/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Lovgivning
Fra : TariLiex
Vist : 350 gange
70 point
Dato : 17-06-02 13:45

Hej!

Når man har solgt noget, fx. på QXL, eller den blå avis, hvad gælder så af garanti?
Jeg mener jeg har hørt at med det samme sælgeren har givet det til køberen så er der intet garanti på (fra sælgers side)

Altså, det problem jeg har, er at en mand har købt noget af mig, men fordi det ikke virkede da han fik det så vil han have nyt af det jeg har solgt ham.

Men det vil altid blive ord mod ord, fordi jeg siger det virkede, og han siger det ikke virker.

Er jeg forpligtet til at give ham nyt, eller er det bare ærgeligt for ham??

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 80 point
Dato : 17-06-02 14:57

Hej. Der er ingen garanti, når private sælger til private. Sådan er det. Du har solgt det i god tro og regnede med,at det virkede, da manden fik varen. Surt men der kan ikke rejses sag på det!
At handle på QXL mm. er en tillidssag.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 17-06-02 15:34

hvor ved du det fra nocom ?

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 17-06-02 15:55
Kommentar
Fra : Mone

Dato : 17-06-02 16:12

Til Nocom

Til din oplysning, har jeg lige været i kontakt med QXL og fikke dette svar på mit spørgsmål!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Jeg vil gerne vide, om hvis man køber noget fra en privat person på QXL, og varen IKKE er OK, kan man så klage nogen steder???"

QXL: jepsen... direkte til sælger og i sidste indstans til politiet

"Det vil sige, at sælger HÆFTER, også selvom det er PRIVAT SALG??

QXL: ja, hvis varen ikke svarer til det han har sat til salg, så er det hans problem
"Det var bare det jeg gerne ville vide. Tak for hjælpen."

Og det er jo ikke lige det du har fortalt i dit svar. Men jeg kan da godt forstå,
at Tariliex ACCEPTERER det, for det passer jo lige til det han har spurgt om.

Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 17-06-02 17:00

Tariliex, er en pige, ikke en han...

I rene ord for pengene har jeg set og hørt at salg som er "over dørtærsklen" har ingen garanti....
Men ville bare høre om det rigtigt...

Varen virkede da jeg sendte den afsted, men køber påstår den har været i stykker længe....

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 17-06-02 17:04

Dette står på Netadvokaten.dk

Du kan normalt ikke fortryde købet

Du kan ikke uden videre levere en købt vare tilbage og forlange at få pengene igen. Sælgeren har ikke nogen pligt til hverken at give dig pengene tilbage eller på anden måde refundere det, du har betalt. Opdager du efter købet, at varen ikke opfylder dit behov, for eksempel at et klædeskab er for stort, eller at et maleri ikke passer til farven i din stue, er der desværre ikke noget at gøre ved det.

Du kan måske overtale sælgeren til at købe varen tilbage, men han har ingen pligt til det, og den pris han skal betale, behøver ikke være den samme, som den du har betalt.