/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
mammografi??
Fra : janni26
Vist : 4906 gange
100 point
Dato : 01-07-04 15:30

Jeg er en ung pige, der har fundet en knude i det ene bryst, venter nu på at komme til mammografi. Er der nogen der ved sådan ca hvor lang tids ventetid, jeg kan forvente, før jeg kommer til? Og hvordan det foregår? På forhånd tusind tak...

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 01-07-04 15:41

Mamografi er en røntgenundersøgelse af brysterne, der ikke gør ondt. Ventetiden varierer fra sygehus til sygehus, men forundersøgelsen skal ske hurtigst muligt efter opdagelsen af knuden. Held og lykke. pøj-pøj
Torben

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-07-04 15:41

Brystundersøgelse (Mammografi)

Af Rikke Esbjerg, læge

Hvad er mammografi?

Mamma betyder bryst på latin. En mammografi er en speciel form for røntgenundersøgelse af brystet, hvor der kun bruges en ganske lille strålemængde. Ligesom ved andre former for røntgenoptagelse, for eksempel af lungerne, kan man ved røntgengennemlysning af brystet afsløre selv meget tidlige stadier af kræft.

Hvad bruges mammografi til?

Bortset fra aldersbetingede sygdomme er brystkræft den hyppigste dødsårsag hos kvinder i Danmark. Formålet med en befolkningsscreening er at forebygge dødsfald ved at opdage tilfælde af brystkræft på et tidligt tidspunkt, hvor sygdommen stadig kan behandles.

Fordelen ved disse undersøgelser er, at brystkræft kan opdages flere år før, den når at udvikle sig. Nogle mener, at mindst en tredjedel af dødsfaldene på grund af brystkræft hos aldrende kvinder kan undgås ved at screene. Nye undersøgelser sætter dog spørgsmålstegn ved, om man reelt nedsætter antallet af dødsfald ved at indføre mammografiscreening.

Ved undersøgelsen af den enkelte person foretager man en almindelig mammografi, det vil sige en røntgenundersøgelse af brystet med en ganske lille mængde stråling.

Hvis sådan en undersøgelse skal få succes, er det nødvendigt, at eventuelle kræftknuder kan opdages allerede, når de er helt små. Hos unge kvinder er kirtelvævet i brystet ofte for tæt til, at man med sikkerhed kan afsløre helt små kræftknuder. Derfor foretages mammografi-screeninger oftest først, når kvinder nærmer sig 50-års-alderen.

Hvordan foregår en mammografi-screening?

Som regel tager man flere billeder af hvert bryst. Brystet klemmes fast mellem to plader i få sekunder, mens billedet tages. Det kan godt være lidt ubehageligt, specielt hvis brystet i forvejen er ømt.

I mange tilfælde suppleres undersøgelsen med ultralydsscanning. Hvis der er formodning om en knude, tager man en celleprøve med en tynd nål.

Er der en risiko forbundet med mammografi?

Røntgenapparater bruger små mængder radioaktiv stråling til at danne billedet. Ved udsættelse for radioaktiv stråling vil der altid være en lille risiko for, at der opstår kræft. Risikoen er dog meget lille, idet det er anslået, at cirka en ud af to en halv million dør som følge af en røntgenoptagelse af brystkassen.

Hvad sker der efter undersøgelsen?

Efter at billederne er taget, skal en røntgenlæge vurdere billederne. Det kan godt tage noget tid, så derfor bliver man normalt sendt hjem og får så svaret på undersøgelsen efter nogle dage.

Hvad kan man selv gøre?

På undersøgelsesdagen må man ikke bruge pudder eller creme på brystområdet eller i armhulerne. Desuden er det en god idé allerede som ung at vænne sig til selv at undersøge sine bryster for knuder regelmæssigt.

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-07-04 15:44

Ventetid på mammografi
Sundhedsstyrelsen har taget initiativ til at gøre amterne opmærksomme på, at det er amtskommunernes forpligtelse løbende at orientere Sundhedsstyrelsen om behandlingskapaciteten på de sygehusafdelinger, der varetager undersøgelse og behandling af livstruende sygdomme.
Det er sket efter dagsbladsomtale af for lange ventetider i Københavnsområdet.

Hvis bopælsamtskommunen ikke er i stand til at yde behandling inden for den fastsatte maksimale ventetid, skal amtskommunen tilbyde patienten henvisning til et sygehus i en anden amtskommune, et privat sygehus her i landet - eller et sygehus i udlandet. Er dette ikke muligt for bopælsamtskommunen, skal amtskommunen hurtigst muligt meddele dette til Sundhedsstyrelsen, hvis patienten ønsker det.

I sidste instans skal Sundhedsstyrelsen derefter om muligt henvise patienten til behandling på privat sygehus eller i udlandet. Sundhedsstyrelsen er i øjeblikket ved at undersøge muligheden for en yderligere udbygning af de foreløbige aftaler om undersøgelse i udlandet, som allerede er på plads.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-04 15:45

Ventetiden kan jeg ikke sige noget om. Det er meget afhængigt af ventelisterne rundt om i landet. Du skriver selv at du er en ung pige, min niece 26 år, har fået foretaget mammografi flere gange. Hver gang har det vist sig at det var helt uskyldige knuder.
PÅ denne side vil du kunne se, hvordan en mammografiundersøgelse foregår

http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/kraeftsygdomme/bryst/mammografiscreening1.asp?&MSHiC=28591&L=2&W=MAMMOGRAFIEN+Mammografi+&Pre=%3CFONT+STYLE%3D%22color%3A+%23000000%3B+background%2Dcolor%3A+%23FFFF00%22%3E&Post=%3C%2FFONT%3E#saadan_foregaar

Jeg håber på at dette lik virker.

Selve undersøgelsen tager ikke lang tid. Der er ingen smerter, med mindre du i forvejen har ondt. Det er en undersøgelse, som er hurtigt overstået og uden ubehag.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : jysch

Modtaget 110 point
Dato : 01-07-04 15:51

Hej Janni!

Du kan se ventetider på www.sundhed.dk i det amt du tilhører -

Når du kommer til en mamografi-undersøgelse bliver dit bryst først undersøgt og derefter foretages mamografi-undersøgelsen (hvor dine bryster bliver gennemfotograferet. Dit bryst bliver lagt på en glasplade og en anden køres ned over det, så brystet bliver klemt fladt, det gør ikke ondt, men kan for nogle da godt virke ubehageligt (især når man er påvirket af situationen). Derefter snakker lægen lidt med dig.

Jeg håber for dig at det ikke er noget alvorligt - men du skal sørge for at spørge om alt, så du er helt afklaret når du går hjem.

Pøj pøj til dig.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-04 15:54

janni26

Når undersøgelsen er overstået, bliver du sendt hjem igen. Den person, som foretager mammografien, må ikke udtale sig om resultatet. Det er kun den læge, som har henvist dig til undersøgelsen, som må udtale sig. Du vil så få at vide, hvornår du kan ringe til lægen for at få resultatet. Der går som regel et par dage.
Jeg ved at ventetiden kan være lang, men som tidligere skrevet, behøver det ikke at være noget ondartet. Det er da rart at få det undersøgt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 01-07-04 15:57

Hej Janni.

Vil gerne lige fortælle at jeg blev opereret sidste år - og kom i strålebehandling á 24 gange., og jeg håber for dig at det er falsk alarm, man må hellere komme en ekstra gang, end aldrig at komme til undersøgelsen.,
De forklarer hele vejen igennem. som de andre har skrevet til dig.
Så held og lykke- fra Karin (er helt rask).

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 01-07-04 18:28

Hej Janni
Der er varierende vente´tid på en mamografi alt efter hvor i landet du bor.Kig på dette link det kan da sige dig lidt om ventetiden.http://www.venteinfo.dk/ventelister/
Selve undersøgelsen er smertefri. Dine bryster bliver undersøgt, og de bliver gennem fotgraferet.
Resultatet kan du få ved egen læge efter nogle dage.
Held og lykke med det hele.

Asim

Godkendelse af svar
Fra : janni26

Dato : 05-07-04 13:35

Tak for svaret jysch.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 05-07-04 14:16

Hej Janni!

Tak for pointene

Jeg håber at du har fundet ud af ventetiden og at du måske allerede har været igennem undersøgelsen og at det har gået godt.

Du kan måske få din egen læge til at rykke for undersøgelsen, hvis der er lang ventetid - det fik jeg, da jeg stod helt alene med det og det gik mig meget på. Det sker jo at der kommer afbud.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : janni26

Dato : 05-07-04 15:34

Hej Jysch
Først tusind tak for svaret. Jeg har endnu ikke fået en dato for mammografien, så jeg venter stadig, en skrækkelig ventetid...men måske skulle jeg få lægen til at rykke for det...i hvert fald skal du have mange tak..