, Torup, Lille Carlsminde, , huus, 51, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lars Nielsen, 72, Gift, , krøbling ,lever af sin jordlod,
Ane Olsdtr., 41, Gift, , hans kone,
Christian Larsen, 4, Ugift, , deres søn,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 11:38

Mulig kandidat til din oldefars mor Ellen Larsen, 26, Ugift, , tjenestepige, Birkerød s. Frederiksborg a.muligvis, kun gæt.
Senta
Samtlige personer i husstanden

kbhv, Sokkelund, Lyngby, Kongens Lyungby, , 1 hus, 64, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

WilhelmineFrederikke Dahl, 58, Enke, , lever af ejendommen og en jordlod, Odense
Laurine Tysk, 28, Ugift, , Wilhelmine Fr. Dahls søsterdatter, Odense
Conradine Tysk, 57, Enke, , Wilhelmine Fr. Dahls søster, Odense
Lars Jensen, 25, Ugift, , Wilhelmine Fr. Dahls søster, Besser s. Samsø Holbæk a.
Ellen Larsen, 26, Ugift, , tjenestepige, Birkerød s. Frederiksborg a.
Marie Kirstine Holst, 50, Enke, , Pensionist, København
Emilie Andrea Truelsen, 48, Ugift, , Pensionist, København
Thora Becker, 22, Ugift, , tjenestepige, København
Ingeborg Johnsen, 51, Enke, , ernærer sig ved spind og frugthandel, Søllerød s. Københavns a.

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 11:57

Jeg tror jeg vil se lidt på Wilhelmine Frederikke Dahl ,det er mange plejebørn hun har, måske mandens ??
Senta
Wilhelmine Frederikke Dahl, 57, Enke, , Lever af sine Midler,
Laurine Tydsk, 23, Ugift, , hendes Pleiebørn [Wilhelmine Frederikke Dahl],
Sine Meyer, 27, Ugift, , hendes Pleiebørn [Wilhelmine Frederikke Dahl],
Niels Frederiksen, 32, Gift, , Tjenestefolk [Wilhelmine Frederikke Dahl],
Jørgen Rasmussen, 35, Ugift, , Tjenestefolk [Wilhelmine Frederikke Dahl],
Inger Hansdatter, 29, Ugift, , Tjenestefolk [Wilhelmine Frederikke Dahl],
Ane Cathrine Andersen, 21, Ugift, , Tjenestefolk,
Christen Oxbølle, 27, Ugift, , Tjenestefolk,

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 02-07-04 13:09

Hej Senta
Tak for dine mange fine svar. Jeg kan ikke have det hele i hovedet, så jeg har måttet stille det op på følgende måde:

Ole Olsen
~Kirsten Nortensen
_______|_________
Ole Olsen
f. 4/5-1759
~9/1-1701
med Karen Larsen <<-- Far: Lars Nansen. Mor: Anne Nielsen
f. 22/6-1760
________|_________
Anne Olsen
f. 7/7-1793
~18/3-1814
med (1) Lars Nielsen
f. ca. 1769

~16/4-1837
med (2) Hans Jensen
f. ca. 1790
_________|______________________________________________
(1) Karen Larsen Ellen Larsen Christian Larsen
f. 20/11-1814 f. 29/7-1817 f. ca. 1830
~?????
____|_____________
Christian Carl Frederik
f. 22/10-1839

Er det rigtigt forstået?
Jeg er meget spændt på, hvad du finder ud af om enkefru Wilheline. Hun virker noget mystisk!

Venlig hilsen og tak
malerole

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 150 point
Dato : 02-07-04 13:30

Du skal på arkivet for at finde den rigtige mor til Chr. jeg tror det er den rigtige men,der kan være andre piger i Ane olsdatters ægteskab der er et stort spring mellem børnene fra 1817 til 1830.??
det du har sat op ser rigtig ud.

Derudover virker WilhelmineFrederikke Dahl mystisk, hun kan jo ha' haft pensionat, uanset hvad ,har hun mange lejer, plejebørn, hun kan jo ha'været en sød gammel dame der har taget sig af familien, venner osv.
jeg har dog ikke fundet hendes ægtemand så ??? har hun haft en , vides ikke
folketællingen 1845 ser sådan ud.
Senta

kbhv, Sokkelund, Lyngby, Kongens Lyungby, , 1 hus, 64, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

WilhelmineFrederikke Dahl, 58, Enke, , lever af ejendommen og en jordlod, Odense
Laurine Tysk, 28, Ugift, , Wilhelmine Fr. Dahls søsterdatter, Odense
Conradine Tysk, 57, Enke, , Wilhelmine Fr. Dahls søster, Odense
Lars Jensen, 25, Ugift, , Wilhelmine Fr. Dahls søster, Besser s. Samsø Holbæk a.
Ellen Larsen, 26, Ugift, , tjenestepige, Birkerød s. Frederiksborg a.
Marie Kirstine Holst, 50, Enke, , Pensionist, København
Emilie Andrea Truelsen, 48, Ugift, , Pensionist, København
Thora Becker, 22, Ugift, , tjenestepige, København
Ingeborg Johnsen, 51, Enke, , ernærer sig ved spind og frugthandel, Søllerød s. Københavns a.

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 02-07-04 15:34

Hej senta.
Tak for kommentaren kl. 13:30. Jeg har accepteret.
Jeg tager til Landsarkivet mandag formiddag. Men hvad skal jeg kigge efter?
Christian er jo sikkert døbt i København, men det er nok umuligt at finde ud af, hvilket sogn det drejer sig om?
Det er nok bedre at lede efter hans bryllup i Torup den 27 juli 1873. Her må man vel kunne se forældrene?
Håber du lige vil svare på disse spørgsmål.
Venlig hilsen og tak
malerole

Godkendelse af svar
Fra : malerole

Dato : 02-07-04 15:36

Tak for svaret senta.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 16:02

Du skal starte med hans bryllup 1873, hvis det forholder sig som du skriver med hensyn til faderen er ? om du finder ret mange andre oplysninger end plejeforældrene,evt. moderens navn ?? Chr. kan jo være døbt i Fredensborg.
Derudover hvis du har mod til at gennemse folketællingerne on-line er Krema der , det kan være du finder ham her.
http://www.arkivalieronline.dk/Folketaelling/Folketaelling.aspx

Jeg vil ved samme lejlighed spørge angående Dannebrogsmænd fra krigen 1864, derudover har du vel set hvad du kan finde af oplysninger på arkivet, vejledningen er god at ha' i lommen ved arkiv besøget.
http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/download/default.htm
Håber du finder hvad du søger, jeg er spændt på at høre nærmere.

Husk lige at FS. data ikke altid stemmer , der kan være en margen på ca. 3 år på deres data
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 17:02

Kan evt være en datter mere Bodil larsdatter
Senta

Husband
LARS NIELSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
ANNE OLSDATTER Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. BOILD KIRSTINE LARSDATTER Pedigree
Female

Birth: 23 SEP 1821
Christening: 23 NOV 1821 Karlebo, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 20:41

Dannebrogsmændene fra 1864 på DDA
Værkets portrætter er udeladt, men de biografiske noter er medtaget i fuld udstrækning.
Som supplement til databasen er her en oversigt over dannebrogsmænd fra 1864.

jeg fandt denne 27/6-1864. Frederik Carl Christian Larsen Corporal det kan vel ikke være din ?? og i 1864 bruger han efternavnet larsen ???
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 20:49

Her er lidt om krigen 1864 ved at søge kan du se medaljer og billeder fra krigen , du kender måske allerede siden
senta
http://www.milhist.dk/soldiers/veteraner/niels_petersen/niels_pedersen.htm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-07-04 11:48

Jeg er lidt spændt på at høre om du fandt navnet på chr. Carls mor og evt.far ????????
senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 09-07-04 14:27

Følgende spørgsmål stillede jeg ved middagstid, men det gik af en eller anden grund ikke igennem. Derfor sender jeg det nu her

Never on a monday nr. 2
Hej senta.
Tak for din interesse. Det er ikke, fordi jeg ligger på den lade side – tværtimod – men jeg er overvældet af de mangfoldige systemer og deres ufuldkommenhed på alle måder.

Mine trængsler startede mandag morgen, da jeg stod og ruskede i Landsarkivets hoveddør og læste skiltet: Mandag er Landsarkivets læsesal LUKKET. Men det var den så ikke tirsdag.

Du havde selvfølgelig ret i, at der i kirkebogen under Christians bryllup i 1873 ikke stod, hvem hans forældre var, men kun at han var 33 år gammel. Jeg havde glemt mit gotiske alfabet, så der var nogle ord, jeg ikke kunne læse. De var i øvrigt meget utydelige.

Ikke desto mindre kunne jeg læse, at forloverne var Søren Nielsen (bruden Mette Marie Sørensens far) og Christian Larsen (gommens Christian Carl Frederiksens plejebror). Datoen var 27. juni, og ikke 27. juli, som står skrevet i FS, IGI, Family Group.

Jeg har fundet nyt på nettet, men af tvivlsom karakter. Jeg sætter kopier ind herunder.

Venlig hilsen
malerole

Kilde: FT-1840 l
Navn: Friderick Schou Køn: Mt
Alder: 21 Civilstand: Ugift
Erhverv: Sejllægger ved Holmen ^
Sogn; Hof & Militæretaten Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: Seetaten, Nyboder, 2. Divisions 5.
kompagni
'Satrnrådresse: Timians9ade No. 10,
Gaarden
Indtastningsnr: B2186 Løbenr.: 8025
Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Hof & Militæretaten, Søetaten,
Nyboder, 2. Divisions 5. kompagni,, Timiansgade No. 10,
Gaarden,, FT-1840
Der vises fig. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden. Erhverv , Fødested
Friderick Schou, 21, Ugift, , Sejllægger ved Holmen,
Kilde:   FT-1845   1||
Navn:   Bodil Larsen   ^wr " K S
A/de/-   27   Civilstand: Ugift a
Erhverv:   Tjenestepige   Fødested: Ramløse, Frederiksborg
Sogn;   Købmager Kvarter   Herred: København (Staden) ;'
Amt:   København   Stednavn; Østergade 52 ;|g
Matr nr/adresse: Mellembygningen Stuen og Sidehus 1. Sal
Indtastningsnr:   C3428   Løbenr.: 1136 %
Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Købmager Kvarter, Østergade 52,,
Mellembygningen Stuen og Sidehus l. Sal,, FT-1845
Der vises fig. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden. Erhverv , Fødested
D. W. Friedenrent, 46, Enke, , Professor, Bestyrer af Efterslægtsskolen, Kjøbenhavn
H. B. Møller, 30, Ugift, , *hans Myndling, Kjøbenhavn
A. S. Møller, 26, Ugift, , ^hans Myndling, Kjøbenhavn
N. S. Hansen, 33, Enke, , Husholderske, Vindeby, Laaland
Bodil Larsen, 27, Ugift, , Tjenestepige, Ramløse, Frederiksborg

IGI Individual Record   Side l af l

IGI Individual Record
Search Results j Download | Pedigree
FannilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark

Family
FREDERICH SCHOU
Male

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
Marriages:
Spouse: BODIL LARSDR Family
Marriage: 02 MAY 1822 Domsogn, Roskilde, København, Denmark
Husband Age at Marriage: 28
Wife Age at Marriage: 26
Messages:
Extracted mamage record for locality listed in the record. The source records åre usually arranged
chronologically by the marriage date.
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
M218675 1814-1833 0048339 Film NONE
Sheet: 00
® 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of U se (last updated: 3/22/1999).
Priyacy_PQl!cy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Individual Record   Side l af l

Individual Record
FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

E Christian FREDERIKSEN
Sex: M

Event(s):
Birth: 17Dec1838
Christening: 01 Feb 1839

Place: <Kirke Hyllinge, Kobenhavn,
Denmark>
Place: Kirke Hyllinge, Kobenhavn,
Denmark

Parents:
Father: Frederik SCHOU
Mother: Bodil LARSDR
Source Information:
Batch Number: C219922
Source Dates: 1833 -1864
Film or Fiche Number: 48267
Collection Details: Kirke Hyllinge; Den Danske Folkekirke
Return to search results   Prepare selected records for download

JESUS CHRIST
© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All nghts reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance ofthese Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
PrivacyPolicy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familyseareh.org v.2.5.0

Family Group Record
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Family Group Record
Search Results | Download
Husband
CHRISTIAN CARL FREDERIK
Birth:
Christening:
Marriage: 1863Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:
Wife
ANE MARIE JORGENSDR
Birth:
Christening:
Marriage: 1863Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:
Children
© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Ilse (last updated: 3/22/1999).
Privacv Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0
1_^1__.//___-__. r"___^l-.-^————l- -—— /T-'— — /O - - „-l- /• _ • tf- --- '1   - -- ---   <   "*'   •I •»
Individual Record   Side l af l

Individual Record
FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

Age At Marriage: 24
D Christian Carl FREDERIK, ,.
Sex:<M> ^'o)'
Event(s):
Birth: <1839>

Marriage:
Spouse: Ane Marie JORGENSDR
Marriage:1863

Age At Marriage: 19
Place: Torup, Frederiksborg, Denmark

Source Information:
Batch Number: M220613
Source Dates: 1844 -1867
Film or Fiche Number: 48799
Collection Details: Torup; Den Danske Folkekirke
Return to search results   Prepare selected records for download

THI cnurcH or
JESUS CHRIST
Or LATTFR.-PAY SA1MTS
© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All nghts reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.oFg v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-07-04 14:46

Mener du han har været gift 1x med Spouse: Ane Marie JORGENSDR Age At Marriage: 24??
sendt bare svar her .
Senta
D Christian Carl FREDERIK, ,.
Sex:<M> ^'o)'
Event(s):
Birth: <1839>

Marriage:
Spouse: Ane Marie JORGENSDR
Marriage:1863

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 09-07-04 15:04

Ja, Det fandt jeg på FS.
Det lyder da heller ikke så helt forkert.
Han møder en sød 19-årig pige lige før krigen, gifter sig med,
men da han så får skudt benet af, så gifter hun sig med en anden. nemlig Niels Petersen, allerede i 95!
Sådan er nogle piger. Men så finder han min oldemor i 73.
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-07-04 15:09

Det kan jo være hun er død, men ? er hvem er mor til Chr. Carl Frederik ? har du tjekket om der er flere børn fra Ane Olsdatter 1 ægteskab.??
Senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 09-07-04 15:28

Anne Marie Jørgensen optræder sammen med den ny mand så sent som 1890 på FT.

Med hensyn til Chr. Carl Frederiks biologiske ophav er jeg gået i stå, bortset fra de lidt tvivlsomme oplysninger, jeg sendte.

Jeg har planlagt et besøg på Landsarkivet næste tirsdag. Der vil jeg se, om jeg via hans militære meritter kan finde noget om hans ophav. Jeg vil også se på hans bryllup med Anne Marie Jørgensen i 1863 med samme formål. Hvis jeg får tid, vil jeg nok prøve at finde noget om Frederik Schou.
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-07-04 15:31

Det kan være denne Frederik Skov har vedgået sig barnet, har du tjekket dette i kirkebogen, evt også Chr. første ægteskab, foer efter hvad der er på folketællingen 1870 er han ikke enkemand, men ugift, så ? er igen kan det være den rigtig der er gift x2 ?
Senta
Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Torup, L. Carlsminde, , 1 Huus, 29 F2, FT-1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Ane Olsdatter, 75, enke, Aftægtskone, , her i Sognet [Torup sogn, Fborg amt]
Christian Carl Frederik, 30, ugift, Pleiesøn, Skomager, Kjøbenhavn [København]

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-07-04 15:50

Karen Larsen bliver efter FS. gift i 1838 med en John Ditlov,hun kan udelukkes, har du tjekket om der er andre børn en Ellen og Karen ??
Senta
IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Karen Larsen
Female Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: Lars Hansen Family
Mother: Karen Olsen

Marriages:
Spouse: John Ditlov Family
Marriage: 19 DEC 1838 Torup, Frederiksborg, Denmark

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
John DitlevPedigree

Birth: About 1813 Of, Torup, Frederiksborg, Denmark
Christening:
Marriage: 19 DEC 1838
Death:
Burial:

Wife
Karen LarsenPedigree

Birth: About 1817 Of, Torup, Frederiksborg, Denmark
Christening:
Marriage: 19 DEC 1838
Death:
Burial:

Father: Lars HansenFamily
Mother: Karen Olsen

Children

1. Lars JohansenPedigree
Male

Birth: About 1840 Of, Torup, Frederiksborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.

Source Information:
Film Number: 177987
Page Number: 806
Reference number: 24953

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-07-04 15:54

glem ovenstående, forkert mor
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-07-04 19:12

Christian Carl Frederik, 30, ugift, Pleiesøn, Skomager, Kjøbenhavn 1870, [København]Spouse: Ane Marie JORGENSDR.
selv om der på FS står de 2 er gift, hvis det er rigtig , finder du med garanti skilsmissepapir på dem, derudover kunne det tænkes hun evt. har udlagt ham som far til barnet , han evt. vedkendte sig det .

Har du nogen anelse om han evt. har andre børn end dem der i Folketællingerne ????det er måske også en mulighed.

På Fs. Kan du ikke altid forvente data er korrekte, det er før set ,at faderens navn er noteret sammen med moderen på FS., i kirkebøgerne viser det sig de ikke er gift, dette tilfælde med din Chr. og Anne henhøre tror jeg under den kategori.
Chr. Står jo som ugift i 1870.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-07-04 19:45

Hvis din Chr. har været gift med A.M.Jørgensdatter i 1863 er de gået hver deres veje meget hurtig A.M.J. gifter sig i 1866 med Lars petersen?
jeg ved ikke , lovmæssig om det med at blive skilt i 1866 foregik så hurtig .
Senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 12-07-04 11:43

Er der nogen, der har erfaring i at søge efter børn, der er født på Fødselsstiftelsen?
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-07-04 15:20

Jeg mener arkivet har materiale om Fødselsstiftelsen og de børn der er født der, har du tjekket vejledningen om hvad du kan finde og hvor det er placeret på arkiverne, spørg ved skranken, du har jo data og år, så jeg tror du let finder hvad du søger.
mvh
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-07-04 15:20

Held og lykke, håber du finder det du søger.
Senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 13-07-04 22:21

Hej
Jeg har været på både Lands- og Rigsarkivet i dag, og det gav pote.
Det er måske smartest, hvis du læser den forespørgsel, som jeg har
haft hos DIS.
Her er adressen: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=35912&t=35912

Nu begynder det først at blive rigtigt sjovt. Men helt klart: Du hjalp mig i gang!

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere at vide om det slag oldefar var med i på Als 29. juni 1864.
Jeg sender dig kopi af hans ansøgning i 1876 om erindringsmedalje.

Hilsen
malerole

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 13-07-04 23:48

Tilsyneladende kan man ikke kopiere billeder til denne side,
så jeg kan desværre ikke sende en kopi af ansøgningen.
Jeg kan naturligvis skrive den af, men det har jeg ikke tid
til nu.
Venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-07-04 14:22

Det er dejlig når tingene flasker sig og det lykkes at finde det man søger, og ja,
jeg har set dit ? på Dis -Danmark, har du set det sidste svar angående din oldefars ophold og fangeskab på et lazaret i Flensburg ?

Der forefindes materiale på nettet der omhandler krigen 1864, bare skriv krigen 1864, her er et par adresser,

Jeg håber der er oplysninger angående din oldefar på de papir du får fra arkivet, jeg er spændt på at høre fortsættelsen.
Senta
http://www.1864.dk/lo1864.htm

http://www.milhist.dk/militaria/medals/slesvigske/1864.htm

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 15-07-04 00:02

Hej senta.
Tak for ovenstående. Jeg har med interesse studeret de to links om 1864. Jeg ved en masse om den krig nu.
Særlig interessant er det at læse om den tyske erobring af Als den 29. juni. Her var oldefar altså med. Da danskerne flygtede, blev han så liggende på stranden med et såret ben og blev fangen, som han skriver og blev ført til et lazaret i Flensburg. Jeg har ofte kørt turen fra Sønderborg til Flensburg uden at vide, at for netop 140 år siden kørte oldefar samme vej i en hestevogn med et svært såret ben.
Desværre døde oldefar antagelig i 1914, da hans ældste søn overtager husmandsstedet. (Det kan jeg jo nok komme tættere på.) Han er ikke i den liste over Dannebrogsmænd, som findes i Rigsarkivets forhal. Det var en skam for her skulle han jo have skrevet en livsberetning.

Jeg sender nedenstående en afskrift af oldefars ansøgning fra 1876 om erindringsmedalje:

Spørgsmaal. Svar.
Hvad er Deres fulde navn? Christian Carl Frederik
Hvilken Dag og hvilket Aar er Født den 22 October 1839
De født?
I hvilket Aar har De deeltaget 1864
i Krigen?
Ved hvilken Afdeling (institution) 3 Regiment 2 Bataillon
tjente De dengang?
Ved hvilket Compagni, Escadron 3 Compagni
eller Batteri stod De?
Hvilket Numer havde De? N. 277
Fra og til hvilken Dag var De Fra 11 December 1863 og indtil 29 Juni 1864
tjenestegjørende?
Tjente De som Menig eller som Corporal
Befalingsmand?
Blev De saaret i Krigen? Saaret den 29 Juni 1864
Naar?
Har De ligget paa Lazareth? Lagt paa Lazarette i Flensburg
Paa hvilket?
Blev De fangen i Krigen? Saaret og Fangen paa Als den 29 Juni 1864
Naar og hvor?
Har De Pension eller Invalid- ulæseligt
forsørgelse? Hvilket Numer har
Deres Pensionsbrev?
Er De Medlem af ”De danske Medlem af De danske Vaaben brødre
Vaabenbrødres Selskab? Frederiksværk Afdeling No 9277
I hvilken af dettes Afdelinger
og i hvilket Numer staar De?
Hvilken er Deres nuværende Stil- Skomager
ling?
Hvor har De nu bopæl? Frederiksværk
(Hvis De ikke boer i en Kjøb-
stad, bedes Amt, Herred, Sogn
og By opgivet).
Hvilken er Deres nuværende Skomager Christian Carl Frederik Frederiksværk
Adresse?
Berettiget af Schroll

Venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-07-04 17:29

Du har efterhånden mange oplysninger , jeg tror du kan finde flere på arkivet, jeg er dog spændt på om du finder ophavet til din oldefar .

Jeg tror der forefindes materiale om De danske Vaaben brødre på arkivet, der kan du sikkert finde flere oplysninger om din oldefar.
"Medlem af De danske Vaaben brødre Vaabenbrødres Selskab? Frederiksværk Afdeling No 9277 "

Det undre mig lidt at " Skomager Christian Carl Frederik Frederiksværk"
ikke skriver Frederiksen , kun Frederik som sit efternavn ? kender du grunden til det ?

Har du kontaktet museet på Dybbøl Mølle de har meget materiale om 1864, museet på Dybel er et besøg vær , på Als og i hele den sønderjyske del , helt ned til den Tyske grænse , forefindes der kampstene med navne i vejkanten eller i markskel over faldne Tyske og Danske soldater fra 1864 og 1848. for Speciel på Als er der er der en del af de stene.

"Den ældste søn overtager husmandsstedet"
Du kan på arkivet finde skøde for køb og salg af husmandsstedet .

det forefindes i skøde og panteprotokollerne
du har ca. årstal , sted, for køb og salg af stedet.

Kanske du kan være heldig at finde et skifte efter din oldefar også , du har jo ca. årstal for deres død .
Mvh
Senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 15-07-04 22:25

Hej senta.
Tak for de mange nye tips. Vores datter bor på Als, så vi kommer der jævnligt. Jeg vil så besøge Dybøl Museet. Det er vel det i møllen? Ligesådan vil jeg studere lokaliteten, hvor han blev såret.

På landsarkivet vil jeg næste gang søge at finde skødet på gården og skiftet efter ham eller hans kone.

Venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 15-07-04 22:26

Hej senta.
Tak for de mange nye tips. Vores datter bor på Als, så vi kommer der jævnligt. Jeg vil så besøge Dybøl Museet. Det er vel det i møllen? Ligesådan vil jeg studere lokaliteten, hvor han blev såret.

På landsarkivet vil jeg næste gang søge at finde skødet på gården og skiftet efter ham eller hans kone.

Med hensyn til det manglende efternavn, så foreslog en af de kvindelige bidragydere på DIS, at grunden kunne være, at han v ar født på Fødselsstiftelsen.

Venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-07-04 22:30

Søg på Dybøl Mølle på Goole¨, så kan du se hvad der er angående krigen 1864
Held og lykke
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-07-04 22:38

Her er adressen til dybbøl Mølle,http://www.1864.dk/
det med efternavnet er lidt mærkelig, jeg forstår ikke han ikke har fået evt. moderens fornavn til efternavn, men det er sikkertrigtig når han er født på Fødselsstiftelsen.
Jeg undre mig bare, måske en lille undersøgelse ikke ville være i vejen , angående det manglende efternavn. ?
nvh
Senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 30-10-04 10:21

Hej Senta
Det lykkedes mig for snart længe siden at formå Rigsarkivet til at udlevere navnet på Christians far. Til gengæld måtte jeg skrive under på, at jeg aldrig ville røbe det for andre.

Faderen ville ikke erkende faderskabet. Men han blev dømt til at være faderen! Og han blev dømt til at betale alimentationsbidrag. Jeg gik derpå til stadsarkivet på Københavns Rådhus, og her fandt jeg (jeg tror i retsprotokollen) at han, der blev dømt som far, var en smedesvend ved navn Rasmus Rasmussen.

Det forekom mig mærkeligt, at moderen Ellen valgte at føde på fødselsstiftelsen, og at faderen nægtede sig skyldig. Det kunne tyde på, at Rasmus kun skulle lægge navn til, og at den rigtige fader (som rygtet siger) var en herre langt oppe i systemet.

Jeg er imidlertid en ældre herre, og mine kræfter er begrænsede, så jeg standsede i mine studier her. Måske finder jeg på et tidspunkt kræfter til at gå videre.

Venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-10-04 10:35

"den rigtige fader (som rygtet siger) var en herre langt oppe i systemet "

Ja så er? hvor tjente Ellen på det tidspunkt , ?
hvis du ved det er du et skridt længere fremme,
så kan du gætte på hvem faderen er .

"Faderen ville ikke erkende faderskabet."

nej og hvorfor skulle han også det når det var en anden.
held og lykke
senta