/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
I natten klam og kold
Fra : malerole
Vist : 973 gange
200 point
Dato : 01-07-04 14:20

Det var nu ikke på Fredericia Vold, men nok længere ned, at en af mine oldefædre i 1864 fik skudt det ene ben af. Han lå på lasaret med en tysker, som hed Plaesner. Til minde om dette møde gav oldefar sin ældste søn mellemnavnet Plaesner.

Kan nogen hjælpe mig med at finde frem til materiale om oldefars militære løbebane og om hans forfædre. Jeg har følgende oplysninger om ham:

* Født 22. oktober 1839 i København eller Lille Karlsminde ved Hundested.
* Udlært tømmersvend.
* Efter krigen 1864 omskolet til skomager på grund af handicappet.
* Gift antagelig i foråret 1874 med Mette Marie Sørensen, født 26. januar 1847 i Karlsgave. Hende har jeg mange oplysninger om.
* Fik 4 børn som jeg har navne og datoer på.
* Købte 23. december 1874 matr. nr. 63a Frederiksværk af husmands Jacob Nielsen.
* Død ca 1914 i Frederiksværk.

Rygtet går, at grunden til, at den fattige skomager pludselig fik råd til at købe et husmandssted var, at han fik pengene af Kong Frederik den syvende, som skulle have haft nogle hyrdetimer med hans mor! Mon dette kan verificeres?

På forhånd tak og venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-07-04 14:25

jeg kan ikke lige se hvad din oldefar hedder, kun navnet Plaesner???
Senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 01-07-04 14:29

Jeg glemte at oplyse hans navn.
Han hed Christian Carl Fredriksen.
Han optræder på folketællingslisterne i 1890 og 1901.

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 210 point
Dato : 01-07-04 14:39

Har du tjekket på DDA om han evt var Dannebrogsmand
http://ddd.dda.dk/dannebrog/asp/dannebrog.asp
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-07-04 15:00

Fra FS. er det ikke din ??
Senta
Husband
CHRISTIAN KARL FREDERIKSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 27 JUL 1873 Kregme, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
METTE MARIE SORENSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 27 JUL 1873 Kregme, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-07-04 15:24

Kan det være di Chr. varl Frederiksen der er plejesøn ved Hans jensen og ane Olesdatter i 1840 1845-1870 og 1880 med kone og børn
Senta

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Torup, Lille Carlsminde, , Huus, 202.51, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Hans Jensen, 49, gift, , Huusmand og Fisker, Torup sogn
Ane Olsdatter, 52, gift, , hans Kone, Torup sogn
Christian Larsen, 15, -, , deres Søn, Torup sogn
Christian Carl Freder., 6, -, , Pleiesøn, Kjøbenhavn

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Torup, L. Carlsminde, , 1 Huus, 29 F2, FT-1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Ane Olsdatter, 75, enke, Aftægtskone, , her i Sognet [Torup sogn, Fborg amt]
Christian Carl Frederik, 30, ugift, Pleiesøn, Skomager, Kjøbenhavn [København]

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Torup, lille carlsminde, , huus, 54, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Hans Jensen, 50, Gift, , lever af sin jord.og fiskeri,
Ane Olsdtr., 47, Gift, , hans kone,
Christian Larsen, 10, Ugift, , deres søn,
Christian Carl Frederik, 1, Ugift, , deres plejesøn,

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Frederiksværk Købstad, Hovvænget, , Forhus Stue, Matr Nr. 64, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Christian Carl Frederiksen, 40, Gift, Skomagermester, Husfader, , København
Mette Marie F. Sørensen, 32, Gift, Hans Kone, , Kregme Sogn Frederiksborg Amt
Hans Adolf Plastner? Frederiksen, 5, Ugift, Deres Barn, , Frederiksværk
Niels Sophus Carl Frederiksen, 2, Ugift, Deres Barn, , Frederiksværk
Lavrits Christian Frederiksen, under et aar, Ugift, Deres Barn, , Frederiksværk
Jørgen Jensen, 18, Ugift, Skomagerdreng, , Kregme Sogn Frederiksborg Amt
Niels Christian Jørgensen, 20, Ugift, Skomagerdreng, , Draaby Sogn Frederiksborg Amt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-07-04 15:25

Kan det være din Chr. carl Frederiksen der er plejesøn ved Hans jensen og ane Olesdatter i 1840 1845-1870 og 1880 med kone og børn
Senta

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Torup, Lille Carlsminde, , Huus, 202.51, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Hans Jensen, 49, gift, , Huusmand og Fisker, Torup sogn
Ane Olsdatter, 52, gift, , hans Kone, Torup sogn
Christian Larsen, 15, -, , deres Søn, Torup sogn
Christian Carl Freder., 6, -, , Pleiesøn, Kjøbenhavn

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Torup, L. Carlsminde, , 1 Huus, 29 F2, FT-1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Ane Olsdatter, 75, enke, Aftægtskone, , her i Sognet [Torup sogn, Fborg amt]
Christian Carl Frederik, 30, ugift, Pleiesøn, Skomager, Kjøbenhavn [København]

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Torup, lille carlsminde, , huus, 54, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Hans Jensen, 50, Gift, , lever af sin jord.og fiskeri,
Ane Olsdtr., 47, Gift, , hans kone,
Christian Larsen, 10, Ugift, , deres søn,
Christian Carl Frederik, 1, Ugift, , deres plejesøn,

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Strø, Frederiksværk Købstad, Hovvænget, , Forhus Stue, Matr Nr. 64, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Christian Carl Frederiksen, 40, Gift, Skomagermester, Husfader, , København
Mette Marie F. Sørensen, 32, Gift, Hans Kone, , Kregme Sogn Frederiksborg Amt
Hans Adolf Plastner? Frederiksen, 5, Ugift, Deres Barn, , Frederiksværk
Niels Sophus Carl Frederiksen, 2, Ugift, Deres Barn, , Frederiksværk
Lavrits Christian Frederiksen, under et aar, Ugift, Deres Barn, , Frederiksværk
Jørgen Jensen, 18, Ugift, Skomagerdreng, , Kregme Sogn Frederiksborg Amt
Niels Christian Jørgensen, 20, Ugift, Skomagerdreng, , Draaby Sogn Frederiksborg Amt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-07-04 16:02

Hvis det er den rigtige Christian Carl Frederiksen kan det være plejemor eller far har været gift 1 gang før og en datter fra tidliger ægteskab er mor til din ane.
senta

Godkendelse af svar
Fra : malerole

Dato : 01-07-04 23:40

Tak for svaret senta.
SVAR PÅ SENTAS KOMMENTAR AF 1. JULI KL. 14:39
Jeg kan ikke finde Christian blandt dannebrogsmændene. Vi har et foto af ham med medalje og rosset.
Er der ikke nogle lister over krigsdeltagerne på begge sider?

SVAR PÅ SENTAS KOMMENTAR AF 1. JULI KL. 15:00
Mange tak og hurra! Det var en god oplysning med datoen for Christians bryllup. Nu kan jeg vel fiinde navne på forældrene i kirkebogen på Landsarkivet?

SVAR PÅ SENTAS KOMMENTAR AF 1. JULI KL. 15:25
Mange tak og hurra! Det var virkelig fint arbejde! De fire folketællinger er jo en hel biografi.
*Navn, bopæl og alder på forældrene.
*Oplysning om at Christian er plejebarn.
*Forklaring på forvirring om København/Lille Karlsminde
(Jeg må have opklaret forvirringen om adressen matr. nr. 63 og 64.)

SVAR PÅ SENTAS KOMMENTAR AF 1. JULI KL. 16:02
En meget fin hypotese!
Mest sandsynligt er vel, at Ane Olsdatter havde en datter, som fødte Christian i København.
Måske er der noget om snakken, om at Christians far var en velhavende mand!
Jeg har på FS fundet en Ane Olesdatter, som er født 3. marts 1793. Hendes far hedder Ole Olsen. Jeg har på FT 1801 fundet en Ole Olsen på Carlsminde, som har en datter ved navn Ane på 9 år.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem der var Christians biologiske mor, og hvem der var faderen, som måske betalte for gården!! Kan du hjælpe mig med det? Jeg accepterer dit svar nu under alle omstændigheder.

Venlig hilsen og tak
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-07-04 23:58

Christian Carl Freder., 6, -, , Pleiesøn, Kjøbenhavn kalder sig først Frederiksen til efternavn efter han gifter sig i 1873,spørgsmålet er om det er en fejl på DDA, eller Chr. far hed Frederik.

derudover tror jeg enten Ane Olsdtr eller Hans Jensen har været gift før, de har en søn Christian Larsen, på 10 år i 1840, det var nok vær at undersøge.

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 00:30

du kan på arkivet finde optegnelser over alle fra krigen 1864, spørg ved skranken.

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-07-04 00:33

Der er ingen folketællinger mellem 1803 og 1834 så er der Fs. du kan være heldig at finde Ane Olsdatter evt. gift 1 x der .
Senta